Byggahus.se

Timavtal inte så populärt som väntat

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 10
    Få personer har tecknat timavtal, och anledningen till detta uppges vara den bristfälliga informationen som finns hos myndigheter och elföretag.

Du kan läsa artikeln här: Timavtal inte så populärt som väntat

2. E
    Anonym
    Skrivet av: Mushkot

Jag skulle snarare säga att det beror på att produkter på marknaden som kan styra sin förbrukning efter spotpriser fortfarande är få, och har dessutom inte funnits länge.

3. E
    Anonym
    Skrivet av: Gäst

Frågan är hur stor skillnad det skulle bli i slutändan.... Hur mycket skiljer sig priset per timme?

4. E
    Anonym
  5. E
    Anonym
    Skrivet av: Lars

Den praktiskt skillnaden blir inte tillräcklig med dagens priser. Väldigt mycket kostnader finns i form av fasta utgifter/skatter per installation OCH per kWh. Det gör att t.ex. alla lägenheter inte har något att tjäna på att byta - de förlorar istället. Och Fortum som levererar rätt ofta till flerbostadshus har inget skäl att erbjuda per timme ens. Kvar är en bunt villor, inge illa menat - men de är för få för att göra utslag på en så enkel sak som timdebitering av elen. Jag skulle till och med tro att just villaägare redan har dunderkoll på elen och inte nyttjar det ett enda dugg fel.

Således, bort med alla fasta kostnader, och sedan kan vi kanske göra något - men när 90% av alla kostnader är reltaterat till just att man bara har el i form av elcertifikat, skatter med mera.....

6. E
    Anonym
    Skrivet av: Gäst

Tja... skillnaden är ca 4 öre om jag räknade rätt... inte mycket att fundera på....
    Eller om jag inte räknade rätt så skilde det ca 27,70:- per Mwh mellan det billigaste och dyraste. Med tanke på det som Lars skrev, det dyra idag är inte elen det är alla skatter och avgifter.
    Men timdebitering, är inget jag ens kommer fundera på....
    Vill jag spara el så är det nog bättre å inte titta så mycket på tv.