Byggahus.se

Tillverkning av halvrunda fönster

  1. Robanovic
    Medlem · 5 inlägg

    Robanovic

    Medlem
    Tänker snickra några fasta halvrunda (halvcirkelformade) fönster med diameter 1200mm. Funderar på hur jag lämpligast får till halvcirkelformen. De alternativ jag tänker på är
    - böjning och limning av tunna (3-4 mm) hyvlade furubitar runt en halvrund mall mha många skruvtvingar. En småjobbig metod då många furubitar måste tas fram.
    - samma som ovan men med lite tjockare (15 mm) furubitar där furubitarna ångas upp i hög temperatur i hemmagjord vattenångapparat. Dock tror jag man behöver först forma furubitarna runt mallen i varmt tillstånd och i nästa moment limmar ihop de olika furubitarna.
    Men så tänkte jag att det kanske borde fungera att relativt enkelt limma horisontellt i form av stavlimmad limfogplank där jag sågar ut den halvrunda formen i efterhand i bandsågen utan vare sig mall eller böjning. Problemet skulle möjligen vara att träfibrerna till skillnad mot i de två andra metoderna inte hela tiden ligger i bågriktningen. Men har det någon större betydelse för ett fast fönster? Dessutom skulle jag slippa problemet med kvarvarande spänningar i materialet som kommer att medföra avvikelse från mallens bågform i metoderna ovan.
    Vad säger ni?
     
  2. J
    Medlem · Blekinge · 9 732 inlägg

    justusandersson

    Medlem
    Jag har för mig att de som tillverkar runda (eller halvrunda) fönster brukar dela upp bågen i sektioner som fogas ihop med någon form av spont/lask/halvning. I så fall är kärnfur ett pålitligt material. Samtliga metoder du beskriver fungerar nog, men basningsvarianten verkar lite jobbig. När jag behöver lister som skall kunna böjas använder jag ask. Det är ett otroligt naturligt mjukt material.
     
  3. fgo
    Husägare · Dalarna · 2 119 inlägg

    fgo

    Husägare
  4. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 355 inlägg

    Daniel_N

    Moderator + Youtuber
    Blir det fasta fönster eller öppningsbara?

    Båda metoderna som justusandersson och fog beskriver förekommer i mitt snickeri. Exakt vilken metod beror på snickaren. Själv föredrar jag lötning för att det blir starkare, även om det tar lite längre tid (i alla fall för mig).
     
  5. Robanovic
    Medlem · 5 inlägg

    Robanovic

    Medlem
    Det blir fasta fönster. Och jag kom
    på att jag för många år sedan gjorde ett skåp med välvd ovandel där jag använde lötning. Men jag har inte känt till att det benämndes lötning. Och den gången gjorde jag den yttersta raden olötad som ett eget helt stycke.

    Men jag kommer inte ihåg att jag använde några spik som nämns i rapporten ovan.
     
  6. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 355 inlägg

    Daniel_N

    Moderator + Youtuber
    Läste inte rapporten så noga. Vad gjorde spiken för nytta? Används inte av mig i alla fall.
     
  7. B
    Hobbysnickare · Östergötland · 2 219 inlägg

    badtastex

    Hobbysnickare
    Jag gjorde runda fönster till en lekstuga i enklast möjliga material (panelbrädor) som jag hyvlade och laminerade i tre lager med förskjutna skarvar. Nu två år senare så ser jag inga tecken på att de spricker upp eller har andra problem. Om man skulle göra samma sak med lite bättre virkeskvalitet (nedtorkat/fabrikshyvlat/kärnvirke) tror jag det är fullt möjligt att få till bra kvalite på fönster.

    Lade in lite om bygget av mina runda fönster i min lekstugetråd:
    https://www.byggahus.se/forum/threa...fran-vart-trettiotalshus.255410/#post-2224325
     
  8. Robanovic
    Medlem · 5 inlägg

    Robanovic

    Medlem
    Just den biten i rapporten var luddigt skriven. Jag fick inte klart för mig var spiken användes.
     
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.