Vi behöver en trappa till vår tillbyggnad.

Är sugen på att bygga den själv som ett kul projekt då jag gillar att jobba med trä och har del flesta verktyg/maskiner och vill hålla ned kostnaden.

Dock hinner jag egentligen inte läsa in mig i detalj på hur man konstruerar en trappa (har gjort det översiktligt och kollat lite youtube.

Kan man anlita någon som konstruerar trappan efter förutsättningarna och förser en med en detaljerad ritning tro?
Vore optimalt att få tillverka allt sjäv men att någon kunnig står för designen.

Tips? Är det rimligt? Någon som vet vart jag kan vända mig?

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Använde denna, byggde själv.

https://www.blocklayer.com/stairs/straight

Är ju ungefär 1000 snitt för att få till vangen så det tar lite tid.

Min trappa är helt inbyggd, ska man bygga en öppen som ska vara fin från alla håll och samtidigt inte knarrar kräver det en hel del omsorg och kunnande tror jag.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Intressant. Tack. Gjorde du egen limfog eller vad körde du för material till planstegen?

Nån mer som har erfarenhet av att bygga trappa själv?

Plansteg 20 mm plywood och sättsteg 15 mm har jag för mig. Vangar skruvade i väggar och plansteg/sättsteg skruvade och limmade.

Bredd typ 1.2 meter, tre vang.

Ovanpå detta är det sen 15 mm golvbrädor som inklädnad.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Har du tänkt dig en rak trappa, eller vinklad, U trappa?

Jag tror att beräkningarna för vagnstycken blir väldigt komplicerade om den skall vara vinklad, och man inte gör det enkelt för sig med raka segment med vilplan i svängarna.

Jag vet att trappfabrikerna har Cad som med måtten som input räknar fram alla delar och direktstyr fräsmaskinerna. Har beskrits som att någon länger in en hög med plankor i ena änden, och ut kommer alla delar korrekt formade i andra änden.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Det finns några som gör ritningar för självbyggare, bl.a den här och har för mig att det fanns någon till men kan inte hitta sidan just nu.
Jag ritade delarna till vår u-trappa i sketchup, lite krångligt och tar tid om man inte är van men roligt och bra att lära sig.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Jag byggde en ny trappa, på nästan egen hand.
Svärfar har jobbat med att bygga trappor, främst i betong, så han visade hur man beräknade steg (höjd, djup osv). Sen limmade vi ihop ett gäng med reglar som blev limträsteg och vanglar.

Jag ritade på en wellpapp på golvet under trappen, lodade in ytterkanterna och sen ritade ut antal steg och rätt vinklar. Sen sågade jag till stegen utefter wellpapp-ritningen.

Nu är ju detta bara en enkel källartrapp, utan något större krav på utseende. Jag ville bara ha en stabil trapp, jämfört med den gamla (se bild på grön trappa).

Men det är inte speciellt svårt, men det beror ju självklart på vilken typ av trapp du har tänkt dig.

Nybyggd trappa i trä med fyra steg i en källare, bredvid en vägg med slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd trätrappa i källare, sedd uppifrån, med flera steg i mörkt trä. En person står på trappan med vita strumpor.
Skapa konto

Trätrappa med femkantiga steg i en källare, nybyggd för stabilitet, visas i en snäv spiralform mot en vit putsad vägg.
Skapa konto

Grön källartrappa med metallstege i betongmiljö, del av ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Maria T och 15 till
  • Laddar…
Så länge trappan är rak så är det inte så svårt. Skall trappan vara svängd så måste man i praktiken ha ett program för ändamålet. Eller så skall man ha jobbat med det i så många år att man har det i ryggmärgen.

En granne försökte sig på att designa en svängd trappa själv då han var missnöjd med steglängden i den som kom med huset. Efter tjugo år av flyttade/justerade steg var han så nöjd att han kunde tillverka de riktiga stegen och skruva ihop den...

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
S Swebfn skrev:
Jag byggde en ny trappa, på nästan egen hand.
Svärfar har jobbat med att bygga trappor, främst i betong, så han visade hur man beräknade steg (höjd, djup osv). Sen limmade vi ihop ett gäng med reglar som blev limträsteg och vanglar.

Jag ritade på en wellpapp på golvet under trappen, lodade in ytterkanterna och sen ritade ut antal steg och rätt vinklar. Sen sågade jag till stegen utefter wellpapp-ritningen.

Nu är ju detta bara en enkel källartrapp, utan något större krav på utseende. Jag ville bara ha en stabil trapp, jämfört med den gamla (se bild på grön trappa).

Men det är inte speciellt svårt, men det beror ju självklart på vilken typ av trapp du har tänkt dig.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Nu fick du ju professionell hjälp också...
...det är inte så svårt i grunden, man skall ha trappformeln i den linje där man går. Problemet är att gånglinjen är olika beroende på hur den svängda trappen ser ut. Jag har gått i trappor som är korrekt designade men som är omöjliga att gå i, men även tvärtom. Jag har byggt en trapp på ena gaveln av huset där jag inte kunde följa trappformeln, efter ett par veckors utprovning så hittade jag en lösning som ändå fungerar (den är bekväm att gå i om man tar två steg åt gången, men hade jag gjort så stora steg så hade bla ett fönster hamnat bakom ett steg).

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Så länge trappan är rak så är det inte så svårt. Skall trappan vara svängd så måste man i praktiken ha ett program för ändamålet. Eller så skall man ha jobbat med det i så många år att man har det i ryggmärgen.

En granne försökte sig på att designa en svängd trappa själv då han var missnöjd med steglängden i den som kom med huset. Efter tjugo år av flyttade/justerade steg var han så nöjd att han kunde tillverka de riktiga stegen och skruva ihop den...
Det är egentligen inte så mycket svårare. Det enklaste är att tänka att alla trappsteg ska vara lika långa 1/3 från trappens yttersväng.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det är egentligen inte så mycket svårare. Det enklaste är att tänka att alla trappsteg ska vara lika långa 1/3 från trappens yttersväng.
Nu svarade jag lite om just detta samtidigt som ditt svar.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu fick du ju professionell hjälp också...
...det är inte så svårt i grunden, man skall ha trappformeln i den linje där man går. Problemet är att gånglinjen är olika beroende på hur den svängda trappen ser ut. Jag har gått i trappor som är korrekt designade men som är omöjliga att gå i, men även tvärtom. Jag har byggt en trapp på ena gaveln av huset där jag inte kunde följa trappformeln, efter ett par veckors utprovning så hittade jag en lösning som ändå fungerar (den är bekväm att gå i om man tar två steg åt gången, men hade jag gjort så stora steg så hade bla ett fönster hamnat bakom ett steg).
Japp, helt rätt. Finns ju regler som man bör följa, men de stämmer inte alltid för alla trappor. I mitt fall är trappan både skön att gå i och ”rätt” mått och gånglinjen känns bra.
Fick dock ett trappsteg ca 1-2 mm för högt, och det märker jag av när jag går i trappan. Får se om jag orkar bemöda mig att sänka det någon gång.

• Haha
  • Gilla
plan-g och 1 till
  • Laddar…
S Swebfn skrev:
Japp, helt rätt. Finns ju regler som man bör följa, men de stämmer inte alltid för alla trappor. I mitt fall är trappan både skön att gå i och ”rätt” mått och gånglinjen känns bra.
Fick dock ett trappsteg ca 1-2 mm för högt, och det märker jag av när jag går i trappan. Får se om jag orkar bemöda mig att sänka det någon gång.
Jag vet hur det känns. När jag skaffade glasögon så lyckades jag ungefär varannan gång stänga bildörren på glasögonen när jag gick ur bilen - inte så att de flög av, bara så att de hamnade på sned. Jag hade ingen aning om att jag jobbade med så små marginaler. Numera så stänger jag dörren när jag går iväg istället...

• Haha
Artemisia
  • Laddar…
P plan-g skrev:
Vi behöver en trappa till vår tillbyggnad.

Är sugen på att bygga den själv som ett kul projekt då jag gillar att jobba med trä och har del flesta verktyg/maskiner och vill hålla ned kostnaden.

Dock hinner jag egentligen inte läsa in mig i detalj på hur man konstruerar en trappa (har gjort det översiktligt och kollat lite youtube.

Kan man anlita någon som konstruerar trappan efter förutsättningarna och förser en med en detaljerad ritning tro?
Vore optimalt att få tillverka allt sjäv men att någon kunnig står för designen.

Tips? Är det rimligt? Någon som vet vart jag kan vända mig?
Det är lite pill men ett väldigt roligt projekt, under hela vår senaste tillbyggnaden var trappen nog det roligaste momentet.

Vi byggde en egen U-trappa i kvistren furu med beställda ritningar ifrån https://www.trappteknik.se, de ritade upp den och skrev ut mallar på papper i fullskala.

Det är enl mig värt pengarna att anlita någon för just det iom att gångkänslan i en trappa är viktig, ffa om den är svängd åt något håll.

Det enda man behöver utöver verktyg är en ordentlig arbetsyta och tid.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Det finns en app som heter "Stairs calculator" Skärmdump av "Stairs Calculator"-app med inmatade mått för trappa, inklusive steghöjd och djup, samt rekommendationer.
Skapa konto
men tror att den är för raka trappor. Har prövat att mata in måtten i den till en planerad trapp.Gick bra och det finns rekommendationer när det gäller steghöjd och djup. Jag har byggt en trappa i vinkel men ersatte den gamla trappan med en ny. Mallade av stegen och vagnstyckena. Blev väsentligt bättre än förlagan. Inget knarrande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.