Byggahus.se
Ämnen hopfogade/mod

EA Nilsson i Bro har kärnfuru, om du inte ska ha så mycket brukar man kunna hitta bra bitar bland byggvaruhusens furulister, det blir ju lite enklare om du inte har klyvsåg och hyvel.
Snyggast är väl att tillverka spröjsen som det en gång var men då får du ju kitta om också.
Lycka till!

Jag är faktiskt oxå i färd med att införskaffa frässtål för att själv kunna tillverka innanfönster till punsch-verandan (som någon gång slarvats bort).

Går det att hitta bra spröjsfrässtål från UK och är det någon som kan rekommendera i så fall?

clain skrev:
Jag är faktiskt oxå i färd med att införskaffa frässtål för att själv kunna tillverka innanfönster till punsch-verandan (som någon gång slarvats bort).
Spännande, då kanske vi kan dela erfarenheter ;)

clain skrev:
Går det att hitta bra spröjsfrässtål från UK och är det någon som kan rekommendera i så fall?
Är det denna modell du är ute efter?
http://www.theofils.se/product.aspx?prodfamid=74500073

Nybyggarn skrev:
EA Nilsson i Bro har kärnfuru, om du inte ska ha så mycket brukar man kunna hitta bra bitar bland byggvaruhusens furulister, det blir ju lite enklare om du inte har klyvsåg och hyvel.
Snyggast är väl att tillverka spröjsen som det en gång var men då får du ju kitta om också.
Lycka till!
Tack för tipset!

Ja det stämmer nog, A & B stålet då, men jag hittade inget pris på Theofils hemsida, och jag hade tänkt jämföra med prisena i uk, men har heller inte hittat några spröjsfrässtål på t.ex axminster ell toolstop.co.uk

Vet du några priser på dessa från theofils?

Igår kväll monterade jag upp de nyrenoverade fönstren med delvis nytillverkade spröjs. Jag återkommer med bilder och utförligare beskrivning på hur det gjordes.

Ja det skulle vara riktigt intressant med lite bilder..

Skall försöka ge mig på att tillverka några små innanfönster till "småvindarnas" fönster, innen jag ger mig på de större till punschverandan.

Har bara inte tagit tag i att byggt fräsbordet klart ännu, och det känns som ett måste för den här typen av fräsning..

Halloj,

Kastar mig in i denna tråd jag också, och jag är lite nyfiken på hur och om ni fräser slitsarna med fräsbord och notfräs? Ställer ni ämnet på "högkant" och kör genom då eller? Blir det ett bra resultat?

Är själv ute efter lite hempulande kring fönster och vill inte investera i någon stor vertikalfräs för att göra detta, och om det går att få ett relativt hyggligt resultat med fräsbord och vanlig överhandsfräs, så skulle det nog räcka för mina behov.

Microkatten
Själv använder jag Festools domino för att göra slitsar (fönsterprojekt). Alternativt kan man t.ex. spänna fast en högre skiva som extra stöd på fräsbordets ansats.

Kanske handverktyg? Det är ju inte så klurigt på bågarna men på karmen behöver du har en slits med vinkel (om du inte vill sätta tappen innanför smygen) vilket inte är så lätt med ett vanligt fräsbord.

Jag är ytterst dålig på fönsterbyggesterminologi och borde egentligen hålla mig borta från tråden...men jag är ganska vass på fräsbordet:). Är det detta urtag du menar med slits? https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=181662&d=1464708934

Isåfall, ja det går bra att köra på fräsbordet. Jag hade först borrat "i botten" och sågat bort det mesta med 2 snitt med hand- eller bandsåg. Fördelen med detta är att du kan köra det i en körning på fräsbordet, utan att ändra höjden. Jiggen kan se ut på olika sätt men du behöver 90 grader bakom ämnet och ett 90 graders stöd i sidled och gärna något sätt att spänna fast ämnet och något bakom ämnet som förhindrar urflisning. Min väldigt basic gamla jigg för dylika operationer ser ut så här (den glider mot anhållet, vänstra plankan är 90graders stöd i sidled) https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=101301&d=1388756504

Du kan hamna i höjdtrubbel (=stålet når inte upp), då är det förlängare till fräsen (+ frässtål med lång skärlängd), eller bordsågen som gäller.

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Håller helt med Ola, i alla fall när det gäller slitsar till bågar. Men man kan också använda en liknande jigg som Olas fast på bordssågen, med en bra klinga får man tillräckligt bra resultat för ändamålet. Dessutom blir ju den ena sidan av slitsen osynlig och den andra (utsidan) skall ändå bearbetas i ett senare skede, så även om risken för urslag är något större på sågen så spelar det inte så stor roll om det inte blir väldigt illa.

Innan jag skaffade vertikalfräs gjorde jag alla tappar och slitsar för hand med tappsåg och huggjärn.
En bandsåg av någorlunda kraftig modell med bredast möjliga blad är en bra hjälpreda.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.