Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Tillverka en spegel (dörrspegel)

  1. nimhed
    Medlem · Skåne · 3 085 inlägg
    Jag tänkte göra en bänk till hallen och skulle vilja att sidan täcktes av en spegel (typ som i en spegeldörr).

    Jag tänkte först att jag kunde slakta en spegeldörr och använda dess spegel, men hittar ingen dörr som är smal nog.

    I och för sig, skulle jag kunna såga bort en bit i mitten på den större spegeln och limma ihop igen.

    Samtidigt är man ju nyfiken kring hur dessa speglar tillverkas.

    Det alltså ingen slät spegel jag tänker på.

    Kanske att man gör en slät spegeln och sedan limmar man på en tunn faner eller liknande. Har dock inte tillgång till någon bra sådant tunt. Ska väl bara vara några millimeter tjock i så fall.

    Nåja, nog babblat. Tankar kring detta?
     
  2. H
    Medlem · Österbotten · 7 610 inlägg

    heimlaga

    Medlem
    Det är relativt enkelt att göra en dörrspegel.

    Om du är nöjd med en vanlig sneddning ut mot kanterna är det enkelt att rita ut den med strykmått och hyvla till rätt sneddning med en vanlig putshyvel.
    Jag har faktiskt gjort speglar med konkav profil en gång med en tjimbhyvel av den sort som man förr hyvlade stavarna till laggkärl med. Den hyveln hade ju fel eggvinkel så den rev i ändträ men jag slipade efter med grovt sandpapper lindat kring en rund träbit. I nödfall borde du rentav kunna åstadkomma en urskålning med hjulet på en bandslipmaskin.

    Före vertikalfräsarnas tidsålder använde riktiga snickare en dörrspegelhyvel med snedställt bett och profilerad botten och en extra tand som skär av fibrerna när man hyvlar ändträ. Tack vare snedställningen på bettet skär hyveln en ren profil i ändträ.
    Jag bifogar bilder av en dörrspegelhyvel som jag gjorde åt mig innan jag skaffade vertikalfräs.

    I moderna snickerier använder man dörrspegelbett i vertikalfräs. Till det krävs en ganska kraftig vertikalfräs skulle jag tro.
    Jag bifogar en bild av ett av mina dörrspegelbett.

    Oberoende om man fräser eller hyvlar profilen så profilerar man alltid ändträet i båda ändarna först för att undvika urslag i hörnen.
     
  3. nimhed
    Medlem · Skåne · 3 085 inlägg
    Grymt svar! Tack.
    Skönt att du skrev "relativt enkelt" och inte "enkelt" :)
     
  4. B
    Hobbysnickare · Östergötland · 2 249 inlägg

    badtastex

    Hobbysnickare
    Det är också möjligt att göra speglar på en bordsåg med svagt lutad klinga och sedan såga själva spegelfyllnaden på högkant. Nackdelen är väl att man inte får det där avslutet som skall gå in i spåret i ramen men det går ju att lösa med en efterföljande fräsning om man kan tänka sig en kant i själva profilen.
     
    • Laddar…
  5. H
    Medlem · Österbotten · 7 610 inlägg

    heimlaga

    Medlem
    badtastex

    I svenskt och finskt folkligt möbelsnickeri brukar man tilllåta att fasningen går in i spåret i ramen om lutningen inte är för stor.
    Därför kan man hyvla bara en enkel fasning med putshyvel om man vill ta det enkelt.

    I engelsk tradition har man alltid velat ha en jämntjock kant som går in i spåret i ramen.
     
    • Laddar…
  6. nanowire
    Hobbysnickare · Södermanland · 4 893 inlägg

    nanowire

    Hobbysnickare
    Det kan till och med vara en fördel att fasen går in i spåret då detta kan hjälpa till att hålla spegeln på plats och centrerad i ramen via mild greppassning. Detta eftersom spegeln inte bör bottna i spåret pga svällmån och därför heller inte ska limmas dit. Med en rak avslutning på spegeln måste centreringen lösas på annat sätt, tex genom mjuka distanser i spåret.
     
  7. jac
    Medlem · Skåne · 3 352 inlägg

    jac

    Medlem
  8. nimhed
    Medlem · Skåne · 3 085 inlägg
    Satan vad skicklig!

    Steg ett blir väl att gå en kurs i hur man får sitt hyvelstål rakbladsvasst.
     
  9. jac
    Medlem · Skåne · 3 352 inlägg

    jac

    Medlem
  10. nimhed
    Medlem · Skåne · 3 085 inlägg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.