Tillverka el med berg/jordvärme

17k läst  194 svar

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej, jag spånar lite helt fritt här, eftersom man (vad jag kan förstå) får ut ca 200% högre effekt än tillförd
    (EL-)effekt ur en berg/jordvärmepump, skulle man då inte (särskilt vid lågt värmebehov till huset) kunna
    använda pumpen för att producera EL-överskott och agera mikro-producent till eon/vattenfall eller motsvarande
    och därmed sänka elförbrukning ytterligare. Finns det nån generator teknik som kan nyttja 50-gradigt vatten
    utan att stjäla alla mina "200%" i förluster?
    Säkert en fråga som uppkommit tusen gånger tidigare men jag hittar faktiskt ingen matnyttig information om
    detta på nätet.

2. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Det korta svaret är väl att om någon sådan teknik som lönar sig hade funnits så skulle den redan varit etablerad...
    Problemet är just att få ut elektrisk energi från 50-gradig vätska på något enkelt och billigt sätt. Enklast är peliterelement, men dom har så dålig verkningsgrad att det inte lönasr sig.
    Om man använder nån vätska som är flytande vid rumstemperatur och i gasform vid ~50 grader skulle man kanske kunna driva nån form av turbin. Frågan är vad verkningsgraden blir och om det lönar sig?

3. J
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaret, jag insåg ju att sannolikheten att jag skulle realisera en så pass god ide bara genom att ifrågasätta
    varför ingen gör det var lika med noll :-D Det handlade väl mest om att få ett svar på varför det inte verkar vara praktiskt möjligt.
    Termodynamikens lagar verkar vara lite emot oss där....
    Men eftersom upprinnelsen till frågan kom sig av att allt mer av mina pengar tycks spenderas på elräkningen trots att förbrukningen ändå långsiktigt sjunker så vrider jag lite på frågan:
    Vid vilken lägsta årsförbrukning kan det idag anses vara lönande att köra ett automatiserat diesel-elverk/blybatteri/inverter system
    för att driva villan/stugan och helt kunna avsluta sitt 16A abbonemang? Jag inser att det beror på en massa faktorer, som el-leverantör, dieselpris mm men det borde finnas nån ungefärlig nivå med dagens priser och säg ett eon-abbonemang som är
    fallet hos oss...
    Vi räknar med att elverket har jag redan och att underhållet får anses vara ideellt arbete för enkelhetens skull.

Det vore lite roligt att bidra till att snuva de stora el-jättarna på deras numera enorma fasta kostnader även om så det
    skulle gå nära jämt ut :)
    Jag tror att de balanserar farligt nära för hur stora fasta avgifter de kan ta ut nu utan att åtminstone en hel del fritidshusägare
    börjar gå i tankar på att konvertera till elverk.

4. E
    Medlem · Nivå 21
    Bara oljebytena på elverket kostar säker över en tusenlapp i månaden. På dom lite större elverk (för att driva ett hus) rekommenderas att ska man byta olja efter 100 - 200 timmar och det blir i stort sett varje vecka.

5. GK100
    Medlem · Nivå 20
    Som du säkert på något sätt känner till får du sett till energi inget överskott i processen bara underskott och förluster. Du satsar ju mer prima energi (el) för att temperaturmässigt lyfta något som redan gått förlorat i värmefallet utför och då kunna dra nytta av värmen vid den högre nivån. Finns inget gratis eller överskott här tvärtom precis som alltid, annars hade du bra uppslag till evighetsmaskin. Tänk på att termodynamiken är otroligt robust och fundamental inom fysiken och sätter gränser både mikro- och makroskopiskt på alla skalor.

Om du vill så kolla på relationen energi/exergi där förstnämnda konserveras och den senare förbrukas/konsumeras. Hade fler haft det klart för sig och man fått betala i valörer och exergi för allt man gör hade det sett annorlunda ut här i världen. Inte minst i diverse mer eller mindre blajtrådar som fortgår bara här på forumet i evigheter runt-runt jagande sin egen svans med fantasifulla energikällor osv.

6. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 15
    Det du föreslår är att omvandla värme till el och det går ju t.ex. med en värmepump -> sterlingmotor -> generator. Tyvärr blir inte verkningsgraden över 100% på hela kedjan.

7. GK100
    Medlem · Nivå 20
    Kör sterling direkt i så fall, nu är det ju knappast framgångsrikt ändå även med spillvärme. Den kräver mycket underhåll och funkar dåligt i generella fall, inte så enkel konstruktion som det skenbart verkar. Lite synd den kunde ju kommit väl till pass många gånger annars.

8. D
    Medlem · Nivå 18
    Verkningsgraden på värmepumpar brukar ligga på knappt 50%. Om vi räknar optimistiskt på 50% och drömmer ihop en värmemotor med 50% verkningsgrad (det lär inte hända) så får vi ut 25% av vad vi stoppar in. I praktiken kommer man inte i närheten den siffran.

• Laddar…
  9. GK100
    Medlem · Nivå 20
    I med en Ecat för värmeproduktionen så är det ok sen hur dålig sterlingmotorn än är.

10. J
    Medlem Nivå 1
    Nja jag skulle nog inte få för mig att lägga nån vidare energi på idén om evighetsmaskinen, det vore nog
    lika hopplöst som att köra igång med alkemi igen :-D
    Tanken var att om man får 8kW ur en jordvärmepump (säg 3kW från elnätet och 5kW ur backen)
    kunna återleverera 4-5kW till elnätet (eller åtminstone få tillräckligt med nettoproduktion för att täcka slitaget på pump
    och generator + helst lite vinst).
    En tillräckligt stor värmepump skulle ju då kunna producera både nödvändig husvärme samt ta bort behovet av ett
    elabbonemang.

11. D
    Medlem · Nivå 18
    GK100: Finns det någon som fortfarande tror på Rossi?

• Laddar…
  12. GK100
    Medlem · Nivå 20
    Om vi ser till Daniels mycket optimistiska exempel här ovanför blir det tydligt hur dåligt det i praktiken blir.

13. GK100
    Medlem · Nivå 20
    Vet inte, men det var uppe en del i klimattråden för en tid sen. Det hänvisades till en del länkar som jag tittade flyktigt på. Och nej för min del samma läge som 2011-12 men det säger ju inte så mycket i sig.

• Laddar…
  14. A
    Medlem · Nivå 9
    • Laddar…
  15. J
    Medlem Nivå 1
    I ett fall där man gör av med säg 1500kWh/år så tror jag inte ditt påstående ligger särskilt nära sanningen.
    Det är trots allt i den nivån som ganska många fritidshus ligger på.
    Men faktum är att höga fasta avgifter till trots så lönar sig nog bara elverk vid väldigt låga årsförbrukningar...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: