Hej, kommer att inom kort byta ut alla fönster i huset och sitter nu med smygarna.

Kommer att skicka ut fönstren så att de linjerar med fasaden, det medför att smygarna kommer att vara ca 200mm på djupet.

Har räknat på mängdbehovet och på beijerbygg så kommer jag upp i ca 10000:- för färdiga smygar. Det känns ju inte så farligt men jag lurar ändå på att tillverka egna med MDF 16mm. Kostnaden då räknar jag till ungefär 3000:- med färg och MDF-skivor. Känns lite mer prisvärt, låter då butiken såga till skivorna i 200mm längder och då är det ju bara att kapa i rätt längd.

Dock så har jag aldrig riktigt lärt mig hur man ska göra för att få till MDF-skivans kant snygg, den är ju klart grövre än övriga ytor. Tips mottages gärna här.

Sen ev montering av egna smygar, måla före eller måla efter?
Måla före känns enklare för att sen foga och bättringsmåla? Eller bör man göra annorlunda?

Era tankar i frågan mottages gladeligen!

Du ser ingen skillnad på skärsnitt eller platt MDF-yta när den är målad. Runda av den vassa kanten utåt så blir det fint. Vi har precis gjort så.

Vi målade efteråt. Går givetvis att måla innan med, men blir finare om man lägger fog in mot fönster och sedan målar in foder, smygar och fönster tycker jag.

Du sätter kanske ett foder utanpå sen, och då kanske kanten på mdf inte syns. Annars måste du kantförsegla mdf'en. Googla lite eller sök här på forumet så hittar du massa information om olika sätt att kantförsegla mdf. Inte så svårt, helt rätt sätt att spara massa tusenlappar!

Ja ursäkta mig, vi har givetvis foder utanpå mdfen, endast den rundade kanten syns. My bad.

ronolo skrev:
Ja ursäkta mig, vi har givetvis foder utanpå mdfen, endast den rundade kanten syns. My bad.
Ok, men då syns ändå en bearbetad del, den för du försegla.

Jag brukar använda kvistlack för förseglingen, finns andra metoder.
Är du säker på att du vill sätta fönstren i liv med fasaden. Dom tar mer stryk o personligen tycker jag det är snyggare om dom är infällda. Men det kan kanske bero på vilken typ av fasad och hus man har.

OM du ska använda dig av MDF så måste du slipa spackla och måla flera gånger. Annars ser man fibrerna och hörnen tenderar att se "frasiga ut". Även det man köper färdigt ifrån byggmarknaden kan se lite taffligt ut.

Jag gjorde några grejor i MDF och ersatte kvistiga brädor när jag målade om mina fönster: (läs mer här: http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/147317-bilder-ifran-foensterrenovering.html )

Hörnen fräste jag med handöverfräs och 2mm radie. Spacklade med snickerispackel, slipade, grundade med snickerigrund och bättrade med snickerispackel, slipade och grundade en gång till på de bättrade ytorna. Sen målade jag med två lager "topp färg" och en lätt mellanslipning med väldigt fint papper.

Har du tillgång till en handöverfräs så skulle jag rekommendera dig att fräsa in salingsspår i fönsterkarmen INNAN du montera fönsterna.

tanumsfonster_salningsspar_668.jpg

här finns även lite skisser i profil: http://www.allmoge.se/priser/tillbehor/fonsterbankar

Rent generellt rekommenderar man väl att fönstret sitter i den "varma" delen av väggen, dvs så långt in som möjligt. Men sen håller jag med, det passar inte i alla hus. I vårt tegelhus från -20 där det inte finns någon fönsterbänk och smygen är 40cm djup tycker jag inte det passar t.ex.

Kloka ord och tips.

Om jag nu genomför dessa smygar, så blir det nog att spackla och slipa och måla.

Bör man kunna göra som så att man lägger typ 10st ovanpå med jämn kant som ska behandlas och spackla och slipa och sen fräsa till den rundningen? För slipning har jag för mig att det blir ganska bra resultat av.. Nästan inget behov av slipning?

Sen målning och då är det väl egentligen bara en sida och kant som ska målas?

Har tillgång till en Graco MiniMax så resultatet borde kunna bli bra..

Vad finns det för alternativ till MDF som fortfarande är relativt enkelt att genomföra? Tänker inte stå och limma ihop bitar för att få ihop bredderna.

Mieron skrev:
Vad finns det för alternativ till MDF som fortfarande är relativt enkelt att genomföra? Tänker inte stå och limma ihop bitar för att få ihop bredderna.
Du kan ju köra med solitt trä, eller färdigt limträ, t.ex.

Men om du har tillgång till en spruta är det ju bara att tuta och köra!
Solida plankor tenderar att slå sig + kvistförsegling. Där är det nog viktigare att du inte lämnar baksidan obehandlad.

dextrocell skrev:
Det beror väl lite på vad det är för typ av fönster och för fasad och vilka egenskaper som är viktiga?

Pilkington rekommenderar att man placerar fönster i liv med fasaden för att inte påverka ljudreduceringsförmågan.

[länk]

I SP´s pulikation "Fönstermontage"
www-v2.sp.se/publ/ViewDocument.aspx?RapportId=10375

rekommenderar man tvärtt om med hänsyn till köldbryggor, isolering och beständighetssynpunkt.
För flygplatser så förstår jag resonemanget från pilkington och det är ju fullt möjligt att TS har en väldigt bullrig miljö samt sätter upp plast eller alu fönster som är mindre känsliga för väder o vind.

De arkitekter jag har pratat med rekommenderar att man sätter fönstret så långt ut man kan dvs i liv med fasaden, då det anses snyggare.

Marlene Eskilsson skrev:
De arkitekter jag har pratat med rekommenderar att man sätter fönstret så långt ut man kan dvs i liv med fasaden, då det anses snyggare.
Det anses snyggare och är enklare, sen är det kanske inte det bästa alternativet sett ur livslängd. Jag kör på det dock, mina gamla fönster var så innan och mina nya fönster blir så med. Jag har inte tänkt bo här i fönstrenas livslängd ändå... :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.