Byggahus.se

Tillverka egen förlängningssladd...?

1. thojak
    Medlem · Bohuslän · 158 inlägg

thojak

Medlem
    Behöver tillfälligt enfas koppling för att sätta upp en friggebod. Avståndet är 150meter från en byggnad där det finns uttag.

Kan man köpa 150 meter utomhuskabel och sätta på kontakter själv för att undvika att köpa ett helt gäng skarvkablar?

I så fall vilken kabel skulle vara lämplig och vilka kontakter?

/Thommy

2. electrocuted
    Medlem · älvsborg · 2 398 inlägg

electrocuted

Medlem
    nja.. inte så lämpligt med tanke på att det blir ett kraftigt spänningsfall på den sträckan, samt att utlösningsvillkoret för säkringen kanske inte uppfylls.
    men om du köper en 3G2.5 kabel och uttaget du sätter den i har jordfelsbrytare, antingen i centralen eller om du sätter en i uttaget, så bör det funka som en tillfällig lösning.

3. snaggletooth
    Medlem · F · 5 225 inlägg

snaggletooth

Medlem
    Om du tänker att dra fram el till friggan så småningom så köp den kabeln direkt (minst 5G6mm² vid trefas, men helst 10mm² på det avståndet, beror iofs på avsäkring) i så fall och koppla in den provisoriskt, det blir rätt oekonomiskt att köpa 150m 2.5mm² (helst mer, annars blir det dålig ork i elverktygen) kabel som bara ska användas för tillfällig byggström. Annars brukar det gå att hyra prylar för byggström.

electrocuted> Utlösningsvillkoret räknas bara fram till uttaget, ej utrustning som kan tänkas kopplas in där.

4. electrocuted
    Medlem · älvsborg · 2 398 inlägg

electrocuted

Medlem
    jo det vet jag, men fortfarande blir det ju lite vanskligt om man gör en sån här grej då man kanske utsätts för strömgenomgång onödigt länge om man håller i nåt jordat samtidigt som det blir en kortis, inte troligt, men möjligt.
    annars håller jag med, bättre att köpa rätt kabel direkt. du kan t.ex. sätta en liten trästolpe med ett 32A 3fasuttag och koppla in en 5g6 dit direkt, sen när du gjort klart boden så drar du in kabeln till bodens central.

5. thojak
    Medlem · Bohuslän · 158 inlägg

thojak

Medlem
    Ja, jag ska kolla med Fortum om de kan dra dit den riktiga kabeln och koppla in den provisoriskt att det går att bygga friggeboden.

Ska bygga ett hus där sedan men behöver nånstans att bo tills hus&garage är klart. :)

Alternativet med ett antal vanliga förlängningssladdar tills jag får dit kabeln, borde det inte funka eller blir det för stort spänningsfall tror ni, inte ens för att köra så i 14 dagar?
    Det som belastar är i första hand en byggsåg på 1200W.

Tack så länge!

/Thommy

6. M
    Moderator · Västernorrland · 11 195 inlägg

Mats

Moderator
    Kan du få fram en matande trefas så fundera annars på att hyra en byggcentral och en lång kabel så länge

7. F
    Medlem · Västerbotten · 202 inlägg

FlyFear

Medlem
    150m skarvkabel är lååångt... Du behöver ju endast tillfälligt och enfas, du har inte funderat på att hyra eller köpa ett litet Elverk?

8. Mikael_L
    Medlem · 41 968 inlägg
    Vad blir spänningsfallet för 150meter 3g2,5 och 5A ?

9. spinout
    Medlem · Skåne · 987 inlägg

spinout

Medlem
    Knackade in det i El-vis och fick fram:
    ~ 9V spänningsfall vid 3-fas
    ~ 10,5V spänningsfall vid 1-fas

10. Mikael_L
    Medlem · 41 968 inlägg
    OK, 10V -> 220 V.

Föredrar TS en tillfällig lösning borde väl 150m 3g2,5 fungera, inte optimalt, men ändock tillfälligt.
    Sen är det väldigt väldigt bra om uttaget som matar skarvsladden är skyddat av en JFB, då kortslutningströmmen inte är så hög att säkringen löser speciellt snabbt.
    Det är fö jättebra med JFB även förutom detta. :)

11. M

Mats

Moderator
    nån med elvis som kan titta på hur utlösningensvilkoren ser ut på den kabeln?

12. Mikael_L
    Medlem · 41 968 inlägg
    Vi vet inte Zföre ...

Men vi kan kanske anta en halv ohm, typ ... ;)

13. E
    Medlem · 4 194 inlägg
    Fortum gillar inte det, inga provisoriska lösningar. tyvärr.

elverk från jula 5000 kr, borde ju räcka, sedan snabba på med ytter panelen mm, montera elskåpet, sedan slipper du elverket.

14. M

Mats

Moderator
    näe, men om vi utgår från 160-170 meter ledarlängd efter säkring så kan vi nog dra en del slutsatser om de säkringarna ändå

15. DjAlbert
    Medlem · Wärmland · 669 inlägg

DjAlbert

Medlem
    Jag har en kompis som hade ett liknande problem, dom skulle ha el i en lada ca 100 m från kåken, så han åkte till biltema o titta, billigaste han hittade var 5G2,5kvmm FK, så han köpte sina rullar och två CEE handskar och rulla ut på åkern o skarva på sina befintliga trefas kablar i varsin ände av sin FK..

Måste jag säga att jag tog avstånd från det stället .. ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.