Byggahus.se

Tillvals-lista Myresjöhus

1. S
    Anonym

Re: Tillvals-lista Myresjöhus

Instämmer verkligen i detta! Vi la till en del extra grejer utöver standardköket och det sköt upp i pris rätt snabbt. Det ingick kök för 25 500, men vårt hamnade på cirka 78 000!  (utan vitvaror) :-?

// Sandra

2. C
    Medlem Nivå 1

Hej!

Jag undrar om det ingår samma standard till alla myresjöhus tex köket. Hur mycket ingår, hörde att standard köket var för ca 25000, det räcker ju ingenstans. Någon som vet om detta stämmer? Eller är det olika beroende på hur stort huset är? Vad tycker ni om HTH kök?
    Vad tycker ni om Vedum badrum?
    Tacksam för svar!
    MVH Cina!

3. Bart
    Medlem · Nivå 9

Vårt hus hade kök för 54000:- som standard, ett Mästergården. Jag tycker att Vedum har en generellt högre standard än HTH. Det är dock bara en känsla jag har fått när jag gått runt och klämt och känt på grejerna.

4. N
    Medlem Nivå 3

Hej

Vi ska bygga med Myresjöhus, och standardköket är väl lite klent och trist och det verkar som säljaren redan i de inledande kalkylerna lägger till ca 30 000 för att man ska få ett lite roligare kök....Sen kan man ju gå hur högt upp som helst sen...

Vi skrev in 30 000 extra för köket...det blev sen 27 000 och då fick vi ett superfint kök med bland annat ett stor bardisk/arbetsbord. Visserligen inga dyra bänkskivor och så men ändå....

De som vill se vår köksritning kan be om det så kan jag maila bilden eller så väntar ni tills vi fått upp vår hemsida!!!

Med vänlig hälsning

Nora

5. I
    Medlem Nivå 1

Jag vet att det inte riktigt är rätt tråd att skriva detta men jag vill fråga er Myresjöhusägare några frågor pga att jag på måndag antagligen kommer att köpa ett Villa växa II från -98 med inredd övervåning med takkupa --00.
    Här är en bild:

http://www.svenskfast.se/ObjectData/36QBCEM4JH732T7Q/36QBCEM4JH732T7Q_370QEKMCIF0NGC0A_xl.JPG

Finns det några svaga punkter som vi bör kolla noggrannare?

Kan inte fråga husägaren för han har redan flyttat utomlands.

Besiktningsmannen skrev i protokollet att man ska se upp med att det inte finns någon takpapp under betongpannorna och att det inte fanns takrännor på sidorna av takkupan.

Mäklaren sa att spisfläkten inte funkade, det måste vi laga själva.

Jag tyckte att det var svårt att inspektera taket eftersom det är gipsskivor uppsatta i klädkammaren mot taket och i de låga "krypskrubbarna" (glömmer alltid vad de heter egentligen)
    Vad är det för standard duschhörn i badrummet uppe? Det som finns är pyttelitet, säkert bara 70 cm och jag som har en man på 100+ kilo befarar att han kommer slita den från väggen om han försöker vända sig i den ;D

Vet någon om man kan sätta ett stort hörnbadkar uppe eller är det säkrast att placera den nere på bottenvåningen?

6. M
    Medlem Nivå 3

Det jag kan säga om detta är att när vi planerade vårt hus så var man tvungen att förstärka golvet samt även ha en större (alt extra) varmvattenberedare om man tänkte ha hörnbadkar på övervåningen. Förstärkningen eftersom karet blir väldigt tungt fyllt med vatten, och vv-beredaren för att varmvattnet i en normal beredare är slut efter att man fyllt karet, så vill man duscha efter badet så blir det kallt...

Mia

7. M
    Medlem Nivå 3

Hej, Vi skall bygga Myresjöhus Prästgården. Följande tillval har vi gjort:
    Annan ytterdörr
    Annorlunda takkupa
    Ändrat storleken på 4 fönster
    Stilpaket rostfritt till köket
    Fler köksskåp, bl a skafferihögskåp och underskåp med utdragslådor
    Underlimmad vask
    Lite dyrare kakel i kök och badrum
    Förberett för braskamin
    Extra stegljudsisolering (eller vad det heter) mellan våningarna.
    Golvvärme i båda badrummen
    Kommod och spegelskåp även till det lilla badrummet (hur töntigt är inte att det inte ingår som standard??!)
    Aluminiumlist på Lumigarderob samt duschvägg

Tror inte det var något mer...

/Mia

8. U
    Medlem Nivå 4

[quote author=tda link=1139688223/0#0 date=1139688223]

En sak jag själv t ex funderat på är hur man kan få telefon-, TV-antenn- och datakablar snyggt dragna redan från början i huset. Antar att detta inte ingår i "grundstandarden"? Men finns det som tillval bra lösningar?
    quote]

Enligt vår säljare var kabeldragning el förberedelse med rördragning i ytterväggarna omöjligt. M.a.o: utanpåliggande dosor och kabel på ytterväggar.

Vill dock minnas att jag läst i annan lina om någon som byggt Myresjö på annan ort och där rördragning tydligen visst var möjlig i ytterväggarna.

Kolla upp med er lokale säljare...

9. N
    Medlem Nivå 3

Vi bygger också med Myresjö just nu, dosor mm som skall vara i ytterväggarna förbereds genom att man gjuter dem i grunden! Så det är fritt fram att förbereda för dosor, tomrör för högtalarkablar mm men rören hamnar i grunden och kommer ut vid ytterväggarna. De måste man att förståliga skäl veta väldigt tidigt. Nya uttag i innerväggarna fixar man med elektrikern på plats.

10. I
    Medlem Nivå 3

Vi bygger också med Myresjö just nu, dosor mm som skall vara i ytterväggarna förbereds genom att man gjuter dem i grunden! Så det är fritt fram att förbereda för dosor, tomrör för högtalarkablar mm men rören hamnar i grunden och kommer ut vid ytterväggarna. De måste man att förståliga skäl veta väldigt tidigt. Nya uttag i innerväggarna fixar man med elektrikern på plats.[/quote]

Det stämmer, men notera att man fortfarande får utanpåliggande dosor (sockeldosor) vid ytterväggarna.

11. N
    Medlem Nivå 3

hehe, nu är jag med. Reagerade nog mest på när det stod "kabel på ytterväggarna". Det är ju inte så att det är elkabel längst listorna på hela väggen utan de är gjutna i grunden och kommer upp på "rätt" plats. Dock är jag osäker hur det ser ut när det kommer upp i färdigt skick, är den bakom listen och sedan går upp i sockeldosan eller är dosan längst ned i listhöjd?? Ingen som har foto på en dosa i yttervägg från Myresjö, alla borde väl ha det???

12. A.Nygren
    Medlem Nivå 7

Hoppas ni som väljer till rostfritt eller dylikt till köken kollar upp priserna eftersom Myresjöhus är ganska dyra. Eksjöhus, som jag bygger med, är också dyra ;)