Byggahus.se

Tillvalen och dess priser (braskaminer)

1. L
    Medlem Nivå 5
    Ja, det var ett stort påslag, och jag skall inte försöka att försvara det!

Men i pris på braskaminen antar jag då att det ingår skorsten och montering. Det är inte bara kostnaden för själva kaminen- Eller?

/J

2. lier
    Medlem Nivå 8

Re: Tillvalen och dess priser (braskaminer)

51,000kr det var billigt LB-Hus skulle ha 71,000 till Ugglan 159 :-/ för en contura 450 monterad och klar.

3. T
    Medlem Nivå 4

Visst hugger hustillverkarna (säljarna) för sig. Det gör dock flera säljare av kaminer också! Vi var i malmö på en känd firma och fick pris på en contura 580, den på pelare och täljstenstopp! De skulle ha 45 000kr inklusive installation! Sedan hörde vi oss för på en firma i Eslöv och fick ett pris på lite drygt 30000! En jävla skillnad tycker jag!

4. Carisma
    Medlem Nivå 5

Vi ville ha murspis istället för braskamin, vilket H-hus inte kunde fixa.... Så vi bad dem bara förbereda för eldstad. Sen köpte vi vad vi ville ha i efterhand. :)

5. L
    Medlem Nivå 1

När vi fick vår tillvalslista så tror jag att en kamin låg på ca. 40000-50000 (Lb-hus-jordugglan), vi valde dock tillluft för 1500 och sedan kollade vi upp vad vår snickarentreprenör skulle ha för att installera en kamin, vilket var 9000 ink moms. Summan blir att vi kan nästan halvera kostnaden om vi hittar en kamin för ca. 15 000 (verkar inte helt omöjligt...), känns som att det lutar åt det, för en kamin är gott att ha om det kommer en ny Gudrun...:)

6. B
    Medlem Nivå 1

Kolla in http://www.eldabutiken.se/vasteras/index.htm
    Enkel kalkyl för att få ett ca pris.

7. B
    Medlem Nivå 1

Jag Har satt in en sofiero från handöl pris 34000:-från Fiskarheden inkl, skorsten fläkt. montage gjorde jag upp i priset med snickaren.

8. Stinger
    Medlem Nivå 2

Vi byggde med västkuststugan och i efterhand fick vi ett helt okej pris på contura 470 med fläkt och montering 45000:-. Kollade innan om vi kunde köpa loss utställningsex men det slutade med samma pris utan fläkt.

9. L
    Medlem Nivå 3

Vi var pågång att köpa oss ett myresjöhus och de skulle ha 60000 kr för en contura.
    Vi beslutade oss för att köpa ett annat hus och nu när vi själva vill installera en contura har vi fått ett pris på 35000 kr inkl skorsten och installation osv.

Så husföretagen är jävliga på att tjäna pengar....

10. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22

Enligt Fiskarhedens tillvalsbroschyr tar dom 29700:- för Handöl 10T i ett 1plans hus (+ 1900:- för 1.5plan).

11. S
    Medlem Nivå 5

Vi pröjsar 36500 för en contura 560T med skorsten och installation.

Hörde av en kollega som ska bygga ett älsvbyhus att de tar hutlöst betalt för en kamin. Runt 60000 kr skulle de visst ha för en vanlig modell.

Är det så att hustillverkare av modulhus tar extra bra betalt för kaminer?

12. F
    Medlem Nivå 2

När vi beställde en Contura 550 via Fiskarheden låg deras pris ungefär som butikpris. (~20'? minns inte riktigt) Så ev. vinst som dom gör är i så fall den rabatt dom får från tillverkaren. Monteringen gick på 5'.

Har en kollega som bygger med ett annat företag och får betala 45' för samma kamin...

Samma med centraldammsugaren. Vi betalade ungefär butikspris (5.9' ?) för centraldammsugaren. Fiskarhedens säljare/entreprenör bjöd på monteringen. Kollegan fick betala 16' för sin dammsugare.

13. S
    Medlem Nivå 1

Det är inte konstigt att husen "springer iväg" i pris med sådana pålägg på alla tillval.
    Har kollat upp lite priser på tillval som LB-hus erbjuder, och det är skrämande....

Braskaminer, torktumlare, inbyggnadsmicro m.m

Kolla upp innan ni skriver på!
    Oftast lönar det sig ta det vid sidan om. Se tidigare inlägg!

14. E
    Medlem Nivå 1

Håller ni på och bygger en ugglan 159??? Vi är också inne på en sådan, men vi skulle vilja se ett sånt hus i live först. det finns ett visningshus nån mil ifrån oss som vi ska åka och titta på i veckan. Har du några bilder på din uggla som du skulle vilja dela med dej av? Vilka tillägg har ni gjort? Vad kommer erat att kosta? Jag är jättenyfiken
    /Eva

15. lier
    Medlem Nivå 8

Håller ni på och bygger en ugglan 159??? Vi är också inne på en sådan, men vi skulle vilja se ett sånt hus i live först. det finns ett visningshus nån mil ifrån oss som vi ska åka och titta på i veckan. Har du några bilder på din uggla som du skulle vilja dela med dej av? Vilka tillägg har ni gjort? Vad kommer erat att kosta? Jag är jättenyfiken
    /Eva[/quote]

Jag har inte byggt nått hus av LB-hus har bara haft kontakt med en säljare i ca 2år. Var rätt nära att bygga en uggla 159 men backade ur. Så tyvärr så kan jag inte ge dig några bilder. :( Vet att det finns några här på forumet som bygger och har byggt Ugglan 159 prova sökfunktionen.

Lycka till ;)