1 784 läst · 14 svar
2k läst
14 svar
Tillvägagångssätt, budgivning. Tips
Hej hopp.
Nu är vi intresserade av en fastighet.
Ett problem, alldeles för högt utgångspris.
Huset såldes för 2 år sedan. Nu är det åter till salu med ett pris som är 95% mer än när de va till salu 2017.
Inga renoveringar har gjorts mer än nån tapet.
De kommer troligen inte få det priset de begär. Inget populärt område direkt heller. Frågan är, hur går man tillväga.
Kan man lägga ett bud på kanske 10 % över det gamla slutpriset och förklara hur man menar eller någon som har ett hett tips.
Ha d gott alla byggare
Nu är vi intresserade av en fastighet.
Ett problem, alldeles för högt utgångspris.
Huset såldes för 2 år sedan. Nu är det åter till salu med ett pris som är 95% mer än när de va till salu 2017.
Inga renoveringar har gjorts mer än nån tapet.
De kommer troligen inte få det priset de begär. Inget populärt område direkt heller. Frågan är, hur går man tillväga.
Kan man lägga ett bud på kanske 10 % över det gamla slutpriset och förklara hur man menar eller någon som har ett hett tips.
Ha d gott alla byggare
Administrator
· Skåne
· 7 608 inlägg
Spännande!
Jag antar att ni är första budgivaren. Hur ser prisutvecklingen sedan 2017 ut för andra hus i området? Det hade jag tagit med i beräkningen när jag lägger första budet. Eller är det samma ägare som lägger ut huset igen?
Jag antar att ni är första budgivaren. Hur ser prisutvecklingen sedan 2017 ut för andra hus i området? Det hade jag tagit med i beräkningen när jag lägger första budet. Eller är det samma ägare som lägger ut huset igen?
Prisutvecklingen är -1,1% sedan 2017 i områdetMarlen Eskilsson skrev:
Svårt att jämföra med andra hus i området då detta ligger på landet utan närliggande bostäder men +- 0 skulle jag säga..
Inte samma ägare utan helt nya ägare, de har ägt stället i 2 år.
Lägg det bud du vill lägga. Du behöver inte förklara varför du lägger ett skambud, det är nog bara dumt. Säljaren kommer förmodligen att bli upprörd över budets nivå, men om du har rätt angående utgångspriset kommer säljaren förr eller senare att bli medveten om detta och då ligger ju ditt bud där. Eller så har du fel och någon annan kommer och bjuder över.P Pappa1986 skrev:
Den budtaktiska nackdelen med att lägga ett riktigt superskambud är om du var fel ute med budet men ändå vill hänga med upp i en budgivning. Då kan nog säljaren känna att de inte vill sälja till den där idioten som lade skambudet.
En bättre taktik är nog att säga att man är intresserad men avvaktar bud då du tycker priset är för högt. Då är det iallafall sannolikt att de hör av sig innan de säljer till någon annan, alternativt inleder dialog om det inte kommer in några andra bud.
Administrator
· Skåne
· 7 608 inlägg
Då tycker jag det är ett generöst bud att lägga 10% över gamla priset, som du inte behöver skämmas för.
Tack för svar. Vi har satt en gräns som vi aldrig kommer gå över och då är det priset en hel del över marknadsvärdet.C cpalm skrev:Lägg det bud du vill lägga. Du behöver inte förklara varför du lägger ett skambud, det är nog bara dumt. Säljaren kommer förmodligen att bli upprörd över budets nivå, men om du har rätt angående utgångspriset kommer säljaren förr eller senare att bli medveten om detta och då ligger ju ditt bud där. Eller så har du fel och någon annan kommer och bjuder över.
Den budtaktiska nackdelen med att lägga ett riktigt superskambud är om du var fel ute med budet men ändå vill hänga med upp i en budgivning. Då kan nog säljaren känna att de inte vill sälja till den där idioten som lade skambudet.
En bättre taktik är nog att säga att man är intresserad men avvaktar bud då du tycker priset är för högt. Då är det iallafall sannolikt att de hör av sig innan de säljer till någon annan, alternativt inleder dialog om det inte kommer in några andra bud.
Vi får se vart det leder
Har ni haft någon kontakt med mäklaren och undersökt varför säljaren/mäklaren vill lägga sig där givet prisutvecklingen i området? Låter ju väldigt märkligt med ett fördubblat pris om ni inte objektet kraftigt förbättras eller det varit bra prisutveckling i området.
Inte än men när jag vet mer så skriver jag det här :=)M myrstack skrev:
Lär troligen bli efter helgen :=)
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 679 inlägg
Dom som köpt det vill såklart tjäna på sitt ägande, får dom +-0 så är det inget att skämmas över och jag tror riskerna är minimala. Du har ju statistiken på din sida.
Det är inte så att förra försäljningen var mellan släktingar eller liknande så att priset var ett kompis-pris som förskott på arv? Är ju väldigt vanligt med liknande affärer där säljaren kommer undan lite skatt mot att köparen får huset billigt.
Eller att det ingick något annat vid köpet vid sidan om som inte syns i lagfarterna?
Eller att det ingick något annat vid köpet vid sidan om som inte syns i lagfarterna?
Förra gången huset såldes så såldes det via mäklare,. Ett pris där slutpriset blev 20% högre än utgångspriset.Tomtom79 skrev:
Det är inte så att förra försäljningen var mellan släktingar eller liknande så att priset var ett kompis-pris som förskott på arv? Är ju väldigt vanligt med liknande affärer där säljaren kommer undan lite skatt mot att köparen får huset billigt.
Moderator
· Stockholm
· 50 882 inlägg
Det låter ju minst sagt märkligt. Med tanke på hurpass allmänt känt det borde vara att vi inte har haft någon raketutveckling av priser de senaste två åren, så är ju utgångspriset helt orealistiskt. Kan det vara en separation, en part saboterar genom att kräva ett orimligt pris, skrämma bort spekulanter?
Det påminner mig lite om ett hus vi tittade på för 30 år sedan. Ett dödsbo sålde, det var en obehaglig visning, såg ut som de typ hade burit ut liket, och lagt ut huset till försäljning, en handikappstoa/potta bredvid en obäddad säng, ruttnande matvaror i kylen osv. Mäklaren stod utanför och vägrade gå in i huset (det luktade i huset).
Flera spekulanter diskuterade prisnivån med mäklaren, den var orealistiskt hög.
Mäklaren säger då "Det är 3 dödsbodelägare, det enda de överhuvudtaget är övverens om här i livet är att de vill ha det här priset, men lägg ett bud". Det var ju inget som direkt gjorde oss mer frestade att vilja köpa. Att till råga på allt köpa från 3 säljare som är i luven på varandra, kan bli hur struligt som helst.
Det påminner mig lite om ett hus vi tittade på för 30 år sedan. Ett dödsbo sålde, det var en obehaglig visning, såg ut som de typ hade burit ut liket, och lagt ut huset till försäljning, en handikappstoa/potta bredvid en obäddad säng, ruttnande matvaror i kylen osv. Mäklaren stod utanför och vägrade gå in i huset (det luktade i huset).
Flera spekulanter diskuterade prisnivån med mäklaren, den var orealistiskt hög.
Mäklaren säger då "Det är 3 dödsbodelägare, det enda de överhuvudtaget är övverens om här i livet är att de vill ha det här priset, men lägg ett bud". Det var ju inget som direkt gjorde oss mer frestade att vilja köpa. Att till råga på allt köpa från 3 säljare som är i luven på varandra, kan bli hur struligt som helst.
Nästan exakt samma sak hände mig. Ägaren var dock i livet vid försäljningen, men tydligen inte riktigt klar i knoppen.H hempularen skrev:Mäklaren säger då "Det är 3 dödsbodelägare, det enda de överhuvudtaget är övverens om här i livet är att de vill ha det här priset, men lägg ett bud". Det var ju inget som direkt gjorde oss mer frestade att vilja köpa. Att till råga på allt köpa från 3 säljare som är i luven på varandra, kan bli hur struligt som helst.
Vi var de enda som lade ett bud, men en hyfsad bit under utgångspris och det ville inte släktingarna acceptera.
Kom med ett motbud då var vårt budskap, men de höll på och älta detta i två månader utan att kunna enas om en summa. Till slut lyckades de hitta en annan spekulant som bjöd utgångspriset.
Tycker synd om de som köpte fastigheten, för den var verkligen i hemskt skick.
Intressanta svar.
Vi spekulerar ju själva om vad det kan bero på.
Storhetsvansinne, separation, ja alla tankar snurrar ju men vi får se vad som händer men helt klart är ju att detta är väl inte unikt på något sätt och vis.
Men man blir ju chockad över era historier
Vi spekulerar ju själva om vad det kan bero på.
Storhetsvansinne, separation, ja alla tankar snurrar ju men vi får se vad som händer men helt klart är ju att detta är väl inte unikt på något sätt och vis.
Men man blir ju chockad över era historier
Vi va på visning, kollade lite med mäklaren gällande priset.
Mäklaren hävdade att de har storrenoverat hela huset och priserna i kommunen har stigit väldigt mycket, varpå jag sa att priserna sjunkit med 1,1% senaste 2 åren. Hon skrattade till och sa att så är det inte och undrade vilken sida jag varit inne.
Tog upp min telefon och visade, då sa hon inget om det.
Sen frågade jag om renoveringen. Det de gjort va att sätta in en kamin i öppna spisen, bytt2 takfönster och sätta in 1 garageport.
Att de lagt in laminatgolv över ett massivt, väldigt fint trägolv kan ju diskuteras om det verkligen är värdehöjande, tycker inte jag iaf. (Har sett bilderna från när huset va till salu 2017), Luft-vatten hade de installerat men det sa ja att det har de inte för det va förra ägarna. Hon sa att "ja men det är ju en gård, där är också en del av priset" och då sa jag att det va ju en gård när det såldes 2017 med. :=)
Jag vill även poängtera att jag va ytterst ödmjuk när vi "argumenterade"
Hennes svar va att "kom med ett bud så får vi se om säljarna acceptera"
Det kommer inte bli denna kåk, men ni fick uppföljningen iaf
Mäklaren hävdade att de har storrenoverat hela huset och priserna i kommunen har stigit väldigt mycket, varpå jag sa att priserna sjunkit med 1,1% senaste 2 åren. Hon skrattade till och sa att så är det inte och undrade vilken sida jag varit inne.
Tog upp min telefon och visade, då sa hon inget om det.
Sen frågade jag om renoveringen. Det de gjort va att sätta in en kamin i öppna spisen, bytt2 takfönster och sätta in 1 garageport.
Att de lagt in laminatgolv över ett massivt, väldigt fint trägolv kan ju diskuteras om det verkligen är värdehöjande, tycker inte jag iaf. (Har sett bilderna från när huset va till salu 2017), Luft-vatten hade de installerat men det sa ja att det har de inte för det va förra ägarna. Hon sa att "ja men det är ju en gård, där är också en del av priset" och då sa jag att det va ju en gård när det såldes 2017 med. :=)
Jag vill även poängtera att jag va ytterst ödmjuk när vi "argumenterade"
Hennes svar va att "kom med ett bud så får vi se om säljarna acceptera"
Det kommer inte bli denna kåk, men ni fick uppföljningen iaf