Byggahus.se

Tilluftsventil i källarfönster i pannrum

1. S
    Medlem · Blekinge · 4 inlägg

sanne_o_hector

Medlem
    Hej! Jag har ett pannrum med en pelletsbrännare i en gammal gråstenskällare som helt saknar tilluft till pannan :O Sotaren har såklart gjort anmärkning om att jag får sätta in en tilluftsventil, men väggarna är 1 meter tjocka, så ända sättet är väl att sätta ventilen i ett fönster (försterna är utan spröjser o inte öppningsbara). Men - hur gör man? Eller rättare - vem kan göra det för mig, för jag tror inte det är något jag själv klarar av.
    Med vänliga hälsningar Sanne

2. N
    Medlem · Norrbotten · 3 393 inlägg

norrbottenstorpet

Medlem
    En snickare eller en ventilationsfirma. Jag antar att luftbehovet är större än vad du kan få med endast en enkel fönsterventil (http://www.rm.se/sv/produktillval-fonster/ventiler.aspx), eller? Då måste du kanske offra fönsterrutan, bygga igen och sätta en tilluftventil och en snutt spirorör genom?

3. S

sanne_o_hector

Medlem
    Ja, enligt sotaremästaren måste det vara en vanlig rund ventil med samme diameter som röret från pannan till skorstenen. Jag vill helst inte bli helt av med fönstret, så jag tänkte man kanske kunne få gjort ett fönster med spröjser och så sätte in ventilen i stället för ena rutan. Men det kan snickaren säkert också fixa.

4. M
    Moderator · Västernorrland · 11 170 inlägg

Mats

Moderator
    Antingen det eller en håltagningsfirma som kan fixa ett riktigt hål en jag tror det blir dyrt med tanke på tjockleken

5. K
    Medlem · Västra Götalands · 558 inlägg

kimmo_thn

Medlem
    Jag hade nog köpt mig en ny glas kassett till fönstret som har ett hål i sig. Som du kan ansluta rör till eller vad du nu behöver.

6. S

sanne_o_hector

Medlem
    Låter interessant! Mener du en ny ruta med ett forstärk hål i? Eller? Vart hittar man sånt?

7. K
    Medlem · Västra Götalands · 558 inlägg

kimmo_thn

Medlem
    Ja precis.. finns ju som alternativ på alla fönster. både 2glas och 3glas kassett. runt det skurna hålet har man ju givetvis en rund mellan spacer med tätning som gör att gasen håller sig kvar. Ska själv ha ett sådant nere i källarn som jag ska montera en PAX fläkt i. Så slipper man göra några ingrepp på grundmuren

Borde finnas hon en stor isoler kasett produsent. Emmaboda Glas? Elitfönster?

Om du är vidare intresserad så kan jag kanske få tag i nån bild

8. S

sanne_o_hector

Medlem
    Nu behöver det jäntligen inte vara isolerfönster - vanligt enkeltglas som det finns nu räkker bra. Men att köpa an sådan kassett med hål kanske ändå blir billigare än att få gjort ett fönster med spröjsar. Jag skal kolla med snickaren som kommer förbi i nästa vecka, jag hitter inget själv på fönsterfirmornas hemsider.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.