Hej,

Jag har nyligen inköpt ett tillbyggt 1,5-planstorp på ca 150 kvm. Har inte fått tillträde ännu men planerar redan nu för att få till en mer kontrollerad ventilation utan att i dagsläget installera t.ex. FTX.

I dagsläget är det elradiatorer och framförallt kamin som uppvärmningssystem. I ventilationsväg så är det en frånluftsfläkt monterad i badrummet (som är på bottenplan - det finns inget badrum eller till/från-luftsventilation på övervåningen överhuvudtaget). Det finns inga tilluftsventiler installerad överhuvudtaget. Jag planerar att installera tilluftsventiler på bottenvåningen. Det är endast en trapp i entrén som kopplar samma planen.

Jag har beställt en luft/luftvärmepump att komplettera värmesystemet med. Denna kommer monteras i trappen.

Så till knäckfrågan: Hur får man en bättre ventilation på övervåningen?

• Vad jag förstått så kan man montera väggventiler men för att dessa ska fungera som tillluft så bör de sättas lågt och bakom en radiator. Fungerar det ändå att sätta väggventiler lågt men utan en radiator framför? (Det finns kanske ca 3 elradiatorer i hela huset och betydligt fler fönster än så. De få elradiatorer som finns kommer troligen inte nyttjas lika flitigt nu när luftvärmepumpen ska installeras).
  • Jag misstänker att det även krävs en frånluftsventil på övervåningen? Bör denna sättas i t.ex. en av kattvindarna (det finns två)? Eller kanske på vinden? Borde det rent av vara en fläkt som frånluftsventilation på övervåningen som på badrummet på nedervåningen? Jag har förstått att det finns ett naturligt övertryck på ovanvåningar så det kanske inte krävs en fläkt därav?
  • Finns det någon risk med att ha ovan nämnd ventilation och samtidigt elda mycket i kamin? Med risk menar jag att huset tar skada inte att det t.ex. är lite svårtänt i kaminen.

Så klart är jag införstådd med att det bästa vore t.ex. vattenradiatorer, FTX m.m. men för nu så vill jag bara få till en kontrollerad ventilation som fungerar med min nya luftvärmepump och eldning.

Tacksam för hjälp!

Redigerat:
En centralt placerad frånluftsfläkt till taket på ovanvåningen tillsammans med lågt (nära golvnivå) monterade tilluftsventiler i alla rum på ovanvåningen kanske vore ett bra alternativ?

Om det inte kan tänkas störa luftflödet på nedervåningen? Det sitter ju en frånluftsfläkt i badrummet på nedervåningen som blåser rakt ut genom panelen och snart tilluftsventiler i rummen där nere också. Det kanske går att lösa genom att reglera fläktarna, så att t.ex. frånluftsfläkten i nedre badrummet inte blir för svag och att den luften går in i huset igen för att fläkten på överplan är för stark.

Det ska väl tilläggas att köksfläkten också går rakt igenom väggen och ut genom fasaden.

Redigerat:
En takmonterad frånluftsfläkt verkar kosta en del (ca 10-15k med installation) så det känns lite väl dyrt om det istället skulle fungera med en "vanlig" vågrätt fläkt i t.ex. en kattvind. Det kanske fungerar utan fläkt också på övertrycket.

M mxlmxlm skrev:
En takmonterad frånluftsfläkt verkar kosta en del (ca 10-15k med installation) så det känns lite väl dyrt om det istället skulle fungera med en "vanlig" vågrätt fläkt i t.ex. en kattvind. Det kanske fungerar utan fläkt också på övertrycket.
Då verkar ju ett FTX-system vara försvarbart

• Gilla
Runnis
  • Laddar…
A Antemoo skrev:
Då verkar ju ett FTX-system vara försvarbart
FTX verkar betydligt dyrare, ca 60k om man gör installationen själv. Det stora problemet med FTX är att jag behöver dra ner ventilationskanalerna till undervåningen och då behöver jag riva ner en hel del och det kommer kosta så klart. Vilket jag inte vill tyvärr.

M mxlmxlm skrev:
FTX verkar betydligt dyrare, ca 60k om man gör installationen själv. Det stora problemet med FTX är att jag behöver dra ner ventilationskanalerna till undervåningen och då behöver jag riva ner en hel del och det kommer kosta så klart. Vilket jag inte vill tyvärr.
Ja, det blir dyrare, men man får även mer.

A Antemoo skrev:
Ja, det blir dyrare, men man får även mer.
Jag tittade runt nu och inser att jag kanske sköt ner FTX lite väl snabbt. Jag utgick från att ventilationsrören skulle dras i befintlig vägg.

Den krångliga rördragningen är väl från vinden ner till bottenvåningen tänkte jag men inser nu att jag har kattvindar att tillgå. Med andra ord borde det gå att lösa.

Det får nog bli ett "gör det själv" FTX-system. Verkar vara en del andra här som lyckats.

• Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
M mxlmxlm skrev:
Jag tittade runt nu och inser att jag kanske sköt ner FTX lite väl snabbt. Jag utgick från att ventilationsrören skulle dras i befintlig vägg.

Den krångliga rördragningen är väl från vinden ner till bottenvåningen tänkte jag men inser nu att jag har kattvindar att tillgå. Med andra ord borde det gå att lösa.

Det får nog bli ett "gör det själv" FTX-system. Verkar vara en del andra här som lyckats.
Det ska nog inte vara så mycket hokuspokus.
Satsa på ett vettigt aggregat bara och ta hellre i lite för mycket än för lite. Det är dyrt att göra samma jobb två gånger.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.