Byggahus.se

Tilluft braskamin, längd och diameter på rör?

1. ChristianKroon
    Medlem Nivå 1
    Har precis installerat en braskamin men upplever dåligt sug i tilluften, vad bör jag ha för storlek på rördragningen?

Kaminen (Heta Oura 300) är installerad i murstocken och tilluften har jag dragit med 100mm flexibel aluminiumslang via en separat kanal i murstocken ner i källaren och via källartaket vidare ut genom grunden.
    För att nå hela vägen så blir kanalen ca 5,5-6m lång och blir nog 6st ca 90graders svängar på vägen. Återförsäljarna trodde det skulle vara okej, men sen jag kopplat på slangen upplever jag klart minskat drag i kaminen, får köra med fullt spjäll nästan konstant och ändå är det svårt att hålla liv i elden innan den kommit igång ordentligt.

Är det någon som vet, kan jag lösa det genom att använda raka spiro-rör av större diameter? Vilken diameter ska jag sattsa på, 125mm, 160mm? Jag bör kunna förenkla rördragningen och ta bort i alla fall två svängar.

Tacksam för alla kloka ord!

2. J
    Medlem Nivå 3
    Längd över 2,5 meter så ska det vara 125mm
    Den infon fick jag
    Har 6 m få se om det funkar

• Laddar…
  3. ChristianKroon
    Medlem Nivå 1
    Tack! Du har också precis installerat då och inte utvärderat ännu? Återkom gärna med hur du upplever det med 125mm rör. Men jag tänker också att det borde fungera.