Byggahus.se

Tillträde till huset under byggtiden

1. A
    Medlem · 36 inlägg

a94marbo

Medlem
    Hej!

Vi bygger med Trivselhus just nu och vi har en liten dispyt om tillträde till huset nu under byggtiden. De hävdar (entrepenörerna; snickarna och trivselhus) att de inte vill ge oss en egen nyckel för att om det händer något när vi är där själva så för de stå för skadorna. "Lösningen" vi har nu är att vi får om lov att få gå in i huset på helgen. Detta löses genom att de lägger ut nyckeln så att vi kommer in.
    Andra vänner som bygger nu har fått en egen nyckel redan från första dagen, och har inte alls råkat ut för det vi har.
    Då undrar jag:
    Har de rätt neka oss tillträde och inte ge oss en egen nyckel?
    Är det vanligt att husformor/entrepenörer gör så här?
    Hur är det men andra husfirmor?
    /Martin

2. C
    Medlem · 210 inlägg

cyanna

Medlem

Re: Tillträde till huset under byggtiden

Japp, vi står också och tittar in genom fönstren, eller så får vi vara där på arbetstid men då bara efter att vi har anmält besöket. I för sig vi löste det med att vara där varje tisdag morgon och varje torsdag em.
    Det står nå´t om detta i HusAma. Jag har för mig att det var i stil med att "beställaren äger ej tillträde innan överlämnande av entreprenad" men också att "beställaren har rätt att utföra kontroll" och det var där det stod att man skulle föranmäla besöket.
    Visst är det frustrerande! ::)

C.

3. A
    Medlem · 499 inlägg

AAA

Medlem

Vi bygger också med Trivselhus, i Göteborgsområdet.
    Vi (eller om det var vår säljare, kommer inte ihåg), tog upp det här på byggmötet.

Vad jag förstod så har dom främst två problem som när det gäller tillträde till byggplatsen.
    • Rent lagligt så har vi sålt bort ansvaret för säkerheten till snickaren. Händer det något är det alltså han som åker dit.
    • Vi bygger nyckelfärdigt och gör inget själva. Vår snickare är alltså ansvarig byggledare och koordinator också. Tydligen har det ibland uppstått problem när kunder själva börjar vara på plats och dirigera bygget en stor del av tiden.
    Vi bor lång från bygget och har bara varit där 4-5 gånger men mina föräldrar åker dit och fotar och kikar en eller ett par gånger i veckan. Vi och mina föräldrar har nyckel, och det har inte varit några problem.

Skillnaden mellan kvalitetskontroll och byggledning kan vara hårfin. En rutinerad snickare borde kunna hantera situationen lite snyggare. Men kom ihåg punkterna ovan, om ni bygger nyckelfärdigt dvs.

Berit

4. N
    Medlem · 1 053 inlägg

Nix

Medlem

021Re: Tillträde till huset under byggtiden8030503

Jag har varit med om, i en större bostadsrättsproduktion, att en blivande bostadsrättsägare betalat byggets elektriker svart för att utföra arbete åt honom.

Så det måste inte vara oginhet som gör att man inte får komma in. De kan ha dåliga erfarenheter också...

Se det positiva i det. Om de rider på paragrafer, så kan även ni göra det.
    Och om något blir fel så kan de ju inte ta till "det var ni som gjorde det".
    Om det finns överenskommelser så är det väl bra att motparten följer dem?

5. N
    Medlem · 1 053 inlägg

Nix

Medlem

De är ju i princip ansvariga, men gränsdragningen blir ju svårare.
    Se till att noggrannt dokumentera allt ni gör, hur ni gör det och när ni gör det.
    För det är ett elände om de säger: "det där har ju ni gjort" och ni står med brallorna nere, utan motbevis.

Oftast och förmodligen blir det inga problem.
    Men hängslen och svångrem...

Fota innan, fota under tiden, fota efter.
    Har ni inte en digitalkamera så är det HÖG tid att skaffa en.
    Kan visa sig vara den allra bästa investeringen ni gör i huset...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.