Storstädernas tillsynsavgift för bergvärme mäter tusentals kronor, medan du i billigare kommuner kommer undan med en avgift under tusenlappen.
Du kan läsa artikeln här: Tillsynsavgiften för bergvärme varierar med tusentals kronor
886 läst · 2 svar
886 läst
2 svar
Tillsynsavgiften för bergvärme varierar med tusentals kronor
-
På konsumentens sida · 3 352 inlägg 3 dec 2015 08:33
-
3 dec 2015 12:58 #2
Jag kan förstå att Stockholm har högre avgift, men att de ändå inte gör ett fullgott arbete är beklämmande.
10 dec 2009 http://www.expressen.se/nyheter/har-gick-borren-rakt-ner-i-t-banetaget/
Borren skulle hitta bergvärme.
I stället gick den ner i tunnelbanan, på röda linjen mellan Mariatorget och Slussen på Södermalm i centrala Stockholm. -
3 dec 2015 16:29 #3
Det intressanta är ju att man faktiskt gör det mesta jobbet själv! När jag ansökte om tillstånd för 4-5 år sen fick jag en lunta papper att fylla i:
- Fylla i borrhålens placering på karta (som köptes hos stadskontoret för ett antal 100-lappar)
- Inhämta grannarnas yttrande, mao lämna över papper och samla ihop.
- Skicka förfrågningar till Fortum, Stockholm Gas, Stockholm Vatten om nån har ledningar dragna.
Allt detta fick jag sammanställa och skicka in tillsammans med borrarens papper. Kommunens jobb är väl att mata in borrhålens placering samt arkivera pappren. Kan det ta 30 minuter som högst?
Liknande trådar
-
Utformning av vattenburen golvvärme och val mellan LVVP/Bergvärme
Värme allmänt -
Påfyllda vatten i bergvärmepump elementen, men varför?
Värmepumpar -
Borra för bergvärme - ungefärligt pris?
Värme allmänt -
Det blev två hål för bergvärme. Ett 120 meter och ett 70.
Värme allmänt -
Förbättra energianvändning och luft - bergvärme + ftx?
Värme allmänt