1 120 läst · 12 svar
1k läst
12 svar
Tillsynsärende

Grannens Häck
Medlem
· Från storstan
· 690 inlägg
Grannens Häck
Medlem
- Från storstan
- 690 inlägg
Finns det någon skyldighet från säljare eller dess mäklare att informera om eventuella tillsynsärenden som finns på fastigheten vid försäljning?
Undersöksningsplikt från köparen är långt gående, så tror jag tyvärr inte.
Säljarens upplysningsplikt omfattar att svara sanningsenligt på frågor från köparen och/eller upplysa köparen om fel som denne känner till. Ett exempel är en tidigare vattenskada som orsakat skada på fastigheten, otjänligt dricksvatten, buller i omgivningarna etcetera. Kort och koncist sådant som säljaren kan anta att köparen bör eller vill veta för att inte missta sig.
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1069648/FULLTEXT01.pdf
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1069648/FULLTEXT01.pdf
Moderator
· Stockholm
· 53 227 inlägg
Tillsyns ärende låter som det kan handla om något svartbygge, eller bygglov som inte följts. Då tror jag att dte beror på lite vad status på ärendet är.
Det kan ju handla om någon ren okynnesanmälan från en granne. Eller att det faktiskt finns ett stort svartbygge. Om ärendet går så långt att det fanns ett föreläggande från kommunen vid tiden för köpet, så skulle jag tro att säljaren måste informera om det.
Men om kommunen utreder något (i mitt tycke) nonsens från en granne tror jag inte att man är tvungen att ta upp det.
Det kan ju handla om någon ren okynnesanmälan från en granne. Eller att det faktiskt finns ett stort svartbygge. Om ärendet går så långt att det fanns ett föreläggande från kommunen vid tiden för köpet, så skulle jag tro att säljaren måste informera om det.
Men om kommunen utreder något (i mitt tycke) nonsens från en granne tror jag inte att man är tvungen att ta upp det.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 342 inlägg
Vad är det du vill undanhålla, och varför?Grannens Häck skrev:
Saken är reglerad i 4 kap. 19 § jordabalken. Det är ett inte helt lättolkat språk, men där framgår bland annat krav på att ”fastigheten stämmer överens med vad som framgår av avtalet” och ”vad köparen med fog kunnat förutsätta vid köpet”.
Att undanhålla vad man tror är central, prispåverkande information är inte förenligt med det. Så ju större sak tillsynsärendet gäller, desto mindre ok.
Edit: Ja, jag förstår att du inte nödvändigtvis är säljaren. Ville bara skynda på processen från hypotetisk till mer handfast fråga. Svaret är alltid beroende av detaljerna
Redigerat:

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 309 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 309 inlägg
Nej det finns ingen skyldighet som säljare av en fastighet att redovisa påbörjade tillsynsärenden. I många fall känner inte ens fastighetsägaren till sådan tillsynens innehåll i sådan detalj att man förstår vad ärendet gäller eller kan komma att gälla när det blir aktuellt med beslut i frågan. Ärendena är en intern process i byggnadsnämnden eller miljönämnden som hanteras initialt på tjänstemannanivå. Fastighetsägaren kan få kännedom om den om det krävs för t ex ett besök på fastigheten eller om utredningen har kommit så långt att ett ärende med förväntat beslut om föreläggande, förbud, byggsanktionsavgift o s v ska tas upp på nämndmöte, då har kommunen ett krav på sig att inhämta uppgifter om detta från fastighetsägaren före beslut tas. Först då får fastighetsägaren veta vad ärendet egentligen gäller i detalj.
Om byggnads- eller miljönämnden faktiskt fattar ett beslut så skrivs det rutinmässigt in i fastighetsregistret så att spekulanter och köpare inte kan missa den informationen. Då kan beslutet vara gällande även vid byte av ägare av fastigheten. Man förväntas som köpare kolla alla uppgifter i fastighetsregistret så det är en del av undersökningsplikten. Mäklaren är behjälplig här, varje mäklare prenumererar på en tjänst att snabbt kunna göra utdrag ur fastighetsregistret.
Om byggnads- eller miljönämnden faktiskt fattar ett beslut så skrivs det rutinmässigt in i fastighetsregistret så att spekulanter och köpare inte kan missa den informationen. Då kan beslutet vara gällande även vid byte av ägare av fastigheten. Man förväntas som köpare kolla alla uppgifter i fastighetsregistret så det är en del av undersökningsplikten. Mäklaren är behjälplig här, varje mäklare prenumererar på en tjänst att snabbt kunna göra utdrag ur fastighetsregistret.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 342 inlägg
Sant. Det är förstås det eventuella underliggande felet man som säljare egentligen har att förhålla sig till, inte tillsyn som eventuellt kan lägga det i full dager.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 309 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 309 inlägg
Håller med. Det klassiska är ju enskilt avlopp.
Då är det viktigt att köparen undersöker avloppets faktiska status och jämför det med avloppstillståndet som en del av sin undersökningsplikt. Finns t ex inget avloppstillstånd eller anläggningen inte överensstämmer med vad som beskrivs i avloppstillståndet så förväntas köparen förstå att avloppsverksamheten måste ordnas efter köpet.
Att kommunens miljönämnd har ett pågående tillsynsärende angående avloppet på fastigheten innebär ingen upplysningsplikt för säljaren. Men när kommunens miljönämnd väl har fattat ett beslut om förbud från ett visst datum att släppa ut avloppsvatten från anläggningen så skrivs det in i fastighetsregistret och informationen blir då tillgänglig för köparen. Missar kommunen inskrivningen så gäller inte förbudet köparen så inte i det fallet har säljaren någon upplysningsplikt.
Problemet är väl mer att många köpare inte intresserar sig för t ex enskilda avlopp som spekulanter.
Sen har vi det där med avtalet. Om en frågelista ingår i köpeavtalet där det ställs frågor om avloppet så är ju säljarens svar utfästelser.
Då är det viktigt att köparen undersöker avloppets faktiska status och jämför det med avloppstillståndet som en del av sin undersökningsplikt. Finns t ex inget avloppstillstånd eller anläggningen inte överensstämmer med vad som beskrivs i avloppstillståndet så förväntas köparen förstå att avloppsverksamheten måste ordnas efter köpet.
Att kommunens miljönämnd har ett pågående tillsynsärende angående avloppet på fastigheten innebär ingen upplysningsplikt för säljaren. Men när kommunens miljönämnd väl har fattat ett beslut om förbud från ett visst datum att släppa ut avloppsvatten från anläggningen så skrivs det in i fastighetsregistret och informationen blir då tillgänglig för köparen. Missar kommunen inskrivningen så gäller inte förbudet köparen så inte i det fallet har säljaren någon upplysningsplikt.
Problemet är väl mer att många köpare inte intresserar sig för t ex enskilda avlopp som spekulanter.
Sen har vi det där med avtalet. Om en frågelista ingår i köpeavtalet där det ställs frågor om avloppet så är ju säljarens svar utfästelser.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 902 inlägg
Så ett tillsynsärende kan vara inlett utan att ens säljaren är medveten om det och att det senare hamnar i köparens knä? Kan då köparen begära ut denna information från kommunen/länsstyrelsen innan köp eller är den en intern handläggning som inte är offentlig handling än? Det kanske är sådana generella risker man får ta som köpare och att ingen är ”skyldig” till felet.
När farsan gick bort hade honom ovetande redan ett tillsynsärende inletts på hans enskilda avlopp. Naturligtvis har en VVS-konstruktör en undermålig avloppsanläggning. Detta hamnade sedan i dödsboet och kunde avstyras ett par år eftersom ingen använde avloppet längre. Situationen kunde ju även ha varit så att huset såldes till utomstående och att köparen hade tvingats åtgärda det.
När farsan gick bort hade honom ovetande redan ett tillsynsärende inletts på hans enskilda avlopp. Naturligtvis har en VVS-konstruktör en undermålig avloppsanläggning. Detta hamnade sedan i dödsboet och kunde avstyras ett par år eftersom ingen använde avloppet längre. Situationen kunde ju även ha varit så att huset såldes till utomstående och att köparen hade tvingats åtgärda det.

Grannens Häck
Medlem
· Från storstan
· 690 inlägg
Grannens Häck
Medlem
- Från storstan
- 690 inlägg

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 309 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 309 inlägg
Ja men vanligast är nog att tillsynsmyndigheten lyckas skicka ett brev om att en anmälan har inkommit och att ett tillsynsärende har påbörjats. Men det är ju ofta väldigt vag info som ges, typ en rubrik vad ärendet gäller och det kan komma att ändras när utredningen genomförs.Johan Gunverth skrev:
Det som går att begära ut är ju en anmälan om en sådan ligger till grund för att tillsynsärendet påbörjas. Internt arbetsmaterial är nog inte myndigheten så pigg på att lämna ut. Och man har en tradition i Sverige att inte föra detaljerade tjänsteanteckningar under arbetet för att inte skapa en massa material som riskerar att bli allmän handling. Man har möten istället och pratar om det utan att skriva ned övervägandena och diskussioner i minnesanteckningar eller protokollsform.Johan Gunverth skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 342 inlägg
Klicka här för att svara