1 690 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Tillräckligt stabil husstomme för takläggning ?
Har precis rest yttervägg av 170*45 och lagt råsspont med papp, undrar om konstruktionen är tillräckligt stabil för att lägga betongtakpannor eller om man bör vänta tills lite innerväggar är uppe för att säkra sig ?
Vill helst inte upptäcka en brädhög på tomten
Vill helst inte upptäcka en brädhög på tomten
Snözon 2,5, spännvidd 7,5m, vinkel 24 grader. Huset är ett vinkelhus med 50/50 Saxtakstolar och "vanliga", takstolarna är köpta och CE märkta.
Ytterväggen är just nu endast stolpad upp med 170, färdig ska den ha två 45 och råspont samt ytterpanel.
Det som oroar mig är inte takkonstruktionen mer att det känns som väggarna är känsliga
om de får sidokrafter på sig, att de "viker" sig som ett korthus när tyngdpunkten blir störst högt upp.
Ytterväggen är just nu endast stolpad upp med 170, färdig ska den ha två 45 och råspont samt ytterpanel.
Det som oroar mig är inte takkonstruktionen mer att det känns som väggarna är känsliga
om de får sidokrafter på sig, att de "viker" sig som ett korthus när tyngdpunkten blir störst högt upp.
Innan pannorna läggs skall taket vara glesat och ytterväggarna beklädda så du får skivverkan i väggarna däremot ska inga ickebärande väggar vara byggda på grund utav att de kommer då ta last från taket.
Liknande trådar
-
Tillräckligt stabil konstruktion badrum?
Badrum -
Ställa spabad på trädäck - tillräckligt stabilt?
Altan & Uteplats -
Murar jag tillräckligt stabilt?
Byggmaterial & Byggteknik -
Staket för hundlekgård tillräckligt stabilt?
Trädgård allmänt -
PVC fönster tillräckligt stabila med drevtätning eller krävs skumning?
Fönster & Dörrar