Byggahus.se

Tillräcklig isolering på betongplatta?

1. M
    Medlem · 72 inlägg

mikael72

Medlem
    Har en hall på ca 10 kvm i vårt souterrängplan (huset från 62) Enligt byggbeskrivning ser bjälklaget ut enligt förljande:

16 cm armerad betongplatta + 20 mm mineralullsmatta + 3 cm sand + övergolv av 5 cm slipbetong. Idag ligger det klinker på detta.

Vi skall nu byta klinker och vill ha golvvärme. Har vattenburet system med bergvärme i huset för övrigt.

Vad skulle ni göra. Ta bort nuvarande klinker och lägga elgolvvärme på slipbetongen eller vattenburen golvvärme. Hur mycket bygger resp. upp?

Eller skulle ni ta er ned till betongplattan och sedan lägga någon form av isolering på denna?

Tacksam för svar.

2. H
    Medlem · 1 106 inlägg

Re: vad tror ni om det här?

Av princip svarar vi aldrig på inlägg med dåligt vald topic ;)

3. M
    Medlem · 72 inlägg

mikael72

Medlem

Det där förstod jag inte riktigt ??? Syftar du på rubriken? Eller tycker du ämnet i sig är dåligt?

Jag trodde detta var en sida just för att ställa frågor och hur vet man vilka frågor som "av princip" inte svaras på?

4. M
    Medlem · 37 inlägg

melle

Medlem

Rubriken är inte särskilt beskrivande.
    En rubrik som istället lyder "Klinkerbyte vid golvvärme"? (inte för att det kanske är den bästa...men talar om mer vad det handlar om)

Om alla skulle skriva en rubrik som du...då skulle du aldrig veta vad trådarna handlar om...föräns du gått in i tråden och börjat läsa

Mvh
    Andreas

5. H
    Medlem · 1 106 inlägg

Re: Tillräcklig isolering på betongplatta?

Precis, jag (och säkert många fler) är rejält trötta på topic som:
    "Vad tror ni om detta"
    "Idag har vi....."
    "Hur skulle ni göra?"

Och för att inte bara gnälla så kan jag väl nämna att jag har en pytteliten hall med platta gjuten på singelbädd i ett hus med torpargrund förövrigt, plattan gjöts för att berget sticker upp just där och att det vore omöjligt att få luft under ett bjälklag.......jag märker inga som helst fuktproblem så plattan får vara där, dock så är den ju iskall vintertid.
    Min plan är i.a.f att använda detta:
    http://www.lattialammitys.net/t2html/t2ref.html

Och jag tycker att det borde passa för dig att lägga direkt på klinkern om det inte bygger för mycket, alternativt bryta bort den gamla klinkern.......att ta sig genom slipbetongen ner till plattan kan jag inte tro är något vettigt alternativ  :p

Edit: Sidan med telenummer etc: http://www.lattialammitys.net/html/main.html

6. M
    Medlem · 72 inlägg

mikael72

Medlem

Tack för ditt svar Haagbard. Jag skall kolla upp det.

Du måste förstå att jag blev lite konfunderad. Hade du sagt att man i princip inte svarar på dåligt vald "headline" eller "title" så hade det varit klart på en gång men "topic" är ju ämne och ämnet i det här fallet är ju golv så jag hängde inte riktigt med där.
    Men så där kan det  bli ibland när man inte uttrycker sig helt korrekt. Nu har vi kanske lärt oss något båda två  ;)

7. H
    Medlem · 1 106 inlägg

Äh, forumskategorin (forum category) är "golv" och ämnet (topic) tråden från början var avsedd avhandla är "Tillräcklig isolering på platta" [​IMG]

8. M
    Medlem · 72 inlägg

mikael72

Medlem

Jag trodde kategorin eller "forum category" om nu engelska är bättre att använda var "Bygga, renovera, underhålla - ta och ge råd"

Det står ju till och med "rubrik" när man lägger in inlägget och ovanför alla inlägg när man går in under golv eller vart man går in kan man sedan läsa Rubrik ovanför alla inlägg.

Anser du att jag har ändrat ämne när jag följde ditt råd och ändrade vad som ju brukar kallas för rubrik. Ämnet är ju fortfarande golv eller?

Hur som helst Haagbard, du ber mig vara tydlig, jag ändrar och förtydligar och jag ber dig vara tydlig.
    Du tycker - varför använda luddiga titlar som " hur gör jag nu.." istället för "golvvärme under klinker" (som ju förstås mycket bättre beskriver vad inlägget handlar om)

Jag tycker varför använda engelska ord när det svenska inte är svårare att skriva eller längre eller på något sätt sämre än det engelska. Om det kan undvika missförstånd....

9. H
    Medlem · 1 106 inlägg

Sista inlägget från mig var avsett som ett skämt, för att undvika missförstånd la jag till ->[​IMG]
    Sorry (förlåt) om det inte framgick med önskvärd tydlighet.

10. U
    Medlem · 206 inlägg

Ullisojonas

Medlem

Eftersom tråden nu mer har avhandlat valet av rubrik/topic än både isolering på betongplatta och byte av klinker kan man ju slutgiltigt konstatera att rubriken är vilseledande! ;D
    /J

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.