Byggahus.se

Tillplattade/ vikta prisolrör, hjälp

1. E
    Medlem Nivå 1
  2. I
    Medlem · Nivå 13
    Nej för i h-vete, de där rören måste bytas ut!

3. E
    Medlem Nivå 1
    Jobbigt... Du jobbar med sånt eller och vet vad du pratar om väl?

4. I
    Medlem · Nivå 13
    Jag jobbar som systemutvecklare. Det här är ett konsumentforum, inte gratis support från sveriges byggelit ;)

5. M
    Medlem · Nivå 11
    är det så att rören kommer sitta i ett inspekterbart utrymme är alternativet att skarva på några rörstumpar med vanliga klämringskopplingar... fast är det kort till skarvstället hade jag bytt hela.

6. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Finns det verkligen fackmän som använder prisol?

Till synliga installationer i badrum använder man väl kromade rör och kopplingar?

7. E
    Medlem Nivå 1
    Har räknat ut att vid böjen är det endast en 3 mm öppning inuti, jämfört med att rören har en invändig diameter på 10 mm.. Jag antar att det lär komma igenom vatten men trycket blir alltså väldigt dåligt?

8. I
    Medlem · Nivå 13
    Kopparn i rören tål inte att böjas på det viset. Rören är förstörda!

9. mexitegel
    Allvetare · Nivå 24
    Det finns risk för vattenläckage, nu eller i framtiden. Det är som andra redan skrivit så att det behöver åtgärdas. Sitter rören öppet så är det ju inga problem att skarva med klämringskoppling. Det kostar inte många kronor heller.

10. H
    Moderator · Nivå 25
    Observera att radiatorrör får man skarva. Det är skillnad på tappvattenrör som måste ha skarvar i inspekterbara utrymmen, med läkageindikering osv. Så det bör vara ganska enkelt att fixa det där problemet.

11. E
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla svar! Bra, då vet man säkert :)