983 läst · 8 svar
983 läst
8 svar
Tillgång till ”Area och volym för byggnader, SS 21054:2020”
Hej!
Mitt bygglovskontor hänvisade mig till dokumentet "Area och volym för byggnader, SS 21054:2020” för att mäta bruttoarea.
Pdf:en kostar mer än 4000 kr, vilket känns väl mycketfören enda definition av area!
Någon som vet var man kan få tag på den gratis eller någon vänlig själ som har den och vill dela bara sidan om bruttoarea?
Tack på förhand!
Mitt bygglovskontor hänvisade mig till dokumentet "Area och volym för byggnader, SS 21054:2020” för att mäta bruttoarea.
Pdf:en kostar mer än 4000 kr, vilket känns väl mycketfören enda definition av area!
Någon som vet var man kan få tag på den gratis eller någon vänlig själ som har den och vill dela bara sidan om bruttoarea?
Tack på förhand!
Vi har bruttoarea i vårt område och där gäller summan av hela ytan, inkl. väggar. Varje våning räknas in…
Definition
Definition
Medlem
· Västra Götaland
· 3 051 inlägg
Är det för att lämna in till kommunen för att beräkna avgifter? Jag gjorde det nyss, och det räcker fint med bruttoarea som hänvisas i inlägget ovan. Ärligt talat så verkade det inte alls särskilt knussligt med någon m2 hit eller dit när jag pratade med vår "kommuntjänsteman".
Det är ett helt kapitel som rör BTA så har lite svårt att dela sånt utan att alla vattenstämplar hänger med.
"BTA utgörs av mätvärda delar av våningsplan, begränsad av omslutande byggnadsdelars utsida eller annan
angiven begränsning för mätvärdhet. (3.3.42) Se tabell 5 och figur 21 och figur 22.
Vid beräkning av BTA inräknas
+ innervägg och omslutande vägg,
+ yttervägg mot ljusgårds bottenplan,
+ inredningsenhet som köksskåp, garderob etc.,
+ trappa/ramp inklusive hål,
+ el- och VVS-installationer,
+ inbyggd cistern för WC-stol oavsett höjd,
+ hisschakt, installationsschakt
Vid beräkning av BTA inräknas inte
− indragen entré,
− ljusgårds övre del,
− annan öppning i bjälklag än hål för trappa/ramp och hiss,
− yttervägg i anslutning till ljusgårds öppna plan eller annan öppning i bjälklag,
− rökschakt och reservutgång från skyddsrum, som ligger utanför yttervägg
Vid mätning av trappa/ramp ska hålet inräknas om det är upp till 30 % större än den inneslutna trappans/rampens area i det aktuella våningsplanet. Större hål ska betraktas som annan öppning i bjälklag och räknas inte in. Trappan/rampen mäts då till sin utsida eller motsvarande. Se figur 11. Öppen trappa/ramp i anslutning till entresol, indragen mellanvåning eller dylikt ska mätas till vangstyckets utsida eller motsvarande.
Öppet plan och entresol avgränsas mot öppning i bjälklag vid bjälklagskant och omslutande innervägg. Mätvärt utrymme under snedtak avgränsas av ett tänkt vertikalplan som ligger 0,60 m utanför den linje där rumshöjden är 1,90 m. Om hela utrymmet under snedtaket är mätvärt, avgränsas detta av utsidan av omslutande yttertak/yttervägg i golvnivå, se figur 24."
"BTA utgörs av mätvärda delar av våningsplan, begränsad av omslutande byggnadsdelars utsida eller annan
angiven begränsning för mätvärdhet. (3.3.42) Se tabell 5 och figur 21 och figur 22.
− indragen entré,
− ljusgårds övre del,
− yttervägg i anslutning till ljusgårds öppna plan eller annan öppning i bjälklag,
Vid mätning av trappa/ramp ska hålet inräknas om det är upp till 30 % större än den inneslutna trappans/rampens area i det aktuella våningsplanet. Större hål ska betraktas som annan öppning i bjälklag och räknas inte in. Trappan/rampen mäts då till sin utsida eller motsvarande. Se figur 11. Öppen trappa/ramp i anslutning till entresol, indragen mellanvåning eller dylikt ska mätas till vangstyckets utsida eller motsvarande.
Öppet plan och entresol avgränsas mot öppning i bjälklag vid bjälklagskant och omslutande innervägg. Mätvärt utrymme under snedtak avgränsas av ett tänkt vertikalplan som ligger 0,60 m utanför den linje där rumshöjden är 1,90 m. Om hela utrymmet under snedtaket är mätvärt, avgränsas detta av utsidan av omslutande yttertak/yttervägg i golvnivå, se figur 24."
Stort tack!!M mrmlz skrev:Det är ett helt kapitel som rör BTA så har lite svårt att dela sånt utan att alla vattenstämplar hänger med.
− indragen entré,
− ljusgårds övre del,
Det är för att jag vill bygga på en tomt där planbestämmelserna är max 60 kvm bruttoarea. De vill begränsa bostadsutvecklingen till fritidshus pga dålig samhällsservice, men jag vill bo därI InsidersUnited skrev:
Svara med ”Vilka är…?”. Vår kommun mejlade över inscannade sidor från svensk standard när vi sökte bygglov, jag skulle inte förvänta mig något annat från dinS Sambean skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Säljare har angivit fel area till mäklare och skatteverket
Köpa & Sälja hus -
Räkna om biarea till boarea? Vad gäller och går det?
Juridik -
Felaktiga bygglovsbeslut gällande tillgänglighet
Bygglov -
Tillgänglighetskrav i dusch vid ombyggnad
Badrum -
krav på tillgänglighet, tillbygge
Utbyggnad och tillbyggnad