1 975 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Tillförlitlighet på ny pelletspanna
Hej.
Vi ska bygga nytt i Lerum (nära Göteborg) och undrar hur tillförlitlig de nya pelletspannorna är. Det jag undrar är hur mycket strul och jobb man behöver räkna med egentligen.
Igår pratade jag med en representant för ett av de större husföretagen som påstod att pellets egentligen bara är något för lantbrukare som jobbar hemma och kan övervaka systemet regelbundet. Detta husföretag säljer (förstås) bara IVTs värmepumpar som uppvärmning...
Men hur bra är dagens pelletspannor egentligen? Kan man åka på semester och lita på att allt är som det ska när man kommer hem?
mvh Lars
Vi ska bygga nytt i Lerum (nära Göteborg) och undrar hur tillförlitlig de nya pelletspannorna är. Det jag undrar är hur mycket strul och jobb man behöver räkna med egentligen.
Igår pratade jag med en representant för ett av de större husföretagen som påstod att pellets egentligen bara är något för lantbrukare som jobbar hemma och kan övervaka systemet regelbundet. Detta husföretag säljer (förstås) bara IVTs värmepumpar som uppvärmning...
Men hur bra är dagens pelletspannor egentligen? Kan man åka på semester och lita på att allt är som det ska när man kommer hem?
mvh Lars
Ja! du kan åka på semester utan att bry dig.
Om du bygger nytt sätter du in en ny panna som har intregerad pelletsbrännare typ:
CTC Ecoflex, Janfire NoHands, Thermia etc.........
Skulle den lägga av går elen in och stöttar.
rogge
Om du bygger nytt sätter du in en ny panna som har intregerad pelletsbrännare typ:
CTC Ecoflex, Janfire NoHands, Thermia etc.........
Skulle den lägga av går elen in och stöttar.
rogge
Instämmer med rogge_vvs 
Har haft ett stopp senaste 2 åren o då hade jag glömt beställa pellet.. :-[
Med pannorna som rogge nämner (ctc o thermia) så kör du ca 2 ton pellets (9000 kWh) mellan sotningarna för att hålla bra verkningsgrad o de tar ca 15-20 min.. Nu kommer thermian med spaksotning så då drar du bara i en spak då du sotar då tar de bara 10 sek o tömma asklådan efter ca 3 ton pellets o skrapa ur ev slagg/sintring i brännarkoppen/rostret 1-2 ggr/år..
Janfire NH behöver du bara tömma askan efter ca 4 ton pellets..
Naturligt vis är denna tid angiven med bulkförråd vilket du bör ha då de både är bekvämare o framför allt billigare..
Har haft ett stopp senaste 2 åren o då hade jag glömt beställa pellet.. :-[
Med pannorna som rogge nämner (ctc o thermia) så kör du ca 2 ton pellets (9000 kWh) mellan sotningarna för att hålla bra verkningsgrad o de tar ca 15-20 min.. Nu kommer thermian med spaksotning så då drar du bara i en spak då du sotar då tar de bara 10 sek o tömma asklådan efter ca 3 ton pellets o skrapa ur ev slagg/sintring i brännarkoppen/rostret 1-2 ggr/år..
Janfire NH behöver du bara tömma askan efter ca 4 ton pellets..
Naturligt vis är denna tid angiven med bulkförråd vilket du bör ha då de både är bekvämare o framför allt billigare..
Hejsan
Jag bor också i lerum och är inte lantbrukare men har pelletspanna och måste säga att jobbet är helt klart överkommligt. Men det är klart elvärme är nog smidigare men inte lika kul när man skall betala. Jag har dock varken automatsotning eller bulkförråd med de så blir nog jobbet med pellets minimalt.
om du vill kan du få ett tips på en bra försäljare av pellets utrustning är hel nöjd med vad jag fick.
Jag bor också i lerum och är inte lantbrukare men har pelletspanna och måste säga att jobbet är helt klart överkommligt. Men det är klart elvärme är nog smidigare men inte lika kul när man skall betala. Jag har dock varken automatsotning eller bulkförråd med de så blir nog jobbet med pellets minimalt.
om du vill kan du få ett tips på en bra försäljare av pellets utrustning är hel nöjd med vad jag fick.
Jodå, det får bli ett bulkförråd om det blir pellets. Tack för svaren och Theander, jag tar gärna emot tips på bra leverantörer. Det är alltid bra med rekommendationer.
Är det fler som kan bekräfta att underhållet är såpass lätt?
Jag skulle gärna välja pellets i vårt nybygge, delvis pga att det är miljövänligt men vi är också lockade av värmepumparna som är så lätta att sköta.
Tackar igen.
/ Lars
Är det fler som kan bekräfta att underhållet är såpass lätt?
Jag skulle gärna välja pellets i vårt nybygge, delvis pga att det är miljövänligt men vi är också lockade av värmepumparna som är så lätta att sköta.
Tackar igen.
/ Lars
Ta kontakt med åf för olika pelletspannor så kan dom nog ordna så du får åka hem o kolla hos någon av deras kunder..larsla skrev:
Här finns dom flesta märken http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?kid=9&aid=391
/André
I ett nybygge skulle jag nog allvarligt fundera på den lösning min bror kör på. Han gick på medföljande frånluftsvärmepump och som komplement så satte han in en contura braskamin på 9 kw. Han har för det mesta elpatronen i pumpen avstängd och låter den bara ta värme från kaminen. fungerar jättebra men han gillar att elda i sin kamin också. Plus att vi båda har en far som äger skog så billigt blir det ju också. Den stora skillnaden på ett nyt och ett gammalt hus är ju isoleringen. Han hus är på 110 kvadrat och det är inga problem att värma det på detta sätt. Förutsatt att man gillar att elda då.
Jag äger en Thermia Biomatic 20+ är väll en av dom mera lätt skötta pannorna..larsla skrev:
jag har kört med pellets sedan i september.. askade ur pannan för första gången i slutet av november..
Sen har jag askat ur, rengjort brännaren & sotat pannan ca var 5 vecka (under dom kallaste månaderna).. första gången tog det mig ca 45 min att aska ur & sota pannan.. andra gången gick det på ca 30 min.. dom senaste gångerna har det tagit mig ca 20 min..
Efter som ni planerar ett nybygge, som är i dagens mått alltid TOK isolerade.. så lär ni inte aska & sota pannan lika ofta som jag gör.. mitt hus är ju från 1937 och isolering visste man knappt vad det var för något.. :
Även brännare på gammal panna funkar fint. Jag har kört 6 år med pellets i oljepanna från 1980. En vinter när vi var på Teneriffa fick hela byn ett strömavbrott. Minus 20 grader, så det var inte kul. Men när strömmen återkom, startade brännaren själv och när grannen kollade dan efter, var det full värme i huset igen. Så det stämmer inte att den behöver sällskap hela tiden.
Inga problem med driften tror jag. Däremot så undrar jag om du räknat på ekonomin?
En pelletspanna, bulkförråd, skorsten samt FTX ventilation blir en dyr historia och jag antar att du ska bygga ett stort hus om du ska räkna hem detta inom 20 år.
Pellets ser jag i första hand som en lämplig installation då man har befintlig oljepanna samt ett äldre energislukande hus.
Jag väljer frånluftsvärmepump och en Pelletskamin som komplement den kalla perioden, pelletskaminen lär inte löna sig men jag ser det mer som en mysgrej, som kanske sparar en slant då den brinner
En pelletspanna, bulkförråd, skorsten samt FTX ventilation blir en dyr historia och jag antar att du ska bygga ett stort hus om du ska räkna hem detta inom 20 år.
Pellets ser jag i första hand som en lämplig installation då man har befintlig oljepanna samt ett äldre energislukande hus.
Jag väljer frånluftsvärmepump och en Pelletskamin som komplement den kalla perioden, pelletskaminen lär inte löna sig men jag ser det mer som en mysgrej, som kanske sparar en slant då den brinner
Klicka här för att svara