Hej
Håller på att byta ut hela köket. Min fråga är om det är ok att ställa min kyl o frys I ett annat rum med enbart ojordade kontakter under tiden typ 1-2 veckor.
Om inte hur ska jag lösa detta? Alla rum i lgh är ojordat utom köket

Ja det är inga problem, det är rummet som "bestämmer" INTE apparaten.

• Gilla
Wheelabrator och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ja det är inga problem, det är rummet som "bestämmer" INTE apparaten.
Ok
Så det händer inget om jag kopplar kyl/frys till ojordat om inget annat är jordat i rummet?

• Gilla
elmont
  • Laddar…
tommib
Korrekt.

• Gilla
Wheelabrator och 2 till
  • Laddar…
G Goraan skrev:
Hej
Håller på att byta ut hela köket. Min fråga är om det är ok att ställa min kyl o frys I ett annat rum med enbart ojordade kontakter under tiden typ 1-2 veckor.
Om inte hur ska jag lösa detta? Alla rum i lgh är ojordat utom köket
Skarvsladd till jordat uttag

G Goraan skrev:
Ok
Så det händer inget om jag kopplar kyl/frys till ojordat om inget annat är jordat i rummet?
Kyl/frys innebär fukt.

tommib
Nej, du har fel. Att introducera jord i ett rum med ojordade uttag ökar risken för elchock, inte minskar. Kylskåp innebär absolut inte fukt och det har ingenting med någonting att göra ändå.

• Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
nej, rätt här Vad händer om ex kyl pajjar o vatten rinner överallt?

• Wow
Fairlane
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej, du har fel. Att introducera jord i ett rum med ojordade uttag ökar risken för elchock, inte minskar. Kylskåp innebär absolut inte fukt och det har ingenting med någonting att göra ändå.
Vad tror du 1 kyl/frys är jordat för?

• Wow
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
C CaNNoteN skrev:
nej, rätt här Vad händer om ex kyl pajjar o vatten rinner överallt?
Menar du att ditt kök är vattentätt med golvbrunn?
Om inte: Vad är då skillnaden på vattnet rinner överallt i köket eller i hallen?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
C CaNNoteN skrev:
DEt du pratar om är vid fast installation

BirgitS
C CaNNoteN skrev:
För att höljet ska bli skyddsjordat om de finns i ett rum där andra saker har skyddsjordade höljen. Däremot att vissa saker har skyddsjordade höljen och andra i närheten inte har det kan innebära livsfara, precis som tommib skrev.

• Gilla
petersv och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att ditt kök är vattentätt med golvbrunn?
Om inte: Vad är då skillnaden på vattnet rinner överallt i köket eller i hallen?
OK, Men du kan ju prata med El-säkerhetsverket om detta.

BirgitS
C CaNNoteN skrev:
OK, Men du kan ju prata med El-säkerhetsverket om detta.
Ska jag prata med Elsäkerhetsverket om att det kan komma vatten från kyl och frys?
Jag tror inte de är intresserade.

Däremot när det gäller att vikten av att inte dra in skyddsjord i ett rum där inte alla uttag är skyddsjordade så håller de med tommib och mig.

• Gilla
petersv och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ska jag prata med Elsäkerhetsverket om att det kan komma vatten från kyl och frys?
Jag tror inte de är intresserade.

Däremot när det gäller att vikten av att inte dra in skyddsjord i ett rum där inte alla uttag är skyddsjordade så håller de med tommib och mig.
Ja, det vi alla elektriker, att vi inte skall jorda med inte jordade uttag i samma rum som ojordade saker, med det är en viktig sak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.