Byggahus.se

Tillfällig ljuddämpning carport

1. K
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Ber om ursäkt om informationen finns i en annan tråd, jag har letat men kunde inte hitta något.

Så är det att just nu har jag min snickeri "verkstad" i husets carport. Från carporten och in i huset finns det ett garageport, men det leder bara till ett litet utrymme, ca 4 meter brett och 1 meter djupt. Själva garaget har nämligen konverteras till ett tv rum och man har byggt en vägg.

Jag håller på och bygger vagnar till mina olika grejer som går att använda i carporten och sedan rulla in i "garaget" för förvaring.

Det jag funderar över är huruvida det finns något sätt jag kan minska buller. Grannarna har inte klagat, men jag vill inte gärna störa dem i onödan. Jag använder inga maskiner efter kl 22 på kvällen, som faktiskt är väldigt begränsande...brukar inte ha nattad barnen färdigt förrän kl 21!

Maskinerna jag använder är de vanliga snickarmaskinerna, bordsåg, kap- och geringsåg, sticksåg, handöverfräs, planhyvel. Våt-torr dammsugare har jag kopplad till grejerna, klart buller där med. Lite sticksåg ibland. Enstaka gånger spikpistol + hammare.

För att komplicera ytterligare är det så att det här är mycket tidbegränsad, vi ska till nytt hus om ca ett år. Så jag är inte beredd att lägga mycket pengar i ljudisolering skräddarsydd till just detta carport. Får inte heller vara jättefula och fasta inredningar som stör försäljningen av bostaden.

Det som jag hade funderat på vore kanske t ex någon lösning med någonslags flyttbara väggar som jag kunde ha runt just maskinen jag använder just då. Eller kanske något jag kan hänga upp i carportens tak som täcker de två sidorna som är öppna (carporten ligger så att vårt hus täcker två sidor). Har kollat på acoustic panels, ljudisolerinde filt och gardiner. Vet inte riktigt hur bra det blir. Skulle också kunna bygga något, men åtminstone delen som ligger vid infarten in i carporten måste kunna släppa in bilen. Den ska nämligen vara i carporten när jag inte snickrar. Kanske blir bästa lösningen den att jag reglar upp en vägg med vanlig mineralull för isolering vid sidan (närmast till granne där) och någonslags flyttbar vägg var bilen ska kunna köra in?

Ja, rätt mycket krav, allt för ingenting typ. Men jag är inte heller utefter att grannarna inte kan höra ett enda ljud. Mer så att en planhyvel som ligger på typ 95 decibel inte ska störa lika mycket.

Idéer?

2. K
    Medlem Nivå 3
    Ett alternativ jag funderar på vore att plasta in vanlig isolering, stenull, och hänga det från taket på carporten i de riktningarna som vettar åt grannarna. Det borde nog ändå ta något.

3. Garderobssnickarn
    Medlem Nivå 4
    Har tyvärr inget vettigt att komma med, men jag följer svaren med stort intresse.

4. K
    Medlem Nivå 3
    Jag har nog inte hittat någon jättebra lösning än. Men ett annat alternativ vore att hyra en av de isolerade containerna som ibland används på byggplatser. Tyvärr är de isolerade med cellplast. Klart att det upplevs som bästa alternativet, billigt och bra värmeisolering utan att ta för mycket plats. De som jag har sett har 40-70 mm cellplast och plywood (oftast 12 mm).

Jag försöker få reda på hur mycket cellplast blockerar ljud, men egentligen det enda jag hittar är "ska jag använda cellplast för ljudisolering i min hemmastudio? -Nej, det är dåligt, använd mineralull". Ja, jag vet det suger, men hur mycket? Någon som vet eller kan ge tips på hur man läser in sig / räknar på detta? Låt oss säga att man har 12 mm plywood, 40 mm cellplast, vanlig containervägg av stål, en halv meter luft, en meter häck och sedan kanske 5 meter luft, därefter grannens hus, ett vanligt bostadshus...inne i containern har man en maskin som jävlas på 90 dB. Hur högt blir ljudet när det kommer till grannens vägg?

Att få ner det till 60 dB hade verkligen varit toppen. Blir då som ett samtal, eller en diskmaskin. Bara att få ner det till 70 hade varit ganska bra, det är som trafiken på en vanlig gata i en storstad. Däremot 80 och över tycker jag egentligen inte om att utsätta grannarna för.

Den andra frågan blir då reflektion. Skulle den typen utav vägg kunna reflektera mycket ljud. Inte så roligt att stå inne i en eko kammare tillsammans med en arg bordsåg eller planhyvel.

5. L
    Medlem Nivå 4
    En färdig sån container kommer att vara mycket bättre än alla former av temporära väggar. Tom en tom container kommer vara bättre av den anledningen att du har ett riktigt rum som stoppar åt alla håll inkl golvet.
    Ljud går inte i linjer utan breder ut sig i luften åt alla håll. Därför kommer aldrig en vägg mellan maskinerna och grannarna att räcka för att dämpa ljud. Det kan göra att ljudet blir diffust och mindre störande men nivåmässigt är det väldigt lite.

För din egen del kommer det troligen räcka med att sätta upp ett tungt täcke på någon vägg för att minska eventuella ekon inuti containern.

• Laddar…