Hep Hep skrev:
Du kan mer eller mindre sätta upp en ”hur som helst” men det kommer bara funka om postföretagen kan koppla den till en fysisk adress. Det är kommunens ansvar att fixa den typen av belägenhetsadress, men det är normalt inget du behöver fundera på. Finns huset, så är det antingen bara att sätta upp lådan vid tomtgräns eller vid en lådsamling om det finns en sån.

Det finns många orsaker till att inte ha namn på lådan. Om brevbäraren har i sin ”bok” vem som ska få post i den blå anonyma lådan till höger så följer den infon med till vikarier och nyanställda. Säkert lite lurigt att flytta in och bara hoppas att det kommer funka, men för gamla kända mottagare är det sällan problem.
Tack för vettigt svar. Den blå anonyma lådan till höger? Vad är detta?

Hep Hep skrev:
Fast även lägenheter kan få sin post om bara lägenhetsnumret står som det ska. Inte det normala, men det finns en del som har det så.
Utan rätt namn menar du? Eller vad?

eko_linoleum eko_linoleum skrev:
Jmfr med lägenheter där namn står både nere i porten OCH på dörren. Om man inte enbart har postpack nere i porten då.
Fast det är ofta det inte står rätt namn på dessa. Hyra i andrahand så står oftast förstahandskontraktets namn på låda och dörr. I vissa brf står inte sambos namn då styrelsen bestämt att det är ägarens namn som står.

S sjoelund skrev:
Fast det är ofta det inte står rätt namn på dessa. Hyra i andrahand så står oftast förstahandskontraktets namn på låda och dörr. I vissa brf står inte sambos namn då styrelsen bestämt att det är ägarens namn som står.
När jag hyrt lägenhet i andra hand har jag fått sätta lapp med mitt namn på dörren. Samt skrivit c/o när jag ska ange min adress. Men då har jag även varit skriven där. Nu bor jag i brf. Både jag och sambon står på kontraktet och bådas namn står även både i porten och på dörren (ej gifta så olika efternamn). Samma sak för alla i föreningen, oavsett samma efternamn eller ej.

Länge sen jag hade något att göra med en brevlådesamling, men utöver att de brukar se ut som fan med olika lådor på olika rangliga fästen så har de ändå en ordning.

Om det hus du ska hyra har pl 42 och det i dagsläget finns två lådor upphängda varav den lediga är 40 och den upptagna 41, så kommer ju posten i fel ordning om du dirigerar din post till låda 40. Ingen stor sak, men kanske förbryllande. Om lantbrevbäraren därtill känner den som har pl 40 och undrar varför det plötsligt står Johansson på den lådan så blir det kanske ännu mer förvirring.

Så du behöver kolla med värden hur det är och vad som gäller. Det kan ju vara så att det bara går att låna en låda, men det är inte givet.

Och ja, även på landet gäller äganderätten. Det betyder inte att folk är ogina, bara att man inte får använda deras saker utan att ens fråga. Det är faktiskt inte konstigt alls i de flestas ögon.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Länge sen jag hade något att göra med en brevlådesamling, men utöver att de brukar se ut som fan med olika lådor på olika rangliga fästen så har de ändå en ordning.

Om det hus du ska hyra har pl 42 och det i dagsläget finns två lådor upphängda varav den lediga är 40 och den upptagna 41, så kommer ju posten i fel ordning om du dirigerar din post till låda 40. Ingen stor sak, men kanske förbryllande. Om lantbrevbäraren därtill känner den som har pl 40 och undrar varför det plötsligt står Johansson på den lådan så blir det kanske ännu mer förvirring.

Så du behöver kolla med värden hur det är och vad som gäller. Det kan ju vara så att det bara går att låna en låda, men det är inte givet.

Och ja, även på landet gäller äganderätten. Det betyder inte att folk är ogina, bara att man inte får använda deras saker utan att ens fråga. Det är faktiskt inte konstigt alls i de flestas ögon.
Skrev jag att jag skulle göra det utan att fråga? NEJ, för typ tredje gången. Läs om, läs rätt. I övrigt, tack för svar!

jag ville reda ut det juridiska kring hur detta med brevlådor fungerar. Det var min egentliga frågeställning. Tex om man bara kan sätta upp en hursomhelst.
Det normala är att posten anvisar dig en plats. Det innefattar också vilken sida av vägen om det ligger så till att brevbäraren bara kör igenom vägen åt ena hållet.

Men ett etablerat boställe har säkert redan en plats där postlådan ska sitta, så varet är nog ganska givet. Det här gäller på sätt och vis även i villaområden. Vilken gata en hörntomt har sin adress på är inget man helt godtyckligt kan välja, utan det finns ett svar som är rätt där, även om det går att ändra.

Skrev jag att jag skulle göra det utan att fråga?
Ja det gjorde du, eftersom att du skrev ”låna” inom citationstecken. Det är i alla fall så jag tolkar en sådan skrivning. Men bra att du förtydligat att det inte var det du avsåg. (y)

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja det gjorde du, eftersom att du skrev ”låna” inom citationstecken. Det är i alla fall så jag tolkar en sådan skrivning. Men bra att du förtydligat att det inte var det du avsåg. (y)
Nej det gjorde jag inte. Se inlägg #4, utdrag nedan.
Du som inte läst tillräckligt noggrant;

"Det hör ingen låda till huset. Det är en brevlådesamling ute vid vägen. Självklart kan man köpa en egen. Och självklart skulle jag fråga hyresvärden innan jag skulle göra en sådan sak, men frågar här allra först."

Redigerat:
Tack för vettigt svar. Den blå anonyma lådan till höger? Vad är detta?
Det var bara ett exempel. Så länge det finns ett säkert sätt att identifiera vilken låda posten hamnar i (t ex färg, form, placering i samlingen) så funkar det oftast i praktiken. När jag började dela post ute på landet hade jag jättesvårt på ett ställe. Mitt bland ett gäng hus stod 7-8 lådor där några hade samma efternamn och andra inget alls. När jag stod där och kliade mig i huvudet kom en tant fram: "Lägg allt i den första lådan som är min. Alla är släktingar till mig, så jag kan fixa."

På många ställen delar man post i flerbostadshus i första hand efter lägenhetsnummer och struntar i vad som står på inkastet. T ex i områden där det finns många med samma efternamn (ofta utländska motsvarigheter till Larsson och Svensson) och nästan ingen som skriver förnamn på dörren är det enda sättet.

• Gilla
tio_Pepe och 4 till
  • Laddar…
Nej det gjorde jag inte. Se inlägg #4, utdrag nedan.
Du som inte läst tillräckligt noggrant;

"Det hör ingen låda till huset. Det är en brevlådesamling ute vid vägen. Självklart kan man köpa en egen. Och självklart skulle jag fråga hyresvärden innan jag skulle göra en sådan sak, men frågar här allra först."
I inlägg # 1 står det "låna".
Jag läser det likt @Nöttegårdsgubben som att använda någon annans låda utan att fråga. Det är nog en ganska vedertagen betydelse om du sätter just det ordet inom citationstecken.
Speciellt när det sätts ihop med en kontext av typen "vad gäller om man är ute på landet" och "jag vill använda någons sak som jag antar är oanvänd bara för att den inte har någon märkning" så bäddar det verkligen för en sådan läsning.

Om frågan gällde vad posten har för riktlinjer för att du ska få utbärning så blir det ju en helt annan frågeställning. Deras info för den som vill skaffa sig en låda finns här.

När du har förklarat mer vad det handlar om skulle jag tro det är behändigare för både dig och posten om du kan komma överens med någon som har en låda i området att få använda den för att ta emot post adresserad med c/o. Att märka om en annan låda, om den inte helt säkert är permanent övergiven, tycker jag inte verkar som någon bra ide.

"Fulhet" som jag talade om handlar om att gå längre i att ta sig friheter på andras bekostnad än vad som anses normalt att göra utifrån platsens sed, t.ex. när det gäller vilka saker man lånar utan att fråga, eller hur långt man går in i ett hus där ingen är hemma. Det är något som är speciellt känsligt om icke-lokalt folk "från stan" går för långt. Generellt är man generösare med sådant ju mer avlägsen glesbygd du är i, och i alla fal till viss del ju längre norrut i landet, men det kan samtidigt finnas mer specifika lokala kulturer som gör att man inte kan anta något säkert utan att vara bekant med den aktuella platsen.

Frågan om glesbygd handlade om flera saker, exempelvis på hur säker man kan vara på att en omärkt låda är oanvänd och hur flexibla posten kan tänkas vara i att tolerera tillfälliga arrangemang, typ ställa en hink på en lämplig sten i vägkanten istället för att behöva fixa en riktig stolpe.
Men nu låter det som du är i relativt tätortsnära landsbygd, och hade dessutom en lådsamling, så då faller de aspekterna väl i stort sett bort.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Det var bara ett exempel. Så länge det finns ett säkert sätt att identifiera vilken låda posten hamnar i (t ex färg, form, placering i samlingen) så funkar det oftast i praktiken. När jag började dela post ute på landet hade jag jättesvårt på ett ställe. Mitt bland ett gäng hus stod 7-8 lådor där några hade samma efternamn och andra inget alls. När jag stod där och kliade mig i huvudet kom en tant fram: "Lägg allt i den första lådan som är min. Alla är släktingar till mig, så jag kan fixa."

På många ställen delar man post i flerbostadshus i första hand efter lägenhetsnummer och struntar i vad som står på inkastet. T ex i områden där det finns många med samma efternamn (ofta utländska motsvarigheter till Larsson och Svensson) och nästan ingen som skriver förnamn på dörren är det enda sättet.
TACK för utförlig och väldigt informativ förklaring! Eloge till dig :ok:

• Gilla
Hep
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
I inlägg # 1 står det "låna".
Jag läser det likt @Nöttegårdsgubben som att använda någon annans låda utan att fråga. Det är nog en ganska vedertagen betydelse om du sätter just det ordet inom citationstecken.
Speciellt när det sätts ihop med en kontext av typen "vad gäller om man är ute på landet" och "jag vill använda någons sak som jag antar är oanvänd bara för att den inte har någon märkning" så bäddar det verkligen för en sådan läsning.

Om frågan gällde vad posten har för riktlinjer för att du ska få utbärning så blir det ju en helt annan frågeställning. Deras info för den som vill skaffa sig en låda finns här.

När du har förklarat mer vad det handlar om skulle jag tro det är behändigare för både dig och posten om du kan komma överens med någon som har en låda i området att få använda den för att ta emot post adresserad med c/o. Att märka om en annan låda, om den inte helt säkert är permanent övergiven, tycker jag inte verkar som någon bra ide.

"Fulhet" som jag talade om handlar om att gå längre i att ta sig friheter på andras bekostnad än vad som anses normalt att göra utifrån platsens sed, t.ex. när det gäller vilka saker man lånar utan att fråga, eller hur långt man går in i ett hus där ingen är hemma. Det är något som är speciellt känsligt om icke-lokalt folk "från stan" går för långt. Generellt är man generösare med sådant ju mer avlägsen glesbygd du är i, och i alla fal till viss del ju längre norrut i landet, men det kan samtidigt finnas mer specifika lokala kulturer som gör att man inte kan anta något säkert utan att vara bekant med den aktuella platsen.

Frågan om glesbygd handlade om flera saker, exempelvis på hur säker man kan vara på att en omärkt låda är oanvänd och hur flexibla posten kan tänkas vara i att tolerera tillfälliga arrangemang, typ ställa en hink på en lämplig sten i vägkanten istället för att behöva fixa en riktig stolpe.
Men nu låter det som du är i relativt tätortsnära landsbygd, och hade dessutom en lådsamling, så då faller de aspekterna väl i stort sett bort.
Nu väljer du ju att göra helt egna tolkningar utifrån min text vilket får stå helt för dig. Du verkar vilja missförstå med mening bara för att få chansen att trycka till mig. Det är också fult gjort. Tråkigt att du har problem med läsförståelsen men det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.

A
För att bidra från någon som jobbat som postis/lbb och även budbilschaufför.

Postsvängarna har mycket riktigt posten sorterad efter stopp/kund/mottagare.
I mååååånga orter fattas alla typer av märkning på bredlådorna.
Då går man efter huset/fastighetens adress är där mer än ett hus då går man efter sifferordning, är det styckade tomter går man efter alfabetet. Skulle ett kuvert hamna fel så löser mottagaren i regel det (länge leve trumpetexpressen)

Vad gäller tillfälligt bruk.
Är det någons så uppfattar jag det som ett intrång (om den får reda på det) annars bara skriv ditt namn och adressen så hamnar det rätt. C/O är i mitt tyckte bara applicerbart på lägenheter men där tycker jag det är bättre och skippa C/O och gå efter skatteverkets lägenhetsnummer (delvis för då kan det inte bli fel om postis inte är analfabet och delvis för C/O lappar är i många fall handskrivna och oläsbara ihop med någon teckning från dagis på dörren)

Om du ska va borta en hel sommar kan jag varmt rekommendera postbox med inskanning.
Dvs tillfällig eftersändning med att du får allt post på mejl som pdf.

Ps. Din förening låter välskött men i vissa står förr förra ägaren namn på dörren (är LGH nummer guld att gå efter) eller inget alls pga anonymitet (jag själv har inget då jag vet hur vanligt det är med post som försvinner när det är av värde) + Vi är ett av världens lättaste land att göra identitetskapning i.

• Gilla
eko_linoleum
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Varför då, det är väl inte så säkert?
En låda som suttit på samma ställe, som har haft samma ägare och samma brevbärare i decennier behöver inte vara märkt.
Iaf inte ute på vischan.
//Bonnläppen;)
Har inte brevbärarna semester där ni bor?

Posten brukar köra en "räd" där de vill att man märker upp alla lådor som är i bruk inför sommaren just för att underlätta för semestervikarier. Sedan beror det också på hur man bor och finns det bara ett hus med en låda så är det förstås mer lugnt med en omärkt låda än ett lådställ med tio lådor där hälften av lådorna bara tas i bruk under sommaren.

Idag finns det också många olika aktörer som delar ut post, paket, reklam och tidningar så jag tycker inte att det är mycket begärt att märka upp med åtminstone adressens nummer trots att utdelningen fungerat i decennier (då Posten i princip hade monopol på postutdelning m. m)

Då jag själv arbetat med post- och paketutdelning har jag aldrig valt att chansa ifall jag är det minsta osäker på ifall det inte är rätt låda. Jag vill inte riskera att få skit för att jag delat ut ett viktigt paket till fel person för att ägaren till lådan inte kan bemöda sig att märka upp den. :cool:

Men slutligen, för att ha relevans till trådstarten, så är det inte ovanligt att gamla oanvända lådor plötsligt får ett namn under t. Ex sommaren. Står det bara tydligt ett namn eller adress och brevet är i bilen så delas det ut. Inte heller helt ovanligt med uppsamlingslådor med flera adresser där det kan dyka upp nya adresser ibland. Men kruxet som redan nämnts är ifall du inte är folkbokförd eller har adressändrat dit men det har du kanske svarat på redan.

Redigerat:
  • Gilla
eko_linoleum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.