1 627 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Tillbyggnad - värt att förbereda för FTX?
Vi bor i en gammal sommarstuga från 1934, numera vinterbonad och lite tillbyggd sedan dess. Nu står vi just i begrepp att göra en större tillbyggnad, som i princip dubblar boytan genom ett tvåvåningars bihang till befintliga huset.
Ventilationen är självdrag - vilket inte funkar så jättebra då vi inte eldar så ofta som vi borde. Vi har ganska hög luftfuktighet i huset (kortsiktigt avhjälpt genom en avfuktare). Innan dess hade vi mögelproblem, men det är slutat sedan avfuktaren. I övrigt har vi en luft/luftvärmepump, samt fläkt i kök och badrum... I tillbyggnaden kommer vi använda oss av värmepumpen, och hjälpa till med golvvärme.
Vad vi nu funderar på, efter att ha läst på här på forumet, är om vi kanske borde tänka lite mer på ventilationen inför tillbyggnaden. Vi ligger eventuellt ganska tajt på budget, men funderar på om vi kanske skulle kunna förbereda för ett FTX-system när vi ändå bygger nytt, så att vi vid senare tillfälle skulle kunna köpa ett sådant när vi har råd.
Vad tror ni om den här idén? Min tanke är helt enkelt att det kanske blir en mindre kostnad att förbereda när vi ändå bygger, så att vi i slutändan kan spara en del. Även om vi inte får till ventilationen från start...
Ventilationen är självdrag - vilket inte funkar så jättebra då vi inte eldar så ofta som vi borde. Vi har ganska hög luftfuktighet i huset (kortsiktigt avhjälpt genom en avfuktare). Innan dess hade vi mögelproblem, men det är slutat sedan avfuktaren. I övrigt har vi en luft/luftvärmepump, samt fläkt i kök och badrum... I tillbyggnaden kommer vi använda oss av värmepumpen, och hjälpa till med golvvärme.
Vad vi nu funderar på, efter att ha läst på här på forumet, är om vi kanske borde tänka lite mer på ventilationen inför tillbyggnaden. Vi ligger eventuellt ganska tajt på budget, men funderar på om vi kanske skulle kunna förbereda för ett FTX-system när vi ändå bygger nytt, så att vi vid senare tillfälle skulle kunna köpa ett sådant när vi har råd.
Vad tror ni om den här idén? Min tanke är helt enkelt att det kanske blir en mindre kostnad att förbereda när vi ändå bygger, så att vi i slutändan kan spara en del. Även om vi inte får till ventilationen från start...
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Låter som en bra idé. FTX är fantastiskt och kommer revolutionera klimatet i huset, försök ändå att få till en bra installation i hela huset så snabbt som möjligt så blir ni av med fukten
Fast om man installerar ett kanalsystem och reserverar en lämplig plats för aggregatet i förebyggande syfte så är det ju inte mer än ~25k i kostnad och en dags eget arbete för att installera själva aggregatet + den sista biten heller. Lägg till att du slipper installera självdragsbiten i det första skedet. Dessutom är det mycket trevligare att installera alltihopa innan man sprutar ut diverse vindsisolering som sedan ligger i vägen.
Med dagens räntor så lär ju den minskade energikostnaden vara större än räntan på 25k. Så om det inte är banken som sätter stopp så tycker jag du ska ta en funderare på att löpa linan ut.
Med dagens räntor så lär ju den minskade energikostnaden vara större än räntan på 25k. Så om det inte är banken som sätter stopp så tycker jag du ska ta en funderare på att löpa linan ut.
Jo, det kanske inte är så jättemycket pengar och det är klart att det finns lite utrymme. Jag känner bara att jag inte i dagsläget vet hur mycket av det som kommer ätas upp av andra oförutsedda utgifter... Men kan jag då ändå förbereda så kanske jag kan ta det beslutet senare i byggprocessen.
Vem kontaktar jag för att rita in ett FTX-system?
Vem kontaktar jag för att rita in ett FTX-system?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
En konstruktör, luftbutiken, soliduct etc. Googlar man på FTX installation hittar man en hel del.
Du kan nog göra allt själv förutom injustering som kräver lite mätutrustning
Du kan nog göra allt själv förutom injustering som kräver lite mätutrustning
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ta bort belysningskablar i hyreslokal - hur svårt att återställa?
El -
Sålde hus med svartbyggd tillbyggnad - får betala tillbaka
Artikelkommentarer -
Tillbyggnad 35m² - Hur svårt kan det va?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Från kvarterets skamfläck till vårt drömboende - renovering och tillbyggnad
Socialt & Projekt -
Byta färg på fas och nolla (svart-vit till blå-brun) i endast tillbyggnad - Ok?
El