Byggahus.se

Tillbyggnad vardagsrum, kostnader och förutsättningar

1. J
    Medlem · 2 inlägg

Jack_040

Medlem
    Hej!

Jag är spekulant på ett hus strax utanför Malmö som känns väldigt intressant, men som jag känner skulle behöva få ett större vardagsrum för att bli helt optimalt.

Idag har huset ett inglasat uterum, och min plan är att "göra om" det till fullvärdig boyta. Jag gissar att jag i stort sett kommer behöva riva uterummet och istället uppföra väggar, glaspartier och tak som är mer energieffektiva. Tanken är även att ta bort den befintliga altandörren och det intilliggande fönstret för att få en bred permanent öppning från det befintliga vardagsrummet.

Första delen i frågan är att jag utgår från att jag kommer behöva söka bygglov för projektet. Vad har ni för erfarenhet kring det: vad kostar det att söka bygglov (inkl. nödvändiga ritningar, administrationsavgifter, avgifter till nödvändiga konsulter), behövs kontrollansvarig, behövs besiktningar och främst, är det något som jag framförallt ska "akta" mig för som kan sätta käppar i hjulet för projektet? Så länge tillbyggnaden utförs enligt byggreglerna (BBR och EKS) samt att den följer förutsättningarna i detaljplanen, är där då något som kan hindra mig från att få bygglov?

Den andra delen i frågan är vad själva tillbyggnaden skulle kunna tänkas kosta om man tar in en entreprenör som löser allt. Befintligt hus är 1,5 plan men tillbyggnaden avses göras i 1 plan om ca 25-30 kvm. Det ska vara en del glas för ljusinsläpp och även vattenburen golvvärme likt övriga delar av plan 1 i huset. Hur grundläggning och dränering ser ut vet jag inte, så jag räknar med att det kommer krävas att det gjuts en ny platta för denna del.

Stort tack på förhand,

/Jack

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.