Vårt hus är sedan tidigare tillbyggt två gånger. En med bygglov och en med "lovfri åtgärd". Vi tittar nu på möjligheterna att bygga till huset ytterligare. Med den önskade tillbyggnaden kommer BTA (inklusive de två tillbyggnaderna) bli ca en kvm för stor mot detaljplan. Ett alternativ är att hoppas på att kommunen godtar det, men vi har hört att det är osannolikt på grund av detaljplanens syfte för området. Därför funderar vi på om de nya bygglovsreglerna som kommer i oktober kan vara ett alternativ. Men, de nya reglerna säger, som jag tolkar det, att man får bygga till lovfritt 30 kvm, inräknat tidigare lovfria åtgärder. Önskad tillbyggnad är under 30 kvm, men adderar man den tidigare redan byggda lovfria tillbyggnaden så överskrider det 30 kvm. Det ser ju då mörkt ut att använda de nya reglerna. Men det är en sak jag är osäker på som jag hoppas ni kan hjälpa mig räta ut. Har försökt höra med kommunen, men de vill inte uttala sig innan lagförslaget är antaget...

När man räknar ut BTA efter den önskade tillbyggnaden, ska man då räkna med den tidigare lovfria tillbyggnaden? Tänker att det borde vara tillåtet att maxa BTA enligt detaljplan plus attefallstillbyggnad, oavsett i vilken ordning man bygger till. Därmed kanske inte den lovfria tillbyggnaden ska tas med när vi söker bygglov, och därmed vi kanske inte överskrider BTA som jag trodde. Annars skulle ju en granne som först byggde med bygglov för att maxa BTA enligt detaljplan och sen gör en attefallstillbyggnad kunna bygga ut mer än vi, som gjorde attefallstillbyggnad först och får den inräknad i BTA mot detaljplanen när vi sedan söker bygglov för ytterligare tillbyggnad. Hoppas ni förstår vad jag menar här och att någon kan hjälpa oss 😊

• Gilla
johanna söderlind
  • Laddar…
BirgitS
Inte svar på din fråga men 1 kvm för stor BTA kan ofta gå igenom som liten avvikelse, alltså man får bygglov ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.