Byggahus.se

Tillbyggnad Timmerstuga

1. H
    Medlem Nivå 2
    Hej,
    Första gången på forumet.

Har letat lite och tänkte komplettera med några frågor här.

Har en timmrad sommarstuga (liggande timmer) på ca 6,5x5,5 meter.
    Hade tänkt bygga ut den lite då utrymmet är aningen klent.

En tanke är att göra en tillbyggnad lika stor som stugan redan är. Alltså ca 35 kvadrat.

1) Grejen är den att jag gärna inte vill timmra (av flera anlendingar), men vill heller inte förstöra "stuket" med vanliga plankor på utsidan. Kollade lite på Bauhaus och dom hade 120mm fusktimmer, men det är för litet. Stockarna på "storstugan" är grövre än så. Så jag tänkte fråga om ni har någon idé?

2) En annan grej är att jag är osäker på isoleringen. Skulle vara väldigt skönt att vinterbona, och det kanske inte är svårt på en nybyggnad, men hur gör man i den befintliga timmerstugan? Tilläggas bör att stora rummet i nuvarande timmerstugan är öppet ända upp, och det är inte takstolar utan längsligande stora stockar.

3) Sedan vet jag inte om jag skall genomföra det här. Beror lite på kostnad. Är det någon här som ungefär kan gissa hur mycket en sådan tillbyggnad skulle kosta? Alltså 35m2, en våning, två rum (kök och sov). Skall stå på plintar. Räkna inte med full vinterboning utan kanske vår-höst (typ nollgradigt). Var hamnar man på minimum?

Tackar för svar.

mvh
    H

2. A
    Medlem · Nivå 11
    Har inget svar, men kolla in senaste Residence - Ola Skinnarmos kåk utanför Sälen. En nybyggd timmerstuga, otroligt snyggt, kanske lite inspiration?

/A

3. klaskarlsson
    Medlem · Nivå 12
    1. Om du har större än så så kanske ngt sågverk kan bistå med virke ? isolertimmer kan ju vara ett bra alternativ, dvs timmerpanel på båda sidor med isolering emellan ? Kolla annars med ngn tillverkare av timmerhus, ev lokalt, om dom kan fixa en tillbyggnad åt dig för rimlig kostnad. speciellt lokala timmermän kan nog bygga tillbyggnader som byggsats likväl som hela stugor.

2. Det är ju en svårt nör att få insidan likadan - troligen i stort sett omöjligt - satsa på att få en naturlig övergång/tillbyggnad istället tycker jag. isolering i vägg behövs nog ej om du har så grovt timmer - dock skall du inte ha ngt diffusionsskit om du inte har det i den bef. delen.

3. Man brukar säga ca 10 - 20 000 kr/kvm som en schablon för både nybyggnad/tillbyggnad inkl grund och allt. Timmer är ngt dyrare så säg 15- 25 kkr/kvm - dvs ca 525 000 - 875 000 kr för din tillbyggnad - om du inte gör ngt själv dvs...
    Jag har byggt mitt 45 kvm fritidshus för ca 5000 kr/kvm - men då gjort allting utom el själv, och det är en relativt billig trästuga med vanlig läktpanel. När jag tog offerter för timmerhus så var dom 100-200% dyrare, och då skulle dessutom självmontaget blivit dyrare i vissa fall pga kranbil för vissa moment, starkare grund osv

/K

4. Tigersågen
    Medlem Nivå 6
    På vilket sätt hade du tänkt bygga ut stugan, som en förlängning på gavelsidan eller som en utbyggnad i vinkel på befintlig stugkropp? Har själv en timrad stuga på ca 40 kvm och har ibland funderat på att bygga ut med en vinkel. Men det är ganska svårt att få det estetiskt tilltalande så jag tvekar.

5. Manberg
    Medlem · Nivå 8
    Jag vill gärna höra om de flera anledningarna till varför du inte ska bygga ut i timmer?, Som jag ser det så gör du det eller så bygger du lösvirke och "panelar" även timmerstommen.

6. Manberg
    Medlem · Nivå 8
    Den som byggt den stugan är en skam för yrkeskåren.

7. Gusan
    Medlem Nivå 2
    Hejsan,
    Innan jag bestämde mig för att bygga med "vanligt" timmer så var jag inne på timmerpanel, har inte sätt det i verkligheten, men det ser snyggt ut på deras hemsida :)
    http://www.timmerpanel.se/