Vi behöver bygga till ett extra rum på vårat lilla enkla fritidshus som nu är ca 26m2 inv och alldeles för litet för oss.
Min tanke är att köpa en färdig byggsats 4,8mx3,6m (med färdiga väggblock o.dyl) och ställa tillbyggnaden ca 60 cm från det befintliga huset på plintar.
När tillbyggnaden är vädersäkrad kan jag i lugn och ro bygga en anslutningsdel mellan de två byggnaderna och sedan börja inreda tillbyggnaden.
Jag vill absolut inte hålla på med lösvirke, utan det är fasta väggblock som gäller för att kunna få upp tillbyggnaden rel snabbt och smidigt, då vet jag också att konstruktionen är helt ok.
Problemen kommer ju när jag ska ansluta de bägge huskropparna mot varandra, hur gör man det på bästa sätt? Och hur skall takstolar/takplåtar anslutas mot varandra?
Takfoten inser jag redan nu att jag inte vet hur jag ska hantera, eftersom både vinkel och höjd är olika.
Jag har ritat upp hur det kommer att se ut när det är färdigt och det ser ju rätt ok ut, men det är ju bara ytterskalet man ser!
Finns det någon här som gjort så här, och vad säger erfarenheten, är det vettig att bygga ut på det här sättet?
Vi brottandes med samma frågeställningen för ett tag sedan. Efter att ha ritat alla möjliga olika sorters tak och anslutningar så landade vi till slut i nedan. Är under uppbyggnad så har inga färdiga bilder att dela med mig av.