3 789 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Tillbyggnad murat garage - hur ansluta ny vägg mot befintlig vägg?
Planerar att göra en tillbyggnad till vårt befintliga murade garage.
Garaget idag är murat (med puts) ovanpå betongplatta. Den nya delen kommer att byggas på samma sätt, dvs gjuta platta och mura ovanpå plattan.
Tanken är att ha ena väggsidan av garaget som innervägg på tillbyggnaden, och förlänga taket över utbyggnaden.
Frågan är hur man bäst "dockar" ihop tillbyggnaden mot befintligt garage.
Golvplatta: Gjuts bäst med "rörelsemån" mot befintlig platta?
Väggar: Hur gör man förslagsvis på bästa sätt för att docka ihop ny vägg mot befintlig. Det behöver ju kunna röra sig samtidigt som det behöver bli stabilt I sidled för takbelastning etc.
Eller bör man mura upp en separat innervägg även till tillbyggnaden?
Garaget idag är murat (med puts) ovanpå betongplatta. Den nya delen kommer att byggas på samma sätt, dvs gjuta platta och mura ovanpå plattan.
Tanken är att ha ena väggsidan av garaget som innervägg på tillbyggnaden, och förlänga taket över utbyggnaden.
Frågan är hur man bäst "dockar" ihop tillbyggnaden mot befintligt garage.
Golvplatta: Gjuts bäst med "rörelsemån" mot befintlig platta?
Väggar: Hur gör man förslagsvis på bästa sätt för att docka ihop ny vägg mot befintlig. Det behöver ju kunna röra sig samtidigt som det behöver bli stabilt I sidled för takbelastning etc.
Eller bör man mura upp en separat innervägg även till tillbyggnaden?
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Jag kan inte sådant här, men kanske det här kan vara något:
Från https://www.weber.se/filmarkiv/fasa...tsar-fasad-p-markta-fasadsystem-serporoc.html
Från https://www.weber.se/filmarkiv/fasa...tsar-fasad-p-markta-fasadsystem-serporoc.html
Gjort liknande för ett par år sedan. Lade en tunn cellplast mellan nya plattan och sockeln på gamla huset, limmad på gamla sockeln. Sen där den nya Siporexväggen möter den gamla tegeln så är där bara limmat med fogskum och ytterst en mjukfog avsedd för ändamålet. Inomhus är där inget särskilt, skarven är bara täckt med fiberputsen och det har hållt.
Jag gjorde ett seriöst grundarbete och inbillar mig att det haft betydelse avseende sprickor etc.
Jag gjorde ett seriöst grundarbete och inbillar mig att det haft betydelse avseende sprickor etc.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Endast "slamma" insida av murat leca garage?
Byggmaterial & Byggteknik -
Snabb fråga om kondensskydd tillbyggnad garage
Tak & Vind -
Istället för golvbrunn garage tillbyggnad
Byggmaterial & Byggteknik -
Granne bestrider tillbyggnad av garage
Frågor och svar om byggnation -
Brandcell garage i tillbyggnaden
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus