Byggahus.se

Tillbyggnad med 80-90 cm hög grund

1. P
    Medlem · Kalmar Län · 42 inlägg

psychozz

Medlem
    Vi ska bygga ut huset med en hall på ca 10-12 kvm. Huset vi har idag är ett 1 & 1/2-plan med källare och golvnivån på entréplanet ligger mellan 80-90 cm över marknivå.
    Jag skulle vilja höra vad ni har för olika förslag på grund till detta utbygge och dess för- och nackdelar!

De jag själv funderat på är:
    - Plintgrund (kan bli fuktproblem)
    - Krypgrund av uppmurad leca på betongsockel (kan bli fuktproblem)
    - Fylld "krypgrund" uppmurad med leca på betongsockel samt betongplatta på toppen (denna variant gjorde vi på ett annat utbygge vi gjort. Dock ganska dyr...)
    - Gjuta platta i färdiga sockelelement som är 80 - 90 cm höga (Benders är den enda jag hittat med så höga sockelelement).

Vad hade ni gjort för att få en bra grund till en rimlig kostnad? Tilläggas bör väl att jag vill i största möjligaste mån göra det själv.

2. fgo
    Husägare · Dalarna · 2 278 inlägg

fgo

Husägare
    Detta gjorde vi på vår tillbyggnad, tror du kan hitta en liten projekttråd på forumet.
    Det är även fler på forumet som byggt så.
    17kvm grund på 120cm höjd från bef mark med slang för golvvärme och avlopp, slutade på ca 63 000kr.
    Och då gjorde vi ingenting med grunden själva.

Vi fick även en offert på L-stöd i samma höjd, och det blev dyrt (100 000+)

Lycka till!

3. P
    Medlem · Kalmar Län · 42 inlägg

psychozz

Medlem
    Hmm, ok det var dyrt! Jag har gjort en liten kalkyl vad hela bygget skulle gå på med plintgrund, och jag hamnar på knappt 90 000 då. Så göra någon av dessa grunder gör ju att budgeten flyger iväg ganska ordentligt...

4. fgo
    Husägare · Dalarna · 2 278 inlägg

fgo

Husägare
    90 000 kr känns ganska snålt tilltaget. Men gör man allt själv så kan det säkert gå. Under 9000kr per kvm är billigt

Vår tillbyggnad:
    Isolering, stomme, panel, takbjälkar och råspånt tror jag hamnade på runt 40000kr sedan tillkommer ju ytskikt, dörrar, fönster mm.

Totalt hamnade vi på ca 330k innan vi var klara. Då gjorde vi en hel del själva.
    Och i summan så är det inkl balkong på taket, ny takkupa, vvs, el, ytskikt, toalett mm.
    Det känns som det blir dyrare än man tänkt sig från början :)

Tryck på mina bilder så får du en uppfattning hur tillbyggnaden ser ut.

5. N
    Medlem · 1 inlägg

Nfri

Medlem
    Inser att det var några år sedan tråden var igång men testar att bumpa ändå eftersom jag efter lite letande i forumet hittat den frågeställning jag själv har.

Förutsättningarna är exakt detsamma som jag själv står inför när kommande tillbyggnad skall sättas igång.
    Därför chansar jag och undrar vilken lösning det till slut blev?

Kostnadsskillnaden är ju som sagt ganska stor beroende på vad man väljer och jag ser inga större faror med en krypgrund om man gör det på rätt sätt..
    Tacksam för svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.