Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Tillbyggnad av en skärgårdsstuga på Ljusterö

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 3 177 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    När ägarna till skärgårdsstugan på Ljusterö behövde mer plats än de 70 kvm de hade, vände de sig till sin vän arkitekt Per Kraft vid 2BK Arkitekter i Stockholm.

Du kan läsa artikeln här: Tillbyggnad av en skärgårdsstuga på Ljusterö

2. splinter
    Byggveteran · Västkusten · 265 inlägg

splinter

Byggveteran
    Wow! Det här var vansinnigt elegant! Underbart att höra om arkitekt och snickare som har sån ypperlig känsla för trä och detaljer.

3. AndersMalmgren
    Renoverare · Stockholm · 14 129 inlägg
    Min familj har ägt hus och mark på ljusterö sedan 1850 ett av de äldre husen på ön. Jag är 41 år gammal och sedan jag var barn har ön exploaterats helt enormt. Trist att se.

Fint hus, men jag skulle inte vilja ha det som granne.

4. N
    Medlem · 2 059 inlägg
    Håller helt med i sak. Frågan är vad man kunde gör åt saken. Hårdare reglering?

5. K
    Medlem · Stockholm · 1 791 inlägg

Kirre2

Medlem
    Det ligger för nära Stockholm, så det är nog bara att acceptera.
    Själv bodde jag i ett lugnt och trevligt sommarstugeområde strax utanför Stockholm i min lilla stuga från 40-talet som inte var utbyggd eller ombyggd.
    Runt omkring var det en trevlig blandning av villor och fritidshus. Sen drog kommunen in kommunalt va och nu finns inte ett enda litet fritidshus kvar och det har byggts på varje ledig plätt. Trist! Men svårt att göra nåt åt.

• Laddar…
  6. AndersMalmgren
    Strandskyddet kan omöjligt ha efterföljs i vissa fall. Men absolut går inte göra mycket, tur för oss äger vi så mycket mark att vi kommer aldrig få det direkt vid husknuten iallafall.

• Laddar…
  7. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 13 479 inlägg

NötegårdsgubbenPremiumikon: Motorsåg

Skogsägare
    Hur strandnära hus har ni själva då, @AndersMalmgren? Byggde ni 100 meter upp på land 1850 så plebejerna kunde roa sig vid vattnet även nedanför er, eller är det bara alla sentida sjönära byggen du stör dig på?

8. AndersMalmgren
    Man byggde inte bostadshusen sjönära på den tiden, generellt

9. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 13 479 inlägg

NötegårdsgubbenPremiumikon: Motorsåg

Skogsägare
    Så är det förvisso, men nu var det specifikt 100 metersgränsen jag frågade om. Och bodar och båthus och bryggor är ju förvisso också närmast förbjudet att bygga nu också.

Ja, ja, både du och jag vet vart jag vill komma: känns det inte småaktigt att så ofta hamna i ett läger där du är emot att även andra kan njuta av det du njuter av?

10. AndersMalmgren
    De får väl köpa en fastighet med befintlig byggnad vid vattnet. Inte svårare än så

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.