maah maah skrev:
Jag är mycket tacksam för synpunkter. Detta är som sagt min första "riktiga" trappa och jag vill inte göra bort mig.

Steghöjd i nuvarande utförande skulle bli 17 och stegdjup 30.

Jag har faktiskt en annan trappa som jag byggde förut som vi går i varje dag nu för att komma in till huset.

Den har steghöjd 17 och djup 28. 11 steg och den är bekväm att gå i.
[bild]

Platsen finns inte för ett vilplan för då hamnar jag ute på gräsmattan och det skulle bli mycket mer jobb att fixa till med grusgången att få den bra i förhållande till trappan.
[bild][bild]
(På bilden har jag bara lagt dit några lösa reglar som illustration)
Om jag kör utan vilplan blir avslutet väldigt bra mot grusgången.
Eventuellt att jag i framtiden skulle bredda gruset vid trappan för att få en snygg gång till källardörren (som används en gång per månad)
Då var det bara en illusion. Låter helt ok att gå i 👍

maah maah skrev:
Steghöjd i nuvarande utförande skulle bli 17 och stegdjup 30.
Det är ju närmast idealiskt. 2*h+d=63 är som du säkert vet den ”ideala” trappan. Dina 64 är ju så nära man kan komma utan att träffa exakt när man räknar med hela tal.

• Gilla
maah
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är ju närmast idealiskt. 2*h+d=63 är som du säkert vet den ”ideala” trappan. Dina 64 är ju så nära man kan komma utan att träffa exakt när man räknar med hela tal.
Ibland har man tur!

Nejdå jag läste en annan tråd när nån gjorde vangstycken av 45x170 så jag gick efter det.

AXS
maah maah skrev:
Jag är inte säker på nånting!
Den blir väl 12-13 steg tror jag.

Finns det nån magisk gräns för hur många steg man bör ha utan vilplan?
Skulle försöka få in ett trekantigt vilplan om möjligt. Tror du är precis på gränsen.
Visst blir det stadigt räcke sen?

Ser fint ut annars! Gillar att följa den här tråden.

• Gilla
maah
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Skulle försöka få in ett trekantigt vilplan om möjligt. Tror du är precis på gränsen.
Visst blir det stadigt räcke sen?

Ser fint ut annars! Gillar att följa den här tråden.
Ett väldigt stadigt räcke blir det!

Uppe vid dörren blir det ett vilplan på 150x200cm så man behöver inte stå i trappan och öppna direkt.
Byggnation av träräcke och vilplan utanför dörr, med gräs och stenar runt omkring. En vattenpass används vid konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommer eventuellt få tid att fortsätta att bygga ikväll och då kör jag nog enligt plan.
Det går ju faktiskt att ändra senare till ett vilplan, bara låta resten av trappan va kvar under.

• Gilla
AXS och 1 till
  • Laddar…
Nu är trappan ordentligt förankrad.
Tänkte först gjuta en balk att fästa den i nedtill men så kom jag på att jag hade två markskruvar liggandes.

Trappa under konstruktion med reglar vilandes på markskruvar, omgiven av grus och stenplattor, med en grön förvaringslåda i närheten.
Skapa konto
Trappa förankrad med markskruv och regel, visande vajerstycken vilar på marken mellan grus och sten.
Skapa konto

Två stycken 70cm markskruv rakt ner i leran och sen en regel som alla tre vangstycken vilar på. Det blir väldigt stabilt.

Sen kunde jag inte fortsätta mer med trappan för jag har slut på 170-reglar.

Istället så fick jag dit några stolpar och en provisorisk trappa från sidan.
Trappa byggd med markskruv och reglar, delvis färdig med provisorisk lösning, upplyst av starkt ljus i nattmiljö.
Skapa konto
Byggarbetsplats med en halvfärdig trappa, träramar och stolpar i en trädgård, belyst på kvällen.
Skapa konto
Trätrappa under byggnation vid husvägg i skymning, delvis förankrad med markskruv och stödreglar, provisoriska steg på plats.
Skapa konto

Trappan fanns där förut och kommer nog att hamna där igen permanent. Behöver bara justera höjden lite med någon marksten under.

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Riktigt skitväder idag faktiskt. Regnet har verkligen öst ner konstant.

Jag har blivit klar med vangstycken och provlagt några steg och det blir riktigt bra.
Trallen på avsatsen är nästan klar med.

Trätrappa under konstruktion utanför ett hus, blött gräs och byggmaterial runt om, en lampa lyser starkt vid ingången.
Skapa konto
Trätrappa utomhus med nylagda steg och en avsats av trall, delvis upplyst i regnigt väder.
Skapa konto
Nybyggd träterrass i kvällsbelysning, med regnvått trä och skugga av en person. Stegen och vangstycken synliga bakom terrassen.
Skapa konto

• Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
Inte helt nöjd med vädret idag heller. Solen ligger på och det är varmt som fan.

Idag har jag fått dit stolpar och plansteg i trappan.
Sättsteg får vänta lite.
Fortsätter med altandelen i eftermiddag tror jag.
Ofärdig trätrappa monterad vid ett hus med stolpar och plansteg på plats, omgiven av blommor och byggmaterial i en trädgård.
Skapa konto
Trätrappa under konstruktion med stolpar och plansteg monterade, belägen vid ett grått hus med vita dörrar, omgiven av träd och växtlighet.
Skapa konto
Under en molnig himmel syns en ofärdig trappa med monterade stolpar och plansteg i en trädgård, bredvid ligger byggmaterial och verktyg.
Skapa konto

• Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
Lite har hänt sen sist. Blir inte många timmar per dag med två små barn och fru i 8:e månaden.

Plintarna för stolparna som ska bära upp altanen (eller är det en balkong?) gjorde jag efter bjälklaget.

Jag hängde ner ett lod och grävde.
Betongplint med lodlina och plintjärn, del av altan- eller balkongstödprojekt.
Skapa konto

Sen fixerade jag plintarna med en säck grovbetong.
Betongplint i marken omgiven av grovbetong och jord, med gräs runt omkring.
Skapa konto

Två stolpar av 2st 45x95 som är skruvade med frallor i plintjärnen.
Byggprojekt med en nästan färdigställd altan eller balkong, nybyggd trappa och arbetande verktyg omkring; huset är grått med vit dörr.
Skapa konto

Sen har jag även fått dit alla sättsteg i trappan.
Nybyggd trappa i trä leder upp till en altan eller balkong på ett hus med vita dörrar och fönster. Byggmaterial och verktyg syns i förgrunden.
Skapa konto

Och slutligen skruvat lite trall på altanen/balkongen.
Byggnation av en altan eller balkong med trall, sättsteg på plats och stolpar fastsatta i grovbetong. Ett mindre hus syns i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Altan står på mark, balkong är en utkragning av huset utan ben så det är en altan du bygger 🙂

Men du gör det väldigt bra

• Gilla
maah
  • Laddar…
Idag fick det bli början på en pergola och alla stolpar är på plats.
Nu kan jag mängda återstående virke och köpa allt som behövs i en sista vända.

Pergolabygge med upprättstående stolpar på ett trädäck, stege och verktyg synliga, trädgård och friggebod i bakgrunden.
Skapa konto
Pergolastomme byggd intill hus med stolpar och tvärgående reglar, provmonterad med stående trallvirke. Bostad och trädgård i bakgrunden.
Skapa konto

Ett provmontage med stående trallvirke i pegolan. Känslan och proportionerna blir jättebra.
Frågan är bara hur krokigt det kommer att bli?
Jag kommer att lägga en läkt ovanpå i mitten av 28x45 för att binda ihop det och förhoppningsvis motverka att det blir krokigt.
Pergolastomme under uppförande vid ett hus, med vertikala och horisontella träbalkar. En stege lutar mot konstruktionen.
Skapa konto
Pergolaram med stolpar och trallvirke under konstruktion i skymningsljus, synligt intill en vit byggnad och trädgård.
Skapa konto
Bygget av en pergola med monterade stolpar på en altan, kvällstid med bygglampa och stege.
Skapa konto

• Gilla
Framtidsdrömmar och 1 till
  • Laddar…
Fortsättningen på pergolan idag
Träpergola under konstruktion på en terrass bredvid ett hus, med grönska och små byggnader i bakgrunden.
Skapa konto

Sen fick jag dit överliggare till räcket och gjorde en sektion till räcket.
Träribbor ligger på ett bygggolv, del av pågående arbete med en pergola eller staket. En låda med skruvar syns i bakgrunden.
Skapa konto

På första försöket tänkte jag fel med 10cm.
Träpergola under byggnation med nytt räcke på en altan, omgiven av trädgård och hus i bakgrunden, verktyg och överliggare synliga.
Skapa konto

Det va bara att skruva isär och göra om.
Då blev det jättebra!
Träpergola med nybyggt räcke och överliggare kvällstid, verktyg ligger på trätrallen.
Skapa konto

Nu när jag har modellen klar och vet hur jag ska göra borde det gå ganska smidigt.
Pergola med takbjälkar och räcke byggs på en altan i skymning, med utsikt över trädgård och hus. Verkyg och stege syns på altangolvet.
Skapa konto
Pergola under konstruktion vid ett hus på kvällen, med överliggare och sektioner för räcket synliga i ljuset från inomhusbelysning.
Skapa konto

• Gilla
Putte G... och 5 till
  • Laddar…
Taklagsfest!
Ett ölglas på ett träräcke vid skymningen med hus i bakgrunden.
Skapa konto
Under byggnation av altan på hus, med trästomme och oavslutat räcke, kvällsljus, verktyg och en stol för paus efter arbete.
Skapa konto

En sektion kvar på räcket på stora delen. Sen hörnet kvar på delen utanför entrén.

Men det får bli i morgon, nu sitter jag här och njuter av en kall!

• Gilla
4774 och 13 till
  • Laddar…
Fantastiskt!
Du jobbar dessutom så snabbt att jag blir alldeles hänförd. 🌼

Hur har du fäst sektionerna i räcket?

• Gilla
maah och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Fantastiskt!
Du jobbar dessutom så snabbt att jag blir alldeles hänförd. 🌼

Hur har du fäst sektionerna i räcket?
Tack!
Ibland försöker jag att jobba lite långsammare för att man måste passa på att njuta med. Det är ju ändå avkoppling att bygga!
Men nu väntar vi tillökning i familjen inom kort så det finns en deadline.
(Och en lista med andra saker som ska fixas)

Jag har fäst sektionerna med 4 trallskruv uppåt i överliggaren. Och sen två 75mm trallskruv skåskruvade nedtill i stolpen.

Staketribborna sitter med 2st 55mm trallskruv uppe och 1st 75mm nere.

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.