Byggahus.se
I går hämtade jag mitt MFT/3 set

Det följer ju med skena + det nödvändigaste för att komma i gång.

Men vad mer (tvingar mm) skulle ni som är vana användare rekommendera att jag införskaffar för att täcka upp de flesta behov för en hemmasnickare

Festool har ju sitt färdiga set FX-set, men det är ju svindyrt.

heos
Kan rekommendera ett gäng låga och höga bench dogs. Sen jag köpte sådana så har jag väldigt sällan använt prylarna som ingår. Det går mycket snabbare att fixa vinkelräta snitt på så vis.

FX säljs inte längre, men tycker Veritas motsvarighet är mer prisvärd och innehåller bättre grejer. Har dock inte testat dem sida vid sida utan bara utifrån bilderna. Någon som äger Veritas får gärna komma med input.

Såg också en tråd om precisionen på dogsen någonstans, tror det var FOG.
Där kom de fram till att precisionen låg på 19.95mm för märket Precision, Parf och Qwas på 19.90.

Precision:
https://precisiondogs.us/products/precision-bench-dogs

Har inte hittat precisionen på Veritas men misstänker att de är likvärdiga med Parf och Qwas.

Bild på Veritas:
Veritas-MFT-Clamping-Kit-83-1376638233.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Microkatten
Jag har, vad jag minns på rak arm:

- 1 par Festool Tvärstag MFT/3-QT för att göra bordet stabilare när jag t.ex. handhyvlar
- 2 st Festool Snabbtving FS-HZ 160 för att spänna fast saker i hålen på bordet och spåren på sidorna
- 2 st Festool Skruvtving FSZ för att spänna fast saker i spåren på sidorna och fästa styrskenor
- 2 st Festool Spännelement MFT-SP för att spänna fast saker på bordet
- 2 st Veritas Planing Stops i olika storlekar för att hålla (tunnare) ämnen när jag handhyvlar

Allt detta använder jag konstant. Några Dogs kan säkert också vara bra att ha.

tack för svaren.

Funderar på att börja med att köpa detta kit :
http://marxing.de/produkte/verbessertes-standardset/
(med avslipade dogs)
plus
MFT-SP
FS-HZ 160

FSZ har jag sedan tidigare
(om ni inte kan tyska, kör google translate till engelska (svenska översättningen blir oläsbar))

Ägt SYS-MFT-FX-Set ett bra tag nu och tycker att det suger. Glappar hyfsat i hålet så kapningen blir inte helt vinkelrät alla gånger.
Egentligen borde dessa dogs vara koniskt svarvade, d.v.s. 20 mm högst upp och 19,5 längst ner.

Misstänker att hålbilden på skivan inte heller är speciellt vinkelrät.

Funderar på att byta skivan, kanske en vattenfast MDF eller HDF och lämna in för laserskärning. Där hålen får bli 19,8 eller vad nu dessa originaldogsen har för diameter.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.