Jag ska ordna med en parkeringsplats på tomten vid mitt fritidshus. Jag behöver fälla några större träd samt rensa en del mindre träd och buskar vid vägkanten. Träden står på spalten mellan min tomt och vägen. Jag får ingen svar från ägaren huruvida jag får rensa detta. Jag antar att han inte har ngt emot detta. Finns det några regler kring detta?
Tacksam för svar
34 998 läst · 169 svar
35k läst
169 svar
Tillåtet att fälla träd som står utanför min tomt?
Sida 1 av 12
-
-
Du får så klart inte fälla någon annans träd såvida det inte finns ett servitut eller liknande som ger dig rätt till det eller får ägarens tillåtelse. Att anta att ägaren inte har något emot det är ingen bra metod.
- Laddar…
-
Lämna en lapp om att du vill ha tag i personen i fråga... Och i vilket ärende.
Hör personen av sig så vet du att det finns en möjlighet.. Annars lägg ner och glöm... Det blir bara dyrt...- Laddar…
-
-
Naturligtvis, men vad spelar det för roll?
Det är ett bra sätt för att ändå lägga fram en tanke på förhandling..- Laddar…
-
-
Medlem · Östergötland · 271 inlägg
-
Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 7 604 inlägg
Nötegårdsgubben
Skogsägare- Stockholm och Smålands inland
- Medlem feb 2017
- 7 604 inlägg
- 12 089 gillningar
- 419 bilder
Står träden i vägområdet har du sannolikt rätt att ta bort dem om det är en väg du har servitut på. En skiss eller karta hjälper för att förstå situationen. Gissar att ingen äger en smal remsa mark mellan din fastighet och vägen utan att vägområdet ligger på grannfastigheten med diken och allt.
Det är förstås bäst att vara säker på sin sak, men det är i alla fall inte omöjligt att du har rätt att fälla träden.- Laddar…
-
Alfredo
Besserwisser- Västernorrland
- Lägenhet, 80-talet
- Medlem sep 2008
- 10 409 inlägg
- 9 892 gillningar
- 977 bilder
- Laddar…
-
Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 7 604 inlägg
Nötegårdsgubben