Hej alla husexperter
Jag har en matkällare (ca 4m2) i mitt 70-talshus som till 2/3 ligger under jord. Jag vill använda nu använda den till vinkällare men fluktuationen av temperatur över året är lite för stor (mellan 7-20 grader). Innan jag ev. installerar en klimatanläggning vill jag prova att utvändigt tilläggsisolera den delen som ligger ovan jord (se bild som visar den övre 1/3 utvändigt). Matkällaren är en tillbyggnad av huset med murgrund till 2/3 och isolerad med träreglar och 15cm mineralull översta 1/3 delen. Min misstanke är att delen ovan jord skapar skapar de största variationerna i temperatur då tre av väggarna är ytterväggar och en av dem vetter mot syd. Min tanke är därför att en utvändig tilläggsisolering delen ovan jord , och från vad jag läst i andra trådar tänker jag mig lekablock+cellplast utanpå befintlig struktur (för att inte behöva göra om allt från början). Vad tror ni om planen och finns det någon risk för fukt som man bör tänka på när man bygger på med lekablock och cellplast utanpå befintlig struktur med träreglar? Kan en luftspalt hjälpa? Väldigt tacksam för era tankar då jag vill hitta en långsiktig lösning
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder