7 318 läst ·
11 svar
7k läst
11 svar
Tilläggsisolera yttervägg med fasadskiva + distanser - Vilken spik?
Hej,
Jag ska tilläggsisolera 45 mm och vill gärna minimera köldbryggor. Därför har jag kollat på Fasadskivor t ex http://www.isover.se/files/Isover_S...nvisningar/2007/Arb_anv_fasadskiva31_2007.pdf
Min granne säger att panelen kommer att lossna med den lösningen, då jag ska använda 75mm spik till bottenbrädorna och 100mm spik till lockläkten. Spikarna blir helt enkelt för korta för att gå in ordentligt i den gamla väggen, och distanserna klarar inte vikten om fasaden hänger på spikläkten.
Vår gamla konstruktion ser ut som bilden, fast utan invändig isolering:
Gipsskiva
Tretex
Brädbeklädnad
Foderpapper
Vägg med sågspånsisolerad stomme
Brädbeklädnad
Bottenbräda
Lockläkt
Ni som satt upp fasadskiva för att slippa köldbrygga, hur har ni lyckats spika panelen så den sitter?
Skippar fasadskiva om det inte finns en vettig lösning och isolerar mellan 45 x 45 reglar istället.
Jag ska tilläggsisolera 45 mm och vill gärna minimera köldbryggor. Därför har jag kollat på Fasadskivor t ex http://www.isover.se/files/Isover_S...nvisningar/2007/Arb_anv_fasadskiva31_2007.pdf
Min granne säger att panelen kommer att lossna med den lösningen, då jag ska använda 75mm spik till bottenbrädorna och 100mm spik till lockläkten. Spikarna blir helt enkelt för korta för att gå in ordentligt i den gamla väggen, och distanserna klarar inte vikten om fasaden hänger på spikläkten.
Vår gamla konstruktion ser ut som bilden, fast utan invändig isolering:
Gipsskiva
Tretex
Brädbeklädnad
Foderpapper
Vägg med sågspånsisolerad stomme
Brädbeklädnad
Bottenbräda
Lockläkt
Ni som satt upp fasadskiva för att slippa köldbrygga, hur har ni lyckats spika panelen så den sitter?
Skippar fasadskiva om det inte finns en vettig lösning och isolerar mellan 45 x 45 reglar istället.
Uppfattar jag dig rätt? Skruva t ex 160mm skruv genom spikregeln/distansen/brädväggen? Det skulle bli tillräckligt för att spikregeln ska orka bära fasaden? Vill inte skruva fasaden.
Jag är så naiv att jag tror att Isover vet vad de gör. Vill du säkra ytterliggare kan du sätta ett vanligt vinkel beslag som extra stöd på en av de horisontella spikläkterna, jag utgår från att du skall sätta stående panel.
Ja, det är stående panel.
Vi har en del grannar som tilläggsisolerat där panelen börjat lossna på en del ställen, därav extra oro.
Tyvärr ger inte Isover råd angående spiklängder/fästmaterial.
Vi har en del grannar som tilläggsisolerat där panelen börjat lossna på en del ställen, därav extra oro.
Tyvärr ger inte Isover råd angående spiklängder/fästmaterial.
SBH - Hur är din fasad uppbyggd och vad använde du för isolering?
Spikade du fasaden med 75 resp 100?
Det blir utmärkt om du skruvar spikreglarna mot distanser precis som det brukar beskrivas för de här systemen med isolerskivor. Panelen sitter ju i reglarna och har inget med din underliggande vägg att göra inga konstigheter där.
Har det själv så med dubbla skivor tom för att kunna lägga skarvarna förskjutet i båda riktningarna och totaltjocklek 120 mm. Blir riktigt bra på alla sätt och inga problem med att fästa panel pga av detta.
Har det själv så med dubbla skivor tom för att kunna lägga skarvarna förskjutet i båda riktningarna och totaltjocklek 120 mm. Blir riktigt bra på alla sätt och inga problem med att fästa panel pga av detta.
Klicka här för att svara