7 089 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Tilläggsisolera kopplade 2-glasfönster med karbonatplastskiva?
Vi har 2-glas fönster med kopplade bågar och går i tankar på att byta dessa för att minska värmeförlusterna.
Då hittar jag ett företag som säljer karbonatplastskivor som man bara klämmer fast mellan bågarna. Detta innebär att det i teorin går från att vara ett en luftspalt till två luftspalter till en spottstyver -ca 100 m2 fönsteryta.
De menar då att man med denna metod får en U-värdessänkning med 65 W/m2.
http://www.stocksundet.se/egensida/isolera-2-glasfonster/107
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Då hittar jag ett företag som säljer karbonatplastskivor som man bara klämmer fast mellan bågarna. Detta innebär att det i teorin går från att vara ett en luftspalt till två luftspalter till en spottstyver -ca 100 m2 fönsteryta.
De menar då att man med denna metod får en U-värdessänkning med 65 W/m2.
http://www.stocksundet.se/egensida/isolera-2-glasfonster/107
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Låter ju lite intressant men jag undrar hur det ser ut när man satt dit den, tyckte det var lite svårt att se på bilderna på telefonen.
Annars kan man ju byta innerglaset mot ett med energibeläggning men det vet du nog redan.
Annars kan man ju byta innerglaset mot ett med energibeläggning men det vet du nog redan.
Redigerat:
I teorin tycker jag att det borde fungera, jag är lite sugen själv men det kanske får bli nästa höst. Min enda tidigare erfarenhet är att tilläggsiolera englasfönster med plasfolie (tejpas på bågen och krymps sedan med hårblås), och det fungerade bra.
Enligt hemsidan så ska detta inte synas över huvudtaget och i "kittet" ingår tydligen lintätning som tätar mellan bågarna.
Jag har också funderat på ett energiglas, men detta kostar en slant, är en del arbete att montera samt kan även äventyra fönstrens gångjärn då dessa väger betydligt mer.
Såg att det fanns en "provsats" där man får skivor och tätning för 299 inkl. frakt. Ska beställa detta för att prova och se om man märker någon skillnad. Montaget är ju busenkelt.
Jag har också funderat på ett energiglas, men detta kostar en slant, är en del arbete att montera samt kan även äventyra fönstrens gångjärn då dessa väger betydligt mer.
Såg att det fanns en "provsats" där man får skivor och tätning för 299 inkl. frakt. Ska beställa detta för att prova och se om man märker någon skillnad. Montaget är ju busenkelt.
Hmm, tror att jag är skyldig den andra tråden ett svar. Skall fixa det så blir den listad bland senaste inläggen.MMR skrev:
EDIT: Dn andra tråden
http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/207735-isolerplast-till-2-glas.html
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Putsa om fasad - tilläggsisolera?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Hur öppna fönster med skruvkopplade bågar?
Fönster & Dörrar -
Tilläggsisolera hus utan ångspärr eller luftspalt.
Isolering -
Energiglas i kopplade 2-glasfönster. U-värde?
Fönster & Dörrar -
självdragshus, pelletspanna, hur ska jag täta kopplade 2-glasfönster med persienner.
Fönster & Dörrar