har precis köpt hus jag o tänkte kolla vad som gäller med diffissions spärr, vid tilläggsin isolering mot timmerstomme samt k-värden och sånt.

som det ser ut nu är det panel, 50 isolering,vind papp, 5" timmer, (tre tex som ska rivas)

min fråga är hur mkt jag behöver tilläggs isolera invändigt för att få fullgod isolering+ om jag ska ha diffussionsspärr eller inte & vart den ska vara, ( närmast gipsen som vanligt)
huset ska vara uppvärmt och året runt boende!

Fullgod isolering är totalt 300mm enligt Energimyndigheten. Du bör alltså bygga på, tja.....150- 200mm med isolering.

Tok tjockt ja! :D Men ska man göra så måste man se över innomhusventilationen & göra en investering där med. Men det bör du göra i vilket fall som helst när du tilläggsisolerar efter som risken att få fukt skador ökar i samband med tjockleken på isoleringen.

70+45 kanske är nog mera lagom. Ska du köra med diff-spärr så bör den ligga mellan 70 & 45:an så kan ni dra el och sådant i 45:an utan att skada plasten.

men hur blir det med diffussions spärren då, den ska väll sitta där varmt & kallt möts för att det inte ska bli mögel på iso/gips, dvs närmast gipsen.

sen har jag ju bara 2glas fönster som släpper genom mkt, jag hade tänkt mig att tilläggs isolera med 70 invändigt.

då har jag ju ändå 50 iso, 5" timmer & 70 iso, borde man komma ganska långt på.

jag har ganska små rum så luftvärme pump vet jag inte om det är någon idé, värmen kanske inte sprider sig tillräckligt.
huset är ett 1½plans med torpar grund.
samt att det är kamin/ kakel ugn i varje rum! :P
har eventuellt planer på att öppna upp någon vägg för att få lite rymliigare, samt att det kan underlätta för värmesprideningen vid en ev luftvärme pump.

Diffspärren får sitta 1/3:e del in i isoleringen sett i från den varma sidan.
Så det finns många sätt att lösa det. Eller så gör man som du hade tänkt sätta den vid gipset. Naktdelen är ju då att all El gör hål i plasten, Alla tavlor, hyllor osv gör hål i plasten.

Har samma förutsättningar som dig frankan, fast bara med en rökkanal..

En himla massa jobb har det blivit för att göra i ordning huset så att även övre plan kan utnyttjas för året runtboende, köket är dessvärre rivet och flyttat, ett nytt badrum är på g etc..

Funderat mycket med på hur jag ska göra med insidan, kommer faktist bara dreva om innifrån, prioriterat nya 3glasfönster, vindsisolering + kök + badrum, väggar, tak ,golv mm.

Dels för att man läst och hört de här med diffusionspapp eller ej, timmer ska kunna "andas" , sedan att en tilläggsisolering i väggar har lång återbetalningstid mm.

Huset är ju inte så himla stort heller drygt 6,5 x 8m så börjar man tilläggsisolera innifrån som man ska göra med timmer så krymper ju boytan med så att lite förluster får de bli i mitt fall ;)

Har öppnat upp en del så jag räknar med att kunna ha en luft/luft sen när det blir klart..host host :)

Finns ju många trådar om just det här ämnet att läsa om här på forumet med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.