Byggahus.se

Tillägsisolera Garage Vind

1. C
    Medlem Nivå 2
    Ja, som rubriken lyder hade jag tänkt utöka isoleringstjockleken på vinden för om möjligt kunna få varamare i garaget. Det endå som för tillfället ligger på är något liknande av detta:

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=2913

1.Vilken tjocklek på isoleringen är lämpad för mitt ändamål ( kunna vistas vintertid)
    2. Vilken sorts isolering bör jag använda för ett bra resultat

Tack på förhand alla!:

2. P
    Medlem Nivå 10
    Garaget hur varmt tänker du ha det? 15 grader?
    Garaget bara för att ställa in bilen? eller är det verkstad där du meckar, spikar sågar i 3 dagar i veckan?
    Vad har du för ventilation i garaget? Innomhus alltså.

Det du har i dag är allstå glasull.

Du kan öka på det till 30cm isolering. Enklast & snabbast är nog att blåsa upp lösull.

3. C
    Medlem Nivå 2
    Runt en sisodär 8-10 grader räcker fint. bör även tilläga att sidan där fotot är taget vetter ner mot sjön så höst/vårtid kan det blåsa kraftigt.
    1. Bör jag göra ytterigare någon tätning där

Men då blir det nog lösull som du rekomenderade

Tack!

4. P
    Medlem Nivå 10
    Nja du behöver nog inte göra någon yttligare tätning där.

Men om det blåser mycket så kan lösullen blåsa om kring och allt hammlar i ena hörnet. blåsten gör även att det isolerar sämmre.
    Då är det bra med sådan isolering som ligger där i dag med papp på. Försök att få den att ligga överst med pappen på. dvs ovan på lösullen.

5. C
    Medlem Nivå 2
    Okej. Så jag ska försöka få lösullen under glasullen?

6. P
    Medlem Nivå 10
    Exakt. Enklast är ju att du rullar i hop den isoleringen som ligger där i dag. Sprutar ut ny isolering, rullar ut den gammla isoleringen ovanpå.

Värt att tänka på så ska inte isoleringen ligga i kontakt med yttertaket. Man brukar sätta en skiva mellan takstolarna så att isoleringen inte ligger i mot yttertaket. Finns speciella att köpa eller så tar man billigare skivor och använder i stället.

Du ser vad jag menar på denna sida http://www.isover.se/sw23092.asp

7. C
    Medlem Nivå 2
    Men då blir det nog något sånt.

Tack

8. G
    Medlem Nivå 6
    Jag tycker det ser ut som pappert på din isolering är blöt. Är den det? Så fall har du nog problem på din vind...

- M

9. C
    Medlem Nivå 2
    Tyckte även jag att isolerigen såg blöt/fuktig ut på bilderna, Jag har dock undersökt lite nogrannare och tycker inte den verkar blöt.
    Mvh