Håller på och byter panel på en del av huset (ovandelen på kortsidorna, fasaden är tvådelad).
Bakom den nuvarande fasaden sitter en mörkbrun "papp" som ju är vindpapp om jag förstått det rätt.
Jag har sådan hemma på rulle, men är en sådan duk likvärdig med lite nyare alternativ som vanlig vindduk?
Eller finns det någon fördel att använda den pappliknande varianten? Pappen verkar ju lite tjockare, men är den bättre på något sätt?
Vindpappen sitter alltså utanpå reglarna och innanför den sitter tilläggsisoleringen. Nu när jag bryter bort fasaden så kommer den gå sönder på sina ställen, vet jag av erfarenhet, därav byte av den.

Tilläggsfråga: Bör man byta ut tilläggsisoleringen mot ny när man håller på eller håller den äldre? Den gamla tilläggsisoleringen lades till 1990 enligt pappren, är det något som blir sämre med åren eller är det onödigt att byta?
Jag tror det är glasull eller stenull som sitter där nu.

Vindpapp är det traditionella materialet som använts länge, och jag misstänker att det också är billigast. Vinddukarna som man i stor utsträckning gått över till gör samma jobb. Det är mig veterligt ingen skillnad i hur bra det utför sin uppgift - att skydda isoleringen mot vinddrag/luftrörelse. Gissningsvis används vinddukarna därför att det går lite snabbare att sätta upp dem, (för yrkesfolk iaf).
Så, du kan använda vilket som.

Nej, det finns ingen som helst anledning att byta ut isolering från 90-t, såvida den inte är perforerad som en schweizerost av gnagare.

• Gilla
40talshuset
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Vindpapp är det traditionella materialet som använts länge, och jag misstänker att det också är billigast. Vinddukarna som man i stor utsträckning gått över till gör samma jobb. Det är mig veterligt ingen skillnad i hur bra det utför sin uppgift - att skydda isoleringen mot vinddrag/luftrörelse. Gissningsvis används vinddukarna därför att det går lite snabbare att sätta upp dem, (för yrkesfolk iaf).
Så, du kan använda vilket som.

Nej, det finns ingen som helst anledning att byta ut isolering från 90-t, såvida den inte är perforerad som en schweizerost av gnagare.
Låter bra det. Nej isoleringen ser kanon ut där jag kunnat se den. Kommer behålla vindpappen som håller isoleringen idag och sen sätta vindduk utanpå bottenbrädorna då nuvarande vindpapp fått lite stryk här och där.

Finns ingen nackdel att ha dubbel vindpapp antar jag, med lite mellanrum mellan dom.. ?

4 40talshuset skrev:
Finns ingen nackdel att ha dubbel vindpapp antar jag, med lite mellanrum mellan dom.. ?
Nej. Vindpappen är fuktgenomsläpplig så ingen fukt kan bli instängd mellan lagren.

• Gilla
40talshuset
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.