Byggahus.se
Hej.

Har ett hus som ursprungligen var ett fritidshus från 1944 och som står i Kiruna.
Huset har med åren byggts ut i vad jag kan se 3 etapper.

Nu till problematiken.
Isoleringen på vinden var minst sagt blandad, både sågspån, mineralulls skivor och ngn form av barkmjöl.
Sågspånet och barkmjölet har jag nu sugit ur, och har på en del ställen kvar skivor med mineralull.
När jag nu blottlagt regelkonstruktionen inser jag att det kommer vara tämligen omöjligt att lägga en ångbroms på ett bra sätt. Det pga att huset är utbyggt i omgångar.

Så min undran:
Kan jag slippa ångbromsen?
Jag har tänkt att blåsa in lösull av cellulosa på vinden och låta mineralullen ligga kvar under den.
(Läste någonstans att det skulle fungera)

Tacksam för svar och andra tips på hur jag kan gå tillväga.

Mvh/
Martin

Tomture61
Varför vill du spara mineralullsisolering på vinden ?
Hade du kört cellulosaisolering till 100% så hade jag sagt , skippa ångbromsen , ej nödvändig om det är tätt så isolering ej kryper iväg .
Vet ej hur mineralullsisolering reagerar utan ångbroms , hur ser det ut nu under isoleringen ?

Tomture61 Tomture61 skrev:
Varför vill du spara mineralullsisolering på vinden ?
Hade du kört cellulosaisolering till 100% så hade jag sagt , skippa ångbromsen , ej nödvändig om det är tätt så isolering ej kryper iväg .
Vet ej hur mineralullsisolering reagerar utan ångbroms , hur ser det ut nu under isoleringen ?
Hej, och tack för svar :)

Tänker mest att mineralisoleringen (plattor) legat där innan men med sågspån ovanpå, och det verkar inte varit några problem med fukt/mögel, varför det känns onödigt att ta bort det i så fall. Den isolerar ju trots allt

Under isoleringen så finns egentligen inget ner till innertaket, varken ångbroms eller ångspärr.
Så rent spontant känns det bättre att arbeta helt utan och låta den fuktiga luften arbeta sig genom mineralullen upp i cellulosaullen där känsligheten för kondensutfällning inte är lika stor, då den har sina hygroskopiska egenskaper.

Men tar tacksamt emot ideér på hur man bäst löser problemet.

/Martin

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.