Byggahus.se

Tilläggsisolering, materialval?

1. X
    Renoverare · Södermanland · 1 767 inlägg

xdigger

Renoverare
    Hej!
    Står i startgroparna och ska tilläggsisolera mitt stenhus och sen montera en träfasad(om inte jesus kommer ner och ger mig ett bra pris på putsfasad).
    innan ni totalsågar mig så kostar en putsfasad ca 260.000kr(175kvm) efter rot just nu, murarna har helt enkelt för mycket jobb och kan därför drömma iväg priserna ordentligt. Motsvarande träfasad med isolering ca 80000kr.

Har kollat lite på isolering, cellplast verkar väldigt mycket billigare än tex stenull. För och nackdelar?

Om jag väljer cellplast, kan jag då dra fast spikreglarna direkt utanpå cellplasten med lättbetongsskruv rakt igenom, eller kräver det hylsor och sånt som stenullen kräver?

Oavsett isolering, hur gör man i takfoten, går man emot med isoleringen eller ska man lämna en luftspalt, jag tänker på kondens på undersidan av taket.

Med vänlig hälsning, Kim

2. J
    Medlem · Blekinge · 9 700 inlägg

justusandersson

Medlem
    Det är svårt att ge några vettiga råd utan att veta hur väggen ser ut idag. Likaså takkonstruktionen.

3. X

xdigger

Renoverare
    Det är lättbetongsväggar och taksponten sticker ut så jag har ett 50cm taksprång ungefär.

4. J
    Medlem · Blekinge · 9 700 inlägg

justusandersson

Medlem
    Det finns många aspekter. Cellplast fungerar bäst när det inte finns behov av spikreglar, annars uppstår lätt glipor. En lättbetongvägg skulle dessutom behöva ett isoleringsmaterial med högre volymvikt än vad frigolit har, för att få bättre värmekapacitet. Jag skulle förorda en regelkonstruktion med stenull med så hög volymvikt som möjligt. Om yttertaket har en luftspalt får du inte täcka för denna, och kan alltså inte gå hela vägen upp.

5. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 877 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Jag förstår inte riktigt vad Justus skriver!

Har själv tilläggsisolerat och satt ny träpanel på ett gammalt hus, det var år 1983.
    80 mm cellplast från Sundolitt, som var spontad och kunde sättas upp över hela väggytorna. Skarvarna blev alltså helt täta.
    Över skarvarna mellan skivorna satte vi spikreglar, vanlig 22x95 panel, som spikades fast i den innanför liggande väggen med 6"-spik in i den gamla träväggen.
    Huset blev dragfritt och elförbrukningen minskade med 50%.

Och, som frågan var, några hylsor användes inte.

• Laddar…
  6. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 759 inlägg

useless

Lök.
    Tänk på brandrisken med cellplast.

• Laddar…
  7. L
    Medlem · Norrbotten · 2 215 inlägg

Lutte

Medlem
    Fas börjar det brinna inomhus och det brinner genom väggen eller ut genom ett fönster så har man större problem än cellplast som isolering.

Jag håller själv på att isolera med cellplast på mitt betonghus, fast jag sätter mellan reglar för att inte bygga ut mer än tidigare plåtfasad.

• Laddar…
  8. X

xdigger

Renoverare
    Regelkonstruktion vill man ju absolut inte ha, det behöver man inte ha med stenullsskivor heller. Man vill ju inte ha onödiga köldbryggor. Däremot ett par stödreglar kan man ju kosta på sig. Utifall man vill bygga ut ett tak över uteplatsen tex.

Sen var frågan angående att gå upp mot taket, var om det är dåligt för undertaket att gå mot, typ kondens och sånt, har bara gavelventilation så ingen vent i takfötterna att ta hänsyn till.

9. X

xdigger

Renoverare
    Lutte, du har inga bilder??

Tror samma här, brinner det så kraftigt så isoleringen på utsidan av betongen brinner, då har vi redan evakuerat huset.

10. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 877 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Javisst, glömde det!

Vårt hus, byggt i början av 1800-talet som en fiskarstuga, hade ingen takfotsventilation.
    Så det fanns ingen anledning att lämna en öppning vid undertaket.
    Men takkonstruktionen var nog så dragig ändå, så det var välventilerat.
    Kutterspånet där uppe var i alla fall friskt och fint :)

• Laddar…
  11. R
    Medlem · 2 644 inlägg

RoBo

Medlem
    Var inte skyskrapan i England isolerad med cellplast ? Skulle nog aldrig använda det. Stenull rekommenderar jag.

12. X

xdigger

Renoverare
    Stenull är visserligen bra, men det kostar ju skjortan.

13. X

xdigger

Renoverare
    Fick ett väldigt bra pris på västkustskivan så det blev det. Beställt 160kvm 50mm isolering. Nu är bara frågan om luftspalt behövs mot takfoten, alltså inte för ventilation utan med tanke på kondens??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.