Byggahus.se

Tilläggsisolering av vindsbjälklag i 100år gammalt hus.

  1. B
    Medlem · 6 inlägg
    Hej,
    Har ett tegelhus byggt 1909. Har de senaste åren gjort av med ca 25.000kWh/år till vattenburen uppvärmning med elpanna. Boytan är ca 90m2 varav ca 75m2 är själva huvudbyggnaden med 2,8m i takhöjd samt ca 15m2 ligger i en sammanbyggd vinkelbyggnad med normal takhöjd (2,3m) och innerhåller groventre samt badrum.

    Planen är att totalrenovera huvudbyggnaden i två etapper där etapp 1 blir lite mer än halva boytan och sedan i etapp2 resten. Renovering vinkelbyggnaden med entre/badrum samt även pannrum och tvättstuga är påbörjad och ny luft/vatten värmepump med tillhörande elpanna monterades för en månad sedan.

    Jag hade funderingar på att redan nu handla hem den isolering som åtgår till renovering av huvudbyggnaden och så länge rulla ut denna ovanpå vindsgolvet och på så vis minska min uppvärmningskostand så länge. (Se annan tråd i detta forum) men har ej lyckat övertyga mig själv då vi faktiskt behöver i alla fall halva vindutrymmet till förvaring av div. möbler och prylar som finns lagrade där idag.

    I går gjorde jag lite undersökningar i vad själva vindsbjälklaget består av.

    Överst ligger spontade brädor (ca 30mm tjocka) i ganska bra skick (trots att de borde var 100år gamla) och glest spikade i bjälkarna vilket gör att de troligen går att demontera hela och återmontera.

    Bjälkarna är ca 150x150mm och ligger med ett cc på ca 1200mm

    Under bjälkarna finns brädor (också ca 30mm tjocka) monterade med ca 5mm spalt mellan och i spalten kan man se vass eller bambu som troligen är armering till ett gammalt gipsinnertak.

    Underst mot boytan är det monterat retangulära träfiberskivor vilka är troligen är målade med takfärg ett 10tal gånger.

    Och befintlig isolering? Hade förväntat mig ett lager torv eller spån men hittade ett 3-5cm tjockt lager av något som liknar det man sopar upp på marken efter att en slarvig murare (eller amatör) har putsat en vägg!! Se bifogade bilder. Har hört att detta kallas för "Byggmästarens blandning"

    (Allt material känns torrt och inga synliga fuktproblem syns någonstans)

    Känns dock som om här finns en det att spara i uppvärmingskostnad.

    Då huset SKA renoveras framöver är det att hitta en vettig nivå på insatsen nu som är kruxet.

    Alternativ:

    1. Strunta i tilläggsisolerningen nu, svälja värmespillet upp upp vinden men samtidigt ej ha förändrat något som kan leda till fuktproblem eller liknande.

    2. Plocka upp golvbrädorna på halva vinden (det som blir etapp 2 i mina framtida renoveringsplaner vilken ligger något/några år bort), ta bort befintlig "isolering"/skräp och lägga i en 145mm isoleringsmatta och lägga tillbaks brädorna. Samtidigt köpa hem isolering till resten men bara lägga ut denna ovanpå befintligt vindsgolv.
    På detta vis har jag plats till de prylar som finns på loftet idag. och den isolering som ligger på vindgolvet behöver ej skäras.

    3. Som alternativ 2 men plocka upp golvbrädorna på hela loftet och lägga i 145mm isolering och sedan lägga tillbaks brädorna (i alla fall på den del av vinden som behövs till förvaring).

    Vilket alternativ låter vettigast?

    Ska man i alternativ 2 och 3 lägga någon ångspärr mellan bjälkarna innan jag lägger i isoleringen? Någon påstod att de tio lager plastfärg som min innertak är målat med i sig är en typ av ångspärr.

    Alla synpunkter mottages med tacksamhet!

    Mvh
    Fredrik
     
    Redigerat 25 jan 2009 13:50
  2. T
    Medlem · 436 inlägg
    Har du läst om Ekofiber?
     
  3. G
    Medlem · 6 968 inlägg
    Ja, det är inte lätt ...
    Från insida har du troligtvis putstak = kalkputs på vassmatta som är vindtätt och är något isolerande. Dom spånskivor i innertaket kan vara övermålad tretex som också är isolerande material. Sen är det träplankor och murbruk-grus.

    Det som jag misstänker mest är luftspalten under golver där det inte finns något fyllning alls.Luften i stängt utrymme ( ingen korsdrag) rör sej/cirkulerar fritt mellan kall och varm yta och transporterar bort värmen i spalter större än 3cm. En spalt börjar bli liiite "isolerande" när den är mindre än 2 cm då luften rör sej/cirkulerar något långsammare. Bäst isolerar en stillastående luft så klart.
    Det luftrummet bör man isolera på något sätt. Skulle låta gruset ligga som det är, ingen plast och kanske hellre kutterspån än mineralull som inte kan hantera vatten. Ekofiber vet jag inget om ....

    Jag skulle i alla fall inte göra något permanent på direkten för att inte rubba fuktbalansen och få en fuktskadad vind på köpet. Att byta tak svider mer i plånboken än fex 5000kr extra för uppvärmning/år.
    Är du säkert att gruset ligger över hela golvyta? Kan tänka mej att gruset är utlagt bara längst väggarna ( samarbetar bättre med tegel i fall det blir fuktigt där) och längre mot mitten ligger kanske kutterspån?
    Isolerar du för mycket så kanske kan du inte förvara någonting där på grund av fuktigare miljön?

    Man kan undra varför fyllde man inte hela spalten med annat isolerande material?
    Byggfusk? Brist på byggmästarens blandning? Eller fanns det något som en annan renoverare tyckte var olämplig och tog bort?
    Jag skulle testa att ta bort brädor närmast takfoten och rulla ut en matta mot vägg och mot byggmästarens blandning ( täppa till den luftspalten som finns under golvet nu) sen vänta och se vad som händer
    gaia
     
  4. B
    Medlem · 6 inlägg
    Din beskrivning av mitt vindsbjälklag stämmer perfekt, målad Tretex, putstak bestående av gips och vassmatta, träplank, murbruksgrus ca 3-5 cm, luftspalt ca 10-12 cm samt golvbrädorna till vindsgolvet.

    Jag är ganska säker på att jag är den förste på 100 år som tittar ner i bjälklaget och lagret av "Byggmästarens blandning" verkar vara jämt fördelat i hela bjälklaget. Kan se från långsida till långsida på huset om jag tittar ner där jag tog upp 2 golvbrädor vid ena ytterväggen. Kan även på några andra ställe se ner i bjälklaget där sponten brustit i någon golvbräda samt i några knasthål.

    Byggmästarens blandning / gruset består av porösa klumpar i storleken 3 till 30mm diameter och är kanske lite isolerande i sig. Kanske kunde man lägga i en isolermatta (glasull/stenull) på 95 eller 120mm för att fylla den tomma luftspalten ovanpå gruset.
    Med denna konstruktion bör fortfarande en del värme passera igenom upp på vinden och hålla klimatet bra här samtidigt som mina uppvärmningskostnader bör minska något.

    Huset är lite ovanligt på så vis att trotts de 2,8m i takhöjd invändigt så sticker ytterväggarna upp ca 50cm över golvbrädorna på vinden och därför ansluter vindsbjälklaget mot ytterväggen i stället för takfoten.

    Mineralullsmatta känns enklare att hantera än kutterspån....rätt eller fel....??
    Ekofibrer har jag inte hellre någon koll på, var inne på deras hemsida men förstod inte riktigt poängen.

    Mvh
    Fredrik