Jag har tänkt göra om på min vind, där det innan fanns ett tilläggsisolerat gästrum på ca 12 m2, medan resterande 88 m2 varit kallvind och förvaring. Huset är från 1904 med källare, två våningar boyta och sedan vind.
När jag rivit gästrummet var det isolerat med en tunn (4-5 cm) glasfibermatta i svart papp.
Nu när vinden är tom och det är dags att börja bygga upp igen dyker det upp ett antal frågor. Utifrån och in är det plåttak, takpapp, råspont.
* Hur gör jag med luftspalt? Eftersom det inte är öppet mot utsidan kommer det inte komma in frisk luft den vägen. Kan jag ändå ha en luftspalt på 20-25 mm, bara för att inte isoleringen ska ligga direkt mot råsponten?
* Tjocklek på isoleringen? Jag skulle helst isolera till takstolens djup, 130 mm. Räknar jag bort luftspalt så är det då ca 100 mm kvar. Läser ofta att det rekommenderas 300 mm isolering, men jag är tveksam eftersom jag då dels skulle behöva bygga ner befintliga takstolar nästan 200 mm (vilket äter upp mycket av den användbara vindsytan) och dels var ju det tidigare gästrummet isolerat med avsevärt mindre?
* Ångspärr? Om jag nu håller nere isoleringstjockleken läser jag att vid isolering över 200 mm så bör man använda ångspärr. Här blir det ju då mindre. Ska jag ändå plasta in isoleringen?