Byggahus.se

Tilläggsisolerar vind

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag håller på att tilläggsisolerar vinden och är i princip klar med den delen. Frågan är hur jag ska göra när jag ska skiva väggen. Det finns ingen luftspalt på ytterväggen idag, men jag har tänk isolera den i framtiden (5-års period kanske) och då byta panel och bygga med luftspalt på utsidan.

Jag har hört någonstans att man skall ha gles på insidan av en yttervägg, men har inte riktigt lyckats få klart för mig varför. Stämmer det ens?

Väggen ser ut som på bilden och antingen sätter jag skiva direkt mot 2"4-reglarna eller så sätter jag en gles emellan.

Hur hade ni gjort? (förmodligen inte alls såhär :))
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    vägg.jpg

2. B
    Allvetare · Nivå 14
    Anledningen misstänker jag är att man vill få ett installations-skikt innanför ångspärren, där man kan dra el och andra ledningar utan att punktera plasten. Ökar du upp till 45 mm så får du dessutom plats med alla eldosor innanför plasten utan problem (det finns de som lyckas klämma in dem på 28 mm också, iaf om ångspärren inte är för spänd).

3. M
    Medlem Nivå 1
    Ja, det är klart, om man bortser från det då? :)

Jag har inget behov av el i den väggen, ingen fördel att ha en luftspalt på insidan när man inte har någon ute?