Byggahus.se

Tilläggsisolera vindsbjälklag i mansardhus

  1. T
    Medlem · 3 inlägg
    Hej,
    Jag har ett trettiotalshus med brutet tak, mansardtak, där jag vill tilläggsisolera vindsbjälklaget. Idag är det bara 14 cm spån mellan bjälkarna. Min oro ligger i att jag stänger inne fukt om jag isolerar, så att bjälkarna förstörs. Idag är fuktvärdena mycket bra.

    Min tanke är att använda två lager glasfiberull på rulle direkt på befintligt sågspån. Det översta skicktet med pappsida uppåt. Eventuellt lämnar jag ett luftskickt längs ytterkanten av vinden, mot taket. Vet inte om detta behövs eftersom de lodräta delarna av mansardtaket är fyllda med spån och troligen inte släpper in ventilationsluft.

    Är det ok att göra så här. Vad ska jag tänka på så att fuktig inomhusluft inte stannar i bjälklaget (sågspånet) i sin strävan uppåt? Är det viktigt att det inte är luft mellan nuvarande spån och ny isolering?
     
  2. Larsa
    Medlem · 3 236 inlägg
    Har du ångspärr ned mot bostadsdelen? Annars kommer du få fukt i isoleringen. Tänk på att om man tilläggsisolerar vindsbjälklaget i ett gammalt hus kan man "rubba den balans som finns idag". Det kan t.ex. bli fuktigare på vinden då den blir kallare.
     
  3. T
    Medlem · 3 inlägg
    Någon ångspärr finns troligen inte. Är detta ett "krav" att ha vid tilläggsisolering av gamla hus?
    Kan man tänka sig att kompromissa och bara ta ett lager isolering à 95 mm? Borde ändå göra en hel del på värmeförlusten.
     
  4. Larsa
    Medlem · 3 236 inlägg
    Problemet är att glasfiber isolering inte klarar av att "andas" ut ev fukt, utan den stannar i glasfibern. Det är därför det är viktigt med ångspärr. Använder man cellulosa eller linbaserad isolering skall den enligt uppgift klara av att andas ut eventuell fukt, så då behövs inte ångspärren.
    Ett alternativ är att ångspärren går att sätta 1/3 in i isoleringen (innan luften hunnit kallna). Du kan ju då kanske lägga ångspärren ovanpå spånen, och sen isolering (typ 250-300 mm). Denna variant bör du dock undersöka ordentligt då jag personligen tycker att den verkar riskfylld. Det kommer säkert mycket kommentarer här på forumet, så vi får se vad de andra tycker. :)
     
  5. G
    Medlem · 670 inlägg
    Har du bra värden idag och ändrar förutsättningarn med mer isolering så finns risk att du får problem med fukten. Du är mest rädd att fukten skall stanna i isoleringen, men även om du får en isolering som andas och kan släppa fukten vidare ut i luften, så betyder inte det att du inte kan få problem. Med mer isolering så får du en kallar vind och luften på den vinden kan inte hålla lika mycket fukt som en varmare vind kan, och du därmed kan få mer fuktutfällning på kalla ytor på din vind.

    Sätt plast i ditt hus där du inte har plast idag kan även det ge dig problem, för det är nästan helt omöjligt att få plasten tätt och där den inte är tätt kommer du få en högre koncentration av fuktig luft, än vad du får om du inte har plast...

    Det klassiska misstaget som många har gjort (gör) är att man har ett äldrehus (20-30 tal) och så renoverar man i det, sätter in nya fina fönster, tar bort oljepannan och tilläggsisolerar på vinden, och så har man skapat sig massor med problem. Anledningen är att man ändrat ventilationsflödet och lufttemperaturen på din vind.

    Hur man löser problemet finns lika många svar som personer du frågar. Jag skulle föreslå som Larsa säger att använda ett naturisolering som kan "buffra" fukten och samtidigt sätta in någonsort av mekaniskfrånluft så att det mesta av den fuktiga luften tar den vägen ut och inte upp genom taket till vinden. Så du säkertställer en ordentlig ventilation i huset. Ett sätt att höja temperaturen på din vind är att helt enkelt isolera på utsidan av ditt tak, lägga cellplast under takpannorna. Kanske inget man gör bara sådär, men om du ändå skall lägga nya pannor så kan det vara en ide....
     
    Redigerat 15 aug 2009 18:53
  6. T
    Medlem · 3 inlägg
    Inte lätt det här. Jag börjar få en aning varför tidigare ägare låtit nuvarande isolering vara. Men det är många som rekomenderat tilläggsisolering (bl.a. anticimex vid upprättandet av energideklaration i samband med köpet tidigare i år) så jag vill ändå utröna ämnet.

    Någon omläggning av pannor är inte aktuellt just nu. "Naturisolering och mekanisk frånluft "kanske är det bästa. Får se om någon mer samtycker. Vi har ny ventilation med fläkt i badrummet på övervåningen. Ett flitigt användande av denna som komplement kanske är en lösning.

    Sen kan man ju alltid göra nya fuktmätningar efter ett tag för att se hur mycket värre det blivit ;)
     
  7. G
    Medlem · 670 inlägg
    Tror inte den räcker, det är rätt mycket luft som skall dras runt, men det beror ju på hur resten av ventilationen av huset ser ut, om man har bytat ut de gamla fönstern mot nya och där mer tättat mer, om man bytat ut oljepannan mot något annat så man inte längre använder skorstenen för att få fart på ventilationen....
     
  8. A
    Medlem · 304 inlägg
    Jag håller som bäst på att bygga om mitt mansardtak, gör om från 100mm glasull i snedtak till 300mm ekovilla lösull samt från 10cm spån/kutter till ca. 35cm ekovilla. Jag har slitit bort all glasull jag har hittat. :) Hade 50mm byggmatta ovan spånet och det har funkat, men då är det varit varm murstock och lite isolering.

    Jag behåller iochförsig allt spånet på vindan men det mesta har jag skottat och fyllt i "broarna" jag byggt, så just där blir det endast 35cm kutter + spån. I snedtaket på ena sidan var det plastat sen tidigare isolering, den åkte bort. På kallvindan ligger det papp under spånet som är riktigt friskt.

    Jag har även isolerat gavlarna på kallvindan då jag bytte panel och isolerade väggarna så det minskar ju förlusterna lite mot tidigare då väggarna var helt oisolerade.
    Kan lägga in lite bilder om intresse finns! :)

    Jag har ingen aning om jag kommer få problem, men jag tror inte det. Är inte direkt nåt proffs!

    Jag har även monterat termostatiska tilluftsventiler där det behövs (och plockat bort den i badrum/tvättstuga) och kommer att ha frånluftsfläkt i badrum/tvättstuga samt övervåning. Kommer att testa om det räcker med självdrag i kök, alla andra frånluftskanaler blir stängda så köket blir ensamt på självdrag.
     
    Redigerat 15 aug 2009 22:30
  9. L
    Medlem · 365 inlägg
    Har själv köpt ett hus från -56 där vi samma som ni har fått rekomendation i energideklarationen att tilläggsisolera vinden.
    Fick av min besiktninngsman/vän samma rekomendation att tilläggsisolera, och att då i samma veva ta bort allt spån. Som han menade på bara va bra till en sak och det va att ge råttorna något att leka i. Samnt att det isolerade väldigt lite.

    Vi kommer dock inte att isolera vårat hus nu direkt utan vänta tills någon gång nästa år med detta. Då det finns en hel del annat att ta tag i först.

    Lägg gärna upp bilder på hur ni går tillväga och dyligt på era hus, så en som jag som sitter i startgroparna på att ta tag i det hela får lite tipps och trix

    Välmött
     
  10. Immobil
    Medlem · 9 936 inlägg
    Hittade du någon fukt där?

    Bilder är alltid intressanta! :)
     
  11. D
    Medlem · 50 inlägg

    Hur sätta plasten?!

    Jag ska oxå tilläggsisolera vinden, troligen redan nästa vecka om jag hunnit förbereda färdigt med landgång på vinden, bygga en "låda" runt vindstrappan och sätta upp plast och skivor i det ena rummet med snedtak. Det är just där jag funderar hur jag ska lösa det hela!

    Jag provar bifoga en fil så ni får se hur det ser ut med takstolarna.
    Min fråga är hur jag ska välja att sätta plasten. Ska jag sätta plasten från takfot upp mot vinden längs bjälkarna (blir nog en del spill på plasten då)
    Eller ska jag "korsa" takstolarna med plasten, från vägg till vägg? Och om jag ska använda den senare metoden, ska jag börja uppifrån eller nedifrån, dvs hur ska överlappningen ligga?

    Bifogar även en bild på hur vinden ser ut. Den ser ju ut att ha lite fuktskador med vit och på sina håll även svart beläggning. Dock verkar virket torrt och firman som ska spruta isoleringen tror inte det ska behöva åtgärdas...
     
  12. matzen
    Medlem · 56 inlägg
    Hej, jag har ett hus från 1956 med 10 cm kutterspån på vinden, detta ligger på en svart papp över innertaket av träpanel. Nu har jag har fått till skänks en massa glasfiberullmattor som jag tänkt lägga ut. Har några alternativ och undrar om nån förståsigpåare kan råda mig...

    1. Jag har förstått att ullen är fuktkänslig så jag tror inte jag vill lägga den ovanpå spånet. Eller är det ok? ska man i såfall ha papp ovanpå hela härligheten?

    2. Skotta undan spånet från mitten av vinden och lägga den mot kanterna där det inte verkar göra nåt (enligt andra trådar) -om den råkar täppa lite över nån ev springa på gavlarna. På den renskottade ytan (förslagsvis mellan ett par bjälklag) - tänkte jag sedan lägga diffusionsspärr och ett par glasullmattor+ papp ovanpå.

    3. Skyffla undan spån, lägga glasull och skyffla över dem med spån ovanpå? (bör man i så fall ha plast och papp nånstans?

    Vinden är rätt liten kanske 4*8 meter (1/2plans hus ),. Snedtaket/innertaket är isolerat med spån och glespanel kanske till ca 20 cm upp ur golvet i vinden.

    Jättetacksam för svar..//Matz
     
  13. G
    Medlem · 670 inlägg
    Plasten är väl typ 2,7 meter bred och 25 meter lång, så från vägg till vägg är att rekomendera för att få så lite skarvar som möjligt. Eftersom du skall överlapa med plasten (30 cm) och sedan tejpa skarvarna så borde det inte spela någon roll om du börjar uppeifrån eller nereifrån. Men personligen så känns det bättre att överlappa på "utsidan", så jag skulle börja uppeifrån, så att fukten inte kan "smitta in bakom" plasten på sin väg uppåt.

    Vi hade även vit/svart mögel på vår vind, för att du skall vara säker på att möglet är dött så be anticimex komma ditt och spray på något medel (tror det var boraklor, eller något sådant) som tar död på eventuelt mögel som lever fast det ser torrt ut. Kostar någon tusenlapp men det kan det vara värt...

    Glöm inte öppna upp för luft cirkulation, genom att sätta in mögelstoppar i ditt tak, det ser inte ut som om du har haft någon luftspalt alls tidigare.
     
  14. C
    Medlem · 37 inlägg
    Det där med ångspärr so installeras i gamla hus för att inte få upp fukt på vinden... Tänk själv lite. För att detta skall fungera, krävs att ångspärren är helt obruten och tät. Jag skulle vilja se Svenne utföra det jobbet. Jag säger att det är utopi, du kan inte få det tätt. I alla springor drar fukten upp i lokala härdar, eller?
    För det andra, så var tar den fukt vägen som samlas under ångspärren?m Regnar? Nej, den söker sig upp i konstruktionen oavsett vad. Så har vi typ av isolering. Cellulosa är hygroskopisk och mineralull tvärtom. Nu finns det en rad utläggningar om detta. det är inte så enkelt som att man inte får använda mineralull. Denna binder vatten i test. Jag har dock uppfattningen att luftrörelsen och avdunstningen jämnar ut skillnaden mellan cellulosa och mineralull- status quo. Det finns andra parametrar i problematiken värda att ge stort utrymme. Vi måste se till ventilationen ovanför isoleringen. Antingen små luftspalter vid takfoten och balanserat små dragöppningar vid nockarna. det andra är jättefasikenhål överallt som i ett mastskjul på båtklubben. Förr i tiden öppnade man lilla nockfönstret på sommarhalvåret och stängde till under andra perioden. Man gick då och då upp och tittade efter svarta prickar och ev vitmögel. DET ÄR JUST DETTA DU SKALL GÖRA FÖR ATT HÅLLA KOLL PÅ HÄRLIGHETEN. Lite gymnastiska övningar är nog bara nyttiga. Det är i alla fall för mycket stillasittande framför TV-n i stugorna.

    Tillbaka till typ av isolering. Torv är ruskigt bra mot alla former av mögel. Ta inte ut denna om inte fladdermössan gjort en illadoftande kaka av alltihopa. Jag skulle tänka mig att lägga antingen minerallull ovanpå eller tex. ekofiber. Det är i alla fall inte under isoleringen som skadorna uppstår (rätta mig om jag har fel), utan det är på bjälkar och på råsponten under yttertaket.
    Hur som helst, det är svårt att få tag i samlad erfarenhet av vilka skador som finns och hur de uppstått.
    Jag själv har praktiserat metoden att inte ha någon luftspalt alls och fylla utrymmet mellan yttertaket och uppbyggt utrymme 300mm under detta. Då kan man dessutom fuska lite eller söka bygglov för att inreda vinden. Prima liv, Calle Ring som ritar nya hus och bygger dem och bygger om gamla kulturhus.
     
  15. A
    Medlem · 304 inlägg

    Fuktproblem

    Tänkte bara återkomma med statusrapport. Inga fuktproblem. Har mätt luftfuktigheten sen "start" och ligger ständigt lite lägre än utomhus. Antagligen p.g.a. värmen som tillförs via murstock. Jag har ju iofs även förändrat venten så jag har undertryck på övervåningen i samband med isoleringen.