Spar energi och pengar med bättre isolering på vinden. Det är en av de enklare och billigaste energibesparande åtgärder du kan göra på ditt hus. Du kan göra det själv eller anlita en entreprenör.
Du kan läsa artikeln här: Tilläggsisolera vinden - gör det själv
-
På konsumentens sida · 3 255 inlägg 8 feb 11:01
-
8 feb 12:26 #2
konstig artikel inte en enda bild på jobbet eller några instruktioner vad var vitsen med denna?
- Laddar…
-
8 feb 12:44 #3
Kommentar kring ångbroms vara eller icke-vara för befintliga kallvindar?
Att hygroskopiska isoleringsmaterial går att lägga direkt mot yttertak/ råspont utan luftspalt tvistas det väl om om takpappen är diffusionstät istället för diffusionsöppen? Funderar på detta (luftspalt eller inte) i vårt egna hus där vi har vanlig takpapp. -
8 feb 13:34 #4
Jag står inför en tilläggsisolering där jag inte har någon ångspärr och har länge velat mellan luftspalt/takfotsventilation eller ej.
Jag fick tipset att installera luftspalt men vänta med att ta upp hål i fasaden för dessa.
På så sätt kan jag relativt enkelt ändra på konstruktionen i efterhand om det inte skulle bli bra, det är ju betydligt tråkigare att installera luftspalt när lösullen redan ligger. -
Administrator · Skåne · 7 260 inlägg 8 feb 14:20
Marlen Eskilsson
Administrator- Skåne
- Medlem jun 2001
- 7 260 inlägg
- 10 352 gillningar
- 1 433 bilder och filmer
8 feb 14:20 #5- Laddar…
-
8 feb 15:45 #6
Det vore intressant med ett räkneexempel på detta, om någon har.
Vad kostar det att lägga ett nytt lager isolering, om man lägger in det själv?
Vad skulle besparingen i kWh per år kunna bli? -
-
Administrator · Skåne · 7 260 inlägg 8 feb 16:21
Marlen Eskilsson
Administrator- Skåne
- Medlem jun 2001
- 7 260 inlägg
- 10 352 gillningar
- 1 433 bilder och filmer
8 feb 16:21 #8 -
8 feb 16:28 #9
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Känns inte riktigt värt de =)- Laddar…
-
Husägare · Östergötland · 3 235 inlägg 8 feb 16:34
Magnus E K
Husägare- Östergötland
- Medlem nov 2015
- 3 235 inlägg
- 3 324 gillningar
- 117 bilder och filmer
8 feb 16:34 #10"En kallvind är ingen lämplig förvaringsplats. Rensa vinden från allt som inte är isolering."
Enligt dem som säljer isolering eller?
Någon tilläggsisolering kommer aldrig in här, och om jag säljer huset medan jag lever kommer köparen få skriva på ett bindande avtal om att den fina vinden inte får förstöras.- Laddar…
-
Medlem · 116 inlägg 8 feb 16:358 feb 16:35 #11
Utöver skillnad i energiförbrukning, hur upplever ni som tilläggsisolerat vinden att klimatet temperaturen påverkats i huset?
-
8 feb 17:01 #12
- Laddar…
-
Fario
Husägare/flugfiskare- Löddeköpinge
- Medlem jan 2015
- 1 159 inlägg
- 2 618 gillningar
- 708 bilder och filmer
8 feb 17:09 #13Jag blev inspirerad till att se på möjligheten till att lägga mer isolering på vinden.
Men jag håller med om att även om det finns information så skulle jag vilja se en mer djuplodad artikel om hur man kan göra.
- Skall man göra något vad gäller vindavledare (ett ord jag lärde mig idag)?
- Behöver man göra bygga upp högre kanter i golvbjälkar med reglar när man lägger på tjockare isolering? Det nämns om sargkanten för luckan men inget mer.
- Hur är det med riskerna för fuktproblem om man läger hygroskopisk isolering? Ja egentligen alltså. Att det kan bli problem är en sak men är det något som kan hända eller är risken stor? Vad säger de som gjort detta, brukar de behöva göra extra åtgärder?
- Vilka åtgärder behöver man ta till? När vi köpte huset rekommenderade besiktaren att sätta några extra ventilationshuvar under pannorna (detta gjordes av förra ägaren innan tillträde) och vi har inte haft problem med fukt och mögel. Är det sådant man kan behöva göra om man märker att extra isolering har ökat fukten?
ja, lite sådana frågor...Redigerat 8 feb 17:16- Laddar…
-
8 feb 17:59 #14
Så om påväxt skulle visa sig på vinden efter ett tag så drar du bara bort luftspaltsskivorna och låter lösullen täppa till? -
8 feb 20:40 #15
Vi som har brutet tak då? Hur ska vi göra? De brutna ytorna är ju mycket större än själva vindsutrymmet.