Byggahus.se
Har ca 150mm iolering i vinden och tycker inte att jag förbrukar eller förlorar värme på vintern då jag enbart med luft/luft pump och ftx ventilation inte har en enda radiator på som stödvärme och ändå kan ligga på 22 grader nedervåningen och 20 grader övervåningen på vinterns kallaste dagar med 24 grader inställt på min pump. Och jag förbrukar totalt 1200-1500kwh max per månad nov-jan.
Men sommaren är rena helvetet på övervåningen. Då kan temp ligga lätt över 40 grader. Nu till min fråga ska man lägga 20k på att isolera med lösull upp till 45cm eller ska man investera i en till luftvärmepump på övervåningen så man kan få ett behagligt klimat på somrarna? Är det någon som tilläggsisolerat pga av hög värme och märkt nån skillnad??
För övrigt är det trähus med ftx ventilation 135kvm

H Hampus55 skrev:
Har ca 150mm iolering i vinden och tycker inte att jag förbrukar eller förlorar värme på vintern då jag enbart med luft/luft pump och ftx ventilation inte har en enda radiator på som stödvärme och ändå kan ligga på 22 grader nedervåningen och 20 grader övervåningen på vinterns kallaste dagar med 24 grader inställt på min pump. Och jag förbrukar totalt 1200-1500kwh max per månad nov-jan.
Men sommaren är rena helvetet på övervåningen. Då kan temp ligga lätt över 40 grader. Nu till min fråga ska man lägga 20k på att isolera med lösull upp till 45cm eller ska man investera i en till luftvärmepump på övervåningen så man kan få ett behagligt klimat på somrarna? Är det någon som tilläggsisolerat pga av hög värme och märkt nån skillnad??
För övrigt är det trähus med ftx ventilation 135kvm
Isoleringen gör bara värme/kyla förflyttningen trögare.

Köp en 3-5k golv ac hade en sån i lägenhet tidigare billigt enkelt &flyttbar, öppna ett fönster häng över en filt o ut med slangen :p
Sen släng resten på +100 till 150mm isolering på vinden.

Jag har ca 1700kwh i jan med 20-22 i temperatur efter nya pumpen. Har tegelhus 100mm ull vägg, uppåt 200mm spån, 100mm ull.
Sommar kvällarna hemskt men hade golv ac så överlevde. Installerade dock ett ordentlig l/l som backupsystem/kyla.

Säg 1500kwh är värme, 15% är tak 225x 5månader=1125kwh med ditt 0.224 u värde.
öka till 300mm= 0.114 =nya ca 585kwh.
Blir-540kwh x 15år x ca el pris= vad isoleringen får kosta.
50-70kr/100mm m2 är vad jag riktat in mej på efter 400mm inte lönt för mej

Vintern nu var rätt mild dessutom, ju kallare desto mindre effektiv är luft pumpen.

• Gilla
Hylman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.